Sensitive listening in a human milk bank

contributions of the experience in an extension project to the academic education

Authors

  • Isabela Fregonesi Figueiredo Universidade Federal de Uberlândia
  • Juliana dos Santos Vitalli Universidade Federal de Uberlândia
  • Juçara Clemens Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0003-2549-3262

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-2024-72815

Keywords:

Breastfeeding, Human Milk Bank, Affections, Romanticization, Psychoanalysis

Abstract

In the extension project “Emotional aspects of breastfeeding: psycho-educational approach to mothers and companions using the HC-UFU HMB”, the extension workers have the opportunity to listen to mothers and family members who come to the Human Milk Bank (HMB) of the Hospital de Clínicas of the Federal University of Uberlândia seeking guidance on breastfeeding. In view of the work carried out in the project, this experience report aims to present the activities, results, and lessons learned by the extension workers, as well as reflecting on the wealth of knowledge that underpins and goes beyond extension practices. The results point towards the refined use of listening resources, in an extensive practice, for the establishment of sensitive listening – especially in the reception of different affections that emerge in a hospital context, which permeate the social imaginary of motherhood –, as well as the contributions to the students' academic training. The conclusion is that the action proved to be fruitful in terms of promoting exchanges between the community and the local technical team, offering the extension workers the opportunity to enrich their own knowledge, technical resources, and professional and ethical attitude.

Downloads

Author Biographies

  • Isabela Fregonesi Figueiredo, Universidade Federal de Uberlândia

    Undergraduate degree student in Psychology, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Juliana dos Santos Vitalli, Universidade Federal de Uberlândia

    Undergraduate degree student in Psychology, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

  • Juçara Clemens, Universidade Federal de Uberlândia

    PhD in Psychology, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; post-doctoral internship in Psychology, Pontifical Catholic University of Campinas, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil.

References

AIELLO-VAISBERG, T. M. J.; TACHIBANA, M. O ambiente hospitalar suficientemente bom: sustentação da preocupação materna primária. In: LANGE, E. S. N. (org.). Contribuições à psicologia hospitalar: desafios e paradigmas. São Paulo: Vetor, 2008. p. 145-162.

ARAÚJO, C. A. S. D. Uma abordagem teórica e clínica do ambiente a partir de Winnicott. 2007. Tese (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/15641. Acesso em: 9 jun. 2023.

BADINTER, E. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Tradução de Waltersin Dutra. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

BASEGGIO, D. B. et al. Vivências de mães e bebês prematuros durante a internação neonatal. Trends in Psychology, Ribeirão Preto, v. 25, n. 1, p. 153-167, 2017. DOI 10.9788/TP2017.1-10. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5137/513754916010/html/. Acesso em: 9 jun. 2023.

CAMPANA, N. T. C.; SANTOS, C. V. M.; GOMES, I. C. De quem é a preocupação primária? A teoria winnicottiana e o cuidado parental na contemporaneidade. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, p. 32-53, 2019. DOI 10.33208/PC1980-5438v0031n01A02. Disponível em:

http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652019000100003&lng

=pt&nrm=iso. Acesso em: 30 jan. 2024.

CARVALHO, H. B. Maternidade, ambiente e psicanálise: um estudo dos atravessamentos culturais na maternidade contemporânea. 2021. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/41032. Acesso em: 9 jun. 2023.

CARVALHO, L. S.; PEREIRA, C. M. C. As reações psicológicas dos pais frente à hospitalização do bebê prematuro na UTI neonatal. Revista da Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 101-122, 2017. Disponível em: https://revistasbph.emnuvens.com.br/revista/article/view/256/251. Acesso em: 9 jun. 2023.

CÉSAR, R. C. B.; LOURES, A. F.; ANDRADE, B. B. S. A romantização da maternidade e a culpabilização da mulher. Mosaico, Vassouras, v. 2, n. 2, p. 68-75, 2019. DOI 10.21727/rm.v10i2Sup.1956. Disponível em: http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RM/article/view/1956. Acesso em: 9 jun. 2023.

DONATH, O. Mães arrependidas: uma outra visão da maternidade. Tradução de Marina Vargas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê?. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_ Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 30 jan. 2024.

HAHN, C. N. G. Impacto da idealização da maternidade no psiquismo da mulher: uma perspectiva psicanalítica. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2022. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/30340. Acesso em: 9 jun. 2023.

HALASI, F. S. A mulher brasileira contemporânea e a maternidade da culpa. 2018. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/21668. Acesso em: 9 jun. 2023.

HERRMANN, F. O que é psicanálise: para iniciantes ou não… 14. ed. São Paulo: Blucher, 2015.

IACONELLI, V. Manifesto antimaternalista: psicanálise e políticas da reprodução. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

MONTAGNER, C. D.; ARENALES, N. G.; RODRIGUES, O. M. P. R. Mães de bebês em

UTIN: rede de apoio e estratégias de enfrentamento. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 34, e28423, 2022. DOI 10.22409/1984-0292/2022/v34/28423.

Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/28423. Acesso em: 9 jun. 2023.

MONTAGNER, C. D. et al. Saúde emocional e sentimentos de mães de bebês em UTIN. Mudanças, São Bernardo do Campo, v. 29, n. 2, 2021. DOI 10.15603/2176-1019/mud.v29n2p1-9. Disponível em:

https://revistas.metodista.br/index.php/mudancas/article/view/632. Acesso em: 9 jun. 2023.

MORETTO, M. L. A presença do pensamento freudiano no campo da saúde. In: KEHL, M.

R. et al. (org.). Por que Freud hoje?. São Paulo: Zagodoni, 2017. p. 191-213.

NAIDON, A. M. et al. Gestação, parto, nascimento e internação de recém-nascidos em terapia intensiva neonatal: relato de mães. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 2, 2018. DOI 10.1590/0104-070720180005750016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/rzz6T4SY7B73g45Nwqyxt7B/?lang=pt. Acesso em: 30 jan. 2024.

SANTOS, J. H. S.; ROCHA, B. F.; PASSAGLIO, K. T. Extensão universitária e formação no ensino superior. Revista Brasileira de Extensão Universitária, Chapecó, v. 7, n. 1, p. 23-28, 2016. DOI 10.36661/2358-0399.2016v7i1.3087. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/3087. Acesso em: 30 jan.

WINNICOTT, D. W. Os bebês e suas mães. Tradução de Jeferson L. Camargo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Tradução de José Octávio de Aguiar Abreu e Vanede Nobre. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

WINNICOTT, D. W. Da pediatria à psicanálise. Tradução de Davy Bogomolezt. 2. ed. São Paulo: Ubu, 2021.

ZIMERMAN, D. E. Fundamentos psicanalíticos: teoria, técnica e clínica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

Published

2024-12-19

How to Cite

FIGUEIREDO, Isabela Fregonesi; VITALLI, Juliana dos Santos; CLEMENS, Juçara. Sensitive listening in a human milk bank: contributions of the experience in an extension project to the academic education. Em Extensão, Uberlândia, v. 23, n. 2, p. 135–150, 2024. DOI: 10.14393/REE-2024-72815. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/72815. Acesso em: 30 mar. 2025.