Social Entrepreneurship and Physical Education: building the DataProEF application for Physical Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v8n1-2023-69085Keywords:
Physical Education, Technologies in Education, Social EntrepreneurshipAbstract
This article relates the process of constructing an application, which proposes to offer Physical Education teachers a platform through which they can register and manage information related to their classes and students. In the middle of the information that teachers can record, the anthropometric profile, scouting events, skills and disabilities stands out.The parameters for selecting and implementing the application functionalities were collected from documents created by the authors, primarily through the application of a questionnaire. It is expected that the insertion of this product in the educational environment can provide an increase in the stage of training of students and Physical Education classes, as well as enabling the discovery of news sports talents.
Downloads
References
AMORIM, R. M. DE A.; MAGALHÃES, L. K. C. DE. Formação continuada e práticas formadoras. Cadernos CEDES, v. 35, n. 95, p. 9-12, abr. 2015.
ARAÚJO, M. M. POR QUE "AMAMOS MUITO TUDO ISSO"? In: Branding & Comunicação Empresarial: o modelo lovemarks para a construção de sentidos das marcas.
ARAÚJO, U. F. Escola, democracia e a construção de personalidades morais. Educação e Pesquisa, v. 26, n. 2, p. 91-107, dez. 2000.
AUSTIN, J. E. Three Avenues for Social Entrepreneurship Research. In: MAIR, J.; ROBINSON, J.; HOCKERTS, K. (Ed.). Social Entrepreneurship. London: Palgrave Macmillan UK, 2006.
BAHIA, C.S., NASCIMENTO, J.V., FARIAS, G.O. Formação em educação física e a intervenção na escola. In: FARIAS, G. O.; NASCIMENTO, J. (Org.). Educação, saúde e esporte: novos desafios à Educação Física. Ilhéus- BA: Editus, 2016.
BARON, R. A.; SHANE, S. A. (Org.). Empreendedorismo: Empreendedorismo: Quem, O quê, Por quê? In: Empreendedorismo: uma visão do processo. São Paulo: Cengage Learning Edições Ltda., 2007.
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos CEDES, v. 19, n. 48, p. 69-88, ago. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997.
CASCO, R. Ideologia esportiva e formação do indivíduo: contribuições da Teoria Crítica do Esporte. Psicologia USP, v. 29, n. 2, p. 179-188, ago. 2018.
CHAGAS, C. S.; GARCIA, J. D. A. Educação Física no Brasil: apontamentos sobre as tendências constituídas até a década de 80. EFDeportes.com. Buenos Aires, ano 15, n. 154, 2012.
CUNHA, M. I. DA. O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, v. 39, n. 3, p. 609-626, 9 ago. 2013.
FIGUEIREDO, K. A História da Educação Física e os primeiros cursos de formação superior no Brasil: o estabelecimento de uma disciplina (1929-1958). 2016. 271 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Belo Horizonte, 2016.
FUENTES, S.; VALENZUELA-GARCIA, H. A Crossroads for Social Entrepreneurship: Profits versus Ethics. Open Journal of Business and Management, v. 7, n. 2, p. 720-726, 19 abr. 2019.
GARGANTA, J. Modelação táctica do jogo de futebol: estudo da organização ofensiva em equipe de alto rendimento. 1997. 318 f. Tese (Doutorado) - Universidade do Porto, Porto, 1997.
GEBARA, A. Esporte: história e sociedade. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.
GUTTMANN, A. From ritual to record: the nature of modern sports. New York: Columbia University Press, 1978.
KENSKI, V. M. O Impacto da mídia e das novas tecnologias de comunicação na Educação Física. Motriz Journal of Physical Education, v. 1, n. 2, p. 129-133, dez. 1995.
LARA, L.M.; STAREPRAVO, F. A.; MIRANDA, A.C.M. SOUZA, V.F.M. Qualidade Na Educação/Educação Física Escolar Latino Americana: Encontro de vozes nada dissonantes. J. Phys. Educ. v. 29, e2929, 2018.
MAZZAFERRO, J. A. E.; MAZZAFERRO, J. A. E. Indústria 4.0 e a Qualidade da Informação. Soldagem & Inspeção, v. 23, n. 1, p. 1-2, mar. 2018.
MORETTI, G.; MALIZIA, P. Aprendizagem e virtualidade. Revista Docência do Ensino Superior, v. 5, n. 2, p. 129-152, 2015.
NEIRA, M.C. Educação Física na perspectiva cultural: proposições a partir do debate em torno do currículo e da expansão do Ensino Fundamental. Revista Horizontes, v. 27, n. 2, p. 79-89, 2009.
NEVES, F. M. A história da educação. In: ROSSI, E. R.; RODRIGUES, E.; NEVES, F. M. (Org.). Fundamentos históricos da educação no Brasil. Maringá: Editora da Universidade Estadual de Maringá, 2009.
OLIVEIRA, E. M. Empreendedorismo social no Brasil: atual configuração, perspectivas e desafios - notas introdutórias. Revista da FAE, vol. 7, no 2, 2004.
OLIVEIRA, M.R.; DA SILVA, S.C. Ensaio teórico sobre os desafios do empreendedorismo social no Brasil. Brazilian Applied Science Review, v. 3, n. 1, p. 439-443, 2018.
RAMOS, J. J. Civilizações primitivas de ontem e de hoje. In: TUBINO, M.J.G.; REIS, C. M. (Org.). Os exercícios físicos na História e na Arte. São Paulo: Ibrasa, 1982.
REIS, A. S. C. Rüsen e a teoria da História como ciência. Revista de História, n. 176, p. 01-08, 5 dez. 2017.
ROSOLEN, T.; TISCOSKI, G. P.; COMINI, G. M. Empreendedorismo social e negócios sociais: um estudo bibliométrico da publicação nacional e internacional. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 3, n. 1, p. 85-105, 2014.
SILVA, E.F. TDIC's e ensino de História: potencializando as pinturas de Sr. Guigui como fontes para estudo da história de Itumbiara. 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado) Universidade Federal de Uberlândia, UFU, Uberlândia, 2019.
SODRÉ, M. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.
STEIN, R. Atividade física e saúde pública. Rev Bras Med Esporte, Vol. 5, Nº 4 – Jul/Ago, 1999.
TANI, G.; BASSO, L.; CORRÊA, U. C. O ensino do esporte para crianças e jovens: considerações sobre uma fase do processo de desenvolvimento motor esquecida. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 2, p. 339-350, jun. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.