Lola at Palas Palace: Tom Tykwer's cinematic composability

Authors

  • Bruno Bertoni Cunha Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Clarice Bertoni Cunha Universidade Federal de Uberlândia - UFU

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v3n2-2018-49703

Keywords:

Composability, Possible worlds, Lola Rennt, Leibniz

Abstract

We propose that the film "Lola Run" can be used as a didactic instrument of presentation of the philosophy of Leibniz in "Tests of Theodicy". For this, we present an analysis of the film accompanied by an explanation of the main concepts of the philosopher. Then we create a calculation to measure the actions of the characters and through this we justify Leibniz's thesis, concluding that even in the best possible world there is the occurrence of evils.

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Author Biographies

Bruno Bertoni Cunha, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Graduado e mestre em Filosofia pela Universidade Federal de Uberlândia.

Clarice Bertoni Cunha, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Graduanda em Jornalismo pela Universidade Federal de Uberlândia, graduada em Cinema pela Universidade Estácio de Sá, especialista em Jornalismo pela Faculdade Futura e em Comunicação e Semiótica pela Universidade Estácio de Sá.

References

BOÉCIO. A consolação da filosofia. Trad. Wilian Lí. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

LEIBNIZ, G. W. Ensaios de Teodiceia: Sobre a bondade de Deus, a liberdade do homem e a origem do mal. Trad. William Piauí e Juliana Silva. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.

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LOLA RENNT. Dirigido por Tom Tykwer. 2008; Berlin, Alemanha. X-Filme Creative Pool WDR.

RUSSELL, Bertrand. A Filosofia de Leibniz. Trad. João Villalobos, Hélio de Barros e João. P. Monteiro. São Paulo: Editora Nacional, 1968.

Published

2019-07-22

How to Cite

Cunha, B. B. ., & Cunha, C. B. . (2019). Lola at Palas Palace: Tom Tykwer’s cinematic composability. Paradoxos, 3(2), 30–41. https://doi.org/10.14393/par-v3n2-2018-49703