The Marketing of Music Productions of Gaucho and Santa Catarina Pop and Rock Bands

Authors

  • William Victor Hawerroth Univali
  • André Luiz Vailati Univali

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v2n1-2017-45209

Keywords:

Communication, Music, Phonografic market, Musical marketing

Abstract

Starting from the current situation of the phonographic scenario where new technologies are transforming the habits of music consumption in both physical and digital medias, this exploratory study analyzes the dissemination of the musical productions of pop and rock bands in the present time. Based on the evolution of the phonographic market exposed in Anderson (2006), in the essentials of marketing communication in Kotler, Kartajaya and Setiawan (2010) and Crescitelli and Shimp (2012), and marketing performance in the digital era in Jenkins (2006), Gabriel (2010) and Longo (2014), the responsible for communication and marketing strategies of three bands from two southern Brazilian states were heard. Using a content analysis, this research brings insights about marketing in virtual environments through a closer relationship with consumers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Victor Hawerroth, Univali

Graduando em Publicidade e Propaganda pela UNIVALI em Itajaí (SC).

André Luiz Vailati, Univali

Mestre em Educação, Especialista em Novas Mídias e Bacharel em Publicidade e Propaganda. Professor no Curso de Publicidade e Propaganda da UNIVALI em Itajaí (SC).

References

ANDERSON, Chris. A Cauda Longa: Do mercado de massa para o mercado de nicho. 2ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

ABPD - ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DOS PRODUTORES DE DISCOS. Certificados de Ouro, Platina e Diamante recebidos por artistas que comercializaram músicas no formato digital (Digital Music ou DMS) entre 2008 e 2013. Disponível em: <http://abpd.org.br/home/certificados/?busca_tipo_produto=DIGITAL%20%28M%C3%9ASICA%29&busca_tipo_certificado&busca_busca_gravadora&busca_ano>. Acesso em: 01 jun. 2017.

BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Comunicação Social. Pesquisa brasileira de mídia 2015. Brasília: Secom, 2014. Disponível em: <http://www.secom.gov.br/atuacao/pesquisa/lista-de-pesquisas-quantitativas-e-qualitativas-de-contratos-atuais/pesquisa-brasileira-de-midia-pbm-2015.pdf>. Acesso em: 08 fev. 2016.

CRESCITELLI, Edson; SHIMP, Terence. Comunicação de marketing: Integrando propaganda, promoção e outras formas de divulgação. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

DUBBER, Andrew. As 20 coisas que você deve saber sobre música on-line. Trad. Dani Pompeo, 2007. E-book. Disponível em: <http://danipompeo.com/pt/NMS_pt.pdf>. Acessado em: 19 jun. 2016.

GABRIEL, Martha. Marketing na Era Digital: Conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec, 2010.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 1ª ed. São Paulo: Aleph, 2006.

JENKINS, Henry; GREEN, Joshua; FORD, Sam. Cultura da Conexão: Criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 3.0: As forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. São Paulo: Elsevier, 2010.

KOTLER, Philip. Marketing de A a Z: 80 conceitos que todo profissional precisa saber. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.

LONGO, Walter. Marketing e Comunicação da Era Pós-Digital: As Regras Mudaram. São Paulo: HSM do Brasil, 2014.

TORRES, Cláudio. A bíblia do marketing digital: tudo o que você queria saber sobre marketing e publicidade na internet e não tinha a quem perguntar. São Paulo: Novatec, 2009.

Published

2018-09-30

How to Cite

Hawerroth, W. V., & Vailati, A. L. (2018). The Marketing of Music Productions of Gaucho and Santa Catarina Pop and Rock Bands. Paradoxos, 2(1), 82–93. https://doi.org/10.14393/par-v2n1-2017-45209