Educational and communicational challenges and opportunities in the visualization society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v8n1-2023-68780

Keywords:

Knowledge society, Information, Information anxiety, Gamification, Teaching-learning processes

Abstract

This article proposes a reflective study on the communicational and educational challenges encountered amidst the avalanche of data and information that we receive every day on our digital devices, overloading the cognitive system and often causing what authors call anxiety informational. To discuss this theme, the work addresses concepts such as the knowledge society, information, gamification, collaborative productions and the transformations that are taking place in the teaching-learning processes, driven mainly by the change in the behavior of the young public, known here as web actors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Fernando Uliana Barboza, Universidade Tuiuti do Paraná – Paraná – Brasil

Mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e Doutorando em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Integra os Grupos de Pesquisa Mídia, Tecnologia e Cotidiano (MT&C), INCOM (Interações Comunicacionais, Imagens e Culturas Digitais) e PRACCOM (Prática da Convergência na Comunicação das Organizações).

References

BATTEZZAI, Silma; VALVERDE, Joaquim. Mídias digitais: anjos ou demônios? In: SQUIRRA, Sebastião (org.). Ciber mídias: extensões comunicativas, expansões humanas. 1. Ed. Porto Alegre: Buqui, 2012.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venâncio Majer. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GLEICK, James. A informação: uma história, uma teoria, uma enxurrada. Tradução de Augusto Calil. São Paulo: Companhia das letras, 2013.

LATORRE, Óliver P. Apuntes sobre la teoría de la diversión. In: SCOLARI, Carlos A. (ed.). Homo Videoludens 2.0. De Pacman a la gamification. Barcelona: Laboratori de Mitjans Interactius. Universitat de Barcelona, 2013.

MASTROCOLA, Vicente Martin. Doses lúdicas: breves textos sobre o universo dos jogos e entretenimento. São Paulo: Independente, 2013.

PISANI, Francis; PIOTET, Dominique. Como a web transforma o mundo: a alquimia das multidões. São Paulo: Senac São Paulo, 2010.

SATHLER, Luciano. De perto ou amanhã: alguns aspectos relacionados à adoção de tecnologias digitais em instituições educacionais. In: SIQUIRRA, Sebastião (org). Cibercoms - tecnologias ubíquas, mídias pervasivas. Porto Alegre: Buqui, 2012.

SOARES, Ismar de Oliveira. A mediação tecnológica nos espaços educativos: uma perspectiva educomunicativa. Comunicação & Educação, São Paulo, ano XII, n. 1, abril, 2007.

SQUIRRA, Sebastião; FEDOCE, Rosângela Spagnol. A tecnologia móvel e os potenciais da comunicação na educação. Revista Logos Comunicação & Universidade, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 267-278, 2011.

TANCER, Bill. Click: o que milhões de pessoas estão fazendo on-line e porque isso é importante. São Paulo: Globo, 2009.

WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de informação: como transformar compreensão em compreensão. 2. ed. São Paulo: Cultura Editores Associados, 1991.

Published

2023-06-29

How to Cite

Uliana Barboza, E. F. (2023). Educational and communicational challenges and opportunities in the visualization society. Paradoxos, 8(1), 1–13. https://doi.org/10.14393/par-v8n1-2023-68780