Retomada das telas de Rubem Fonseca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41625

Keywords:

Cinema da Retomada, Rubem Fonseca, Screenwriting, Adaptation

Abstract

There isn't a confront in the movement that approaches moving picture with Rubem Fonseca's literature, what we see is a “fonsequiam's cinematography” that is the result of a flow of his authorship work. He influenced the contemporary narrative art and made part of the Cinema da Retomada and the Brazilian TV production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gláucia Davino, Universidade Presbiteriana Mackenzie - Brasil

Doutora em Ciências da Comunicação (USP), Mestre em Artes (USP), Bacharel em Comunicação - Cinema (USP). Docente e Pesquisadora do Centro de Comunicação e Letras da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

BOTELHO JUNIOR, F.C. Técnica e estética na imagem do novo cinema de São Paulo. Doutorado. São Paulo: USP/ECA, 1991.

DAVINO, Gláucia. Roteiro, elemento oculto no filme. Filme, a cristalização do roteiro. Tese de Doutorado. Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

FIGUEIREDO, A.M.C. “Agosto”, o trágico e o patético, a socialização da obra “AGOSTO”, de Rubem Fonseca, na adaptação pela TV Globo - história e Ficção. Dissertação (Mestrado, IMS/SBC). São Bernardo do Campo: UMESP/POSCOM, 1995.

NAGIB, Lucia. Cinema da Retomada. Campinas: Editora 34, 2002.

ORICCHIO, Luiz Zanin. Cinema de novo. Um balanço crítico da retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

Revista Idiossincrasias, 14/06/ 2007. http://portalliteral.terra.com.br (março 2008).

SILVA, Deonísio da, “A violência nos contos de Rubem Fonseca”, in Um novo modo de narrar. São Paulo: Livraria Cultura Ed., 1979.

Published

2018-09-26

How to Cite

Davino, G. (2018). Retomada das telas de Rubem Fonseca. Paradoxos, 1(1), 36–45. https://doi.org/10.14393/par-v1n1-2016-41625