Circuit of Museums

the experience of Recife, State of Pernambuco, Brazil (2016)

Authors

  • Isabela Andrade de Lima Morais Universidade Federal de Pernambuco
  • Maria Elisabete Arruda de Assis Museu da Abolição
  • Tereza Miranda Universidade Federal de Pernambuco
  • Nara Galvão Instituto Ricardo Brennand

DOI:

https://doi.org/10.14393/REE-v17n12018-rel04

Keywords:

Museum, Circuit, Cultural capital

Abstract

The Museum Circuit Recife 2016 was an extension activity developed by the Observatory of Museums and Cultural Heritage, in partnership with the Forum of Museums of Pernambuco and with the Department of Hospitality and Tourism of the Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil. Comprised the offer of free transportation, starting at the parking lots of two shopping malls located in the city of Olinda and Recife to visit 14 museums in the city of Recife, on May 22, 2016 in celebration of the International Day of Museums and the 14th National Week of Museums sponsored by the Brazilian Institute of Museums (IBRAM). This extension project aimed to contribute to the increase of cultural capital and increase the consumption of museums.

Downloads

Author Biographies

  • Isabela Andrade de Lima Morais, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutora em Antropologia; Professora Adjunta do Departamento de Hotelaria e Turismo da Universidade Federal de Pernambuco

  • Maria Elisabete Arruda de Assis, Museu da Abolição

    Doutora em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil; diretora do Museu da Abolição, Recife, Brasil

  • Tereza Miranda, Universidade Federal de Pernambuco

    Graduada em Museologia pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil 

  • Nara Galvão, Instituto Ricardo Brennand

    Mestre em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco, Brasil; consultora do Instituto Ricardo Brennand, Recife, Brasil 

References

BENHAMOU, F. A economia da cultura. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007. 200 p.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1992. 311 p.

BRASIL, Ministério do Turismo. Estudo da demanda do turismo internacional no Brasil. 2011. Disponível em: . Acesso em: 12 abr. 2017.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989. 213 p.

IBRAM – Instituto Brasileiro de Museus. Museus em números. 2011. Disponível em: <http://www.museus.gov.br/wp-content/ uploads/2011/11/Museus_em_Numeros_Volume_1.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2017.

JORDÃO, G.; ALLUCCI, R. R. Panorama setorial da cultura brasileira 2013-2014. São Paulo: Allucci & Associados Comunicações, 2014, p. 51. Disponível em: <http://panoramadacultura.com.br/ signin_success.php?issue=2013-2014>. Acesso em: 28 mai. 2015.

LINAZA, M. R. El turismo cultural, los museos y su planificación. Espanha: Ediciones Trea, 2007. 468 p.

McCRACKEN, G. Cultura e consumo: novas abordagens ao caráter simbólico dos bens e das atividades de consumo. Tradução de Fernando Eugênio. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.

MORAIS, I. A. L. Quem são os turistas culturais dos museus? PASOS: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. Espanha, v. 11, n. 1, 2013, p. 40. Disponível em: <http://www.pasosonline.org/ Publicados/11113/PS0113_03.pdf>. Acesso em: 30 set. 2017.

SAHLINS, M. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2003. 231 p.

SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993. 268 p.

UNESCO. Preliminary report on museum statistic. 1958. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001278/127898eb. pdf>. Acesso em: 13 jun. 2017.

Published

2018-08-09

Issue

Section

Experience Reports

How to Cite

MORAIS, Isabela Andrade de Lima; ASSIS, Maria Elisabete Arruda de; MIRANDA, Tereza; GALVÃO, Nara. Circuit of Museums: the experience of Recife, State of Pernambuco, Brazil (2016). Em Extensão, Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 131–152, 2018. DOI: 10.14393/REE-v17n12018-rel04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/40216. Acesso em: 13 jun. 2025.