Open Educational Resources - Open File License Standards
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v3n1-2018-49695Keywords:
Open Educational Resources, Creative Commons, Basic educationAbstract
The article aims to reflect on the contributions of the Open Educational Resources in the process of building school knowledge, thru analyzing the licenses available at Creative Commons. It is a bibliographical research, in the context of the production of OER, promoting the debate on the issue of copyright represented by such licenses. It can be concluded that the license, when open, allows the OER to be adapted, promoting autonomy, through a flexible culture of collaboration, enabling innovations in the educational field. The teacher who works with participatory and dialogic methodology and makes use of OER in the classroom, promotes challenging situations that mobilize the student to build knowledge, combining teaching with research.
Downloads
References
AMIEL, R. Educação aberta: configurando ambientes, práticas e recursos Educacionais. In: SANTANA, B.; ROSSINI; C.; PRETTO, N. De L. (Org.). Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas e políticas públicas Salvador: Edufba; São Paulo: Casa da Cultura Digital, 2012. Disponível em: <http://livrorea.net.br/livroREA-1edicao-mai2012.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2012. p.17-33.
DUTRA, R. L. S.; TAROUCO, L. M. R. Recursos Educacionais Abertos (Open Educational Resources). 2007. Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias da Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: <http://www.cinted.ufrgs.br/ciclo9/artigos/4fRenato.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2013. 2007. p.1-8.
PEÑA, M.; et al. Recursos Educacionais Abertos: nova cultura de produção e socialização de saberes no ciberespaço. In: Okada, A. (Ed.) (2012) Open Educational Resources and Social Networks: Co-Learning and Professional Development. London: Scholio Educational Research & Publishing. Disponívelem: <http://oer.kmi.open.ac.uk/wp-content/uploads/cap04_edutechi.pdf>. Acesso em 07 Out. 2013.
RODRIGUES, P. A. A. et al. Banco Internacional de Objetos Educacionais: Repositório Digital para o uso da Informática na Educação. 2012. Revista Brasileira de Informática na Educação, Vol. 20, n. 1, 2012. p. 111-120. Disponível em: <http://ceiesbc.educacao.ws/pub/index.php/rbie/article/view/1364/1198>. Acesso em: 04 jul 2013.
ROSSINI, C.; GONZALEZ, C. REA: o debate em políticas e as oportunidades para o mercado. In: SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. de L. Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas. São Paulo: Casa da Cultura Digital. 2012, pp. 35–69.
SANTOS, A. I. Educação aberta: histórico, práticas e o contexto dos recursos educacionais abertos. In SANTANA, B.; ROSSINI, C.; PRETTO, N. de L. Recursos Educacionais Abertos: práticas colaborativas políticas públicas. São Paulo: Casa da Cultura Digital. 2012.
SILVEIRA, S. R.; BARONE, D. A. C. Formação de grupos colaborativos em Cursos a Distância via WEB: um estudo de caso utilizando as técnicas de inteligência Artificial. In: Revista Brasileira de Informática na Educação. Vol. 14, n.2, Maio/Agosto, 2006. p.29-40.
TAROUCO, L. M. R. ARCA: Ambiente de realidade virtual cooperativo de aprendizagem. In: Revista Brasileira de Informática na Educação. n. 6. Abr/2000. p. 34-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.