Transmedia journalism and meaning production for the cinema: the film Avengers - Infinite War on Brazilian News Portals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v4n2-2019-48558

Keywords:

Journalism, Transmedia, Movie theater, Avengers, Brazil

Abstract

The purpose of this article is to analyze the journalistic transmedia storytelling of the movie Avengers: infinite war (2018, Anthony and Joe Russo) in Brazilian news websites. This research is classified as descriptive, with a qualitative approach and uses the technique of content analysis. To the analysis we selected news published in each of the following websites: G1, Globoplay and Omelete between December 2017 and September 2018. As the main result it was verified that those Brazilian websites, with their own peculiarities, give new meanings to the film and thus contribute to a transmedia storytelling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Jose Bona, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI - Brasil

Fundação Universidade Regional de Blumenau – FURB – Brasil
Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI - Brasil
http://lattes.cnpq.br/4474574048534791
https://orcid.org/0000-0003-2116-2407
bona.professor@gmail.com

João Marcos Mainardes de Paula, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI - Brasil

Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI - Brasil
jmmdepaula@gmail.com

References

BOX OFFICE MOJO. Disponível em: <https://bit.ly/2qfWDsd>. Acesso em: 19 out. 2018.

CANAVILHAS, João. Jornalismo Transmídia: um desafio ao velho ecossistema midiático. Bogotá: Editorial Universidad del Rosário, 2013.

CIRNE, Lívia. De uma para muitas... mídias: uma abordagem da transmidiação no telejornalismo. ÂNCORA-Revista Latino-americana de Jornalismo, v. 3, n. 2, 2016. https://doi.org/10.21204/2359-375x/ancora.v3n2p194-208

DA SILVA, Rodrigo Carvalho. Produção de sentido nas imagens do cinema. Temática, v. 8, n. 9, 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2qfXxF4>. Acesso em: 29 out. 2018.

DOS SANTOS, Marcio C. Existe Jornalismo Transmídia? Considerações Sobre o Reuso de Conceitos. São Carlos: Revista GEMInIS, v. 8, n. 3, p. 136-149, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2QGwJdm>. Acesso em: 09 set. 2018.

DULLIUS, Amanda Amaral. A franquia Os Vingadores como parte da narrativa transmídia do universo cinematográfico Marvel: um estudo de caso. 2015. Disponível em: < https://bit.ly/2Da0obd>. Acesso em: 19 out. 2018.

FONTENELE, Amanda V. Narrativa Transmídia: Um Passeio pelo Universo Marvel Cinematográfico. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2017. Disponível em <https://bit.ly/2PLEq0u>. Acesso em: 05 set. 2018.

GLOBO.COM. Disponível em: <https://bit.ly/2ODQkZn>. Acesso em: 02 dez 2018.

IMDB. Disponível em: <https://imdb.to/2I1E96W>. Acesso em: 02 dez 2018.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

MARTINS, Elaide; FECURY, Isabelle. Entre o portal e o telejornal: aspectos da narrativa transmídia no jornalismo do grupo Record. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIBERJORNALISMO. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2D6L8fV>. Acesso em: 21 ago. 2018.

OMELETE&CO. Disponível em: <https://bit.ly/2ALg4Os>. Acesso em: 02 dez. 2018

PRATTEN, Robert. Getting started in transmedia storytelling: a pratical guide for beginners. Londres, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2Dbl2sb>. Acesso em: 04 set. 2018.

RENÓ, Denis; FLORES, Jesús M. Periodismo Transmedia. Nueva edición actualizada. Aveiro: Ria Editoral, 2018.

SCOLARI, Carlos A. Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Branding in Contemporary Media Production. Catalunya, 2009. Disponível em: <https://bit.ly/2D9hQxn>. Acesso em: 21 ago. 2018.

TRETTIN, Diego; SCHLÖGL, Larissa. A narrativa transmidiática dos vingadores da Marvel Comics: Análise dos filmes homem de ferro e homem de ferro 2. Razón y Palabra, v. 18, n. 88, 2014.

Published

2019-12-31

How to Cite

Bona, R. J., & Paula, J. M. M. de. (2019). Transmedia journalism and meaning production for the cinema: the film Avengers - Infinite War on Brazilian News Portals. Paradoxos, 4(2), 5–21. https://doi.org/10.14393/par-v4n2-2019-48558