The importance of university outreach in disseminating affirmative action policies

the experience of ‘Se liga nas Cotas!’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2025-77551

Keywords:

Quotas, ‘Se liga nas Cotas!’, University outreach, Affirmative actions

Abstract

This text reports on the experience of the extension project ‘Se liga nas Cotas!’, developed at the Federal University of Juiz de Fora (UFJF) between the years of 2022 and 2024. The aim of the project was to expand knowledge about affirmative action policies, particularly quotas, and related topics, such as racial equity and affirmative actions, among teachers, administrators, and students in basic education. The initiative was structured around two main fronts: a continued education course, which trained educators to critically address quotas and their social implications, and visits to public schools, where direct dialogues with students were held, debunking meritocratic narratives and reinforcing the importance of quotas as a hard-won right. The text details the organization of the project, its geographical scope and the positive impacts generated both in teacher training and in raising awareness among young people about access to higher education. Ultimately, this study seeks to demonstrate the relevance of university outreach as a tool for strengthening public policies that promote rights and, in the specific case of ‘Se liga nas Cotas!’, expand the horizons of possibilities for hundreds of young people in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clarice Cassab, Juiz de Fora Federal University

    PhD in Geography, Fluminense Federal University, State of Rio de Janeiro, Brazil; professor at the Juiz de Fora Federal University, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the Research Center Geography, Space and Action at the Juiz de Fora Federal University, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Lorraine Alves Berg Barroso, Juiz de Fora Federal University

    Specialist in Nursing in Pacient Quality and Safety Management, DNA Graduate Studies, State of Paraíba, Brazil.

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural: feminismos plurais. São Paulo: Jandaíra, 2019.

BRASIL. Lei de Cotas. Lei n° 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília, DF, 2012. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 6 jun. 2025.

FERES JUNIOR, J. et al. Ação afirmativa: conceito, história e debates. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2018.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: educação 2023. Rio de Janeiro: IBGE, 2024. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102068_informativo.pdf. Acesso em: 16 jun. 2025.

NIEROTKA, R. L.; TREVISOL, J. V. Desigualdades sociais e elitismo da educação superior brasileira. In: NIEROTKA, R. L.; TREVISOL, J. V. (org.). Ações afirmativas na educação superior: a experiência da Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó: UFFS, 2019. p. 13-39.

LIMA, M. Desigualdades raciais e políticas públicas: ações afirmativas no governo Lula. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, n. 87, p. 77-95, jul. 2010. DOI 10.1590/S0101-33002010000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/P7jQbyjZbNLcfvRFFjgCkCp/. Acesso em: 21 jul. 2025.

SANTOS, J. S. O discurso sobre as cotas raciais antes da Lei 12.711/2012: letramentos acadêmicos e a ampliação do acesso ao ensino superior no Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, n. 1, p. 1-28, 2019. DOI 10.1590/1984-6398201912962. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/LhV3f3K86VRZZcDRBLzXwTH/. Acesso em: 16 jul. 2025.

SENKEVICS, A. S.; MELLO, U. M. O perfil discente das universidades federais mudou pós-Lei de Cotas? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 172, p. 184-208, abr./jun. 2019. DOI 10.1590/198053145980. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5980. Acesso em: 6 jun. 2025.

SILVÉRIO, V. R. Ações afirmativas e diversidade étnico-racial. In: SANTOS, S. A. (org.). Ações afirmativas e combate ao racismo nas Américas. Brasília: Ministério da Educação; UNESCO, 2005. p. 141-163.

Published

2025-08-14

How to Cite

CASSAB, Clarice; BARROSO, Lorraine Alves Berg. The importance of university outreach in disseminating affirmative action policies: the experience of ‘Se liga nas Cotas!’. Em Extensão, Uberlândia, p. 151–165, 2025. DOI: 10.14393/REE-2025-77551. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/77551. Acesso em: 27 dec. 2025.