The trajectory of Canal Nostalgia on YouTube and the present of the audiovisual content production market
DOI:
https://doi.org/10.14393/par-v8n1-2023-69834Keywords:
Video production, YouTube, Content creationAbstract
The human relationship with the audiovisual format was built over decades and improved over generations. Since the emergence of cinema, it is possible to perceive a growing fascination of human beings for the imagery aspect that the audiovisual product carries. The internet enabled the emergence of a new era for the audiovisual as well as for all other existing media formats, from here new consumption habits emerge and with them, new demands and formats where consumers can also become their own producers. The Nostalgia Channel on YouTube, personified by the content producer Felipe Castanhari, is an exponent of the market for the production of platformized audiovisual content and the marketing mainstay of this creative activity. Thus, the objective of this study was to analyze the trajectory of video content production in Brazil, considering means, tactics, approaches and future prerogatives, using Canal Nostalgia on YouTube as a case of analysis. A case study of documentary support on the channel was developed and the perspective of audiovisual content producers in practice was added for general reflection on the scenario. It was observed that the democratization of content and access to these new communication technologies was extremely beneficial and transformative for the way we produce and consume media. People with great ideas, but without access to large platforms such as television, were able to develop themselves with few resources and became giant disseminators of knowledge and entertainment in the market. It was also understood that the transformations in this format are cyclical and will always result in the evolution and never in the extinction of each other.
References
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
BÓRIO, P. C. M. Prosumer: o novo protagonista da comunicação. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2014, 109f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, João Pessoa, 2014.
CANALTECH. Tudo sobre o YouTube – História e Notícias. CanalTech, 2022. Disponível: https://canaltech.com.br/empresa/youtube/. Acesso em: 30 out. 2022.
CASTANHARI, F. M. A verdadeira e vergonhosa história do Canal Nostalgia. Canal Nostalgia, 2016. Disponível: https://youtu.be/i8LlCcu5o0Y. Acesso em: 30 out. 2022.
CASTANHARI, F. M. A vergonha alheia do meu primeiro vídeo - Canal Nostalgia. Canal Nostalgia, 2021. Disponível: https://youtu.be/V1RF1kUG61U. Acesso em: 30 out. 2022.
CASTANHARI, F. M. Especial 10 milhões - desabafo sobre o YouTube. Canal Nostalgia, 2017. Disponível: https://youtu.be/bu0D3IXUi4M. Acesso em: 30 de Outubro. 2022.
COUTINHO, L. M. Audiovisuais: arte, técnica e linguagem. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, 2016.
MOLETTA, A. Você na tela: Criação audiovisual para a internet. São Paulo: Summus, 2019.
ZUINI, P.; LELLIS, G. Jovem mostra que é possível ganhar dinheiro com vídeos na internet. Revista PEGN, 2015. Disponível: https://revistapegn.globo.com/Banco-de-ideias/Mundo-digital/noticia/2015/04/jovemmostra-que-e-possivel-ganhar-dinheiro-com-videos-na-internet. Acesso em: 31 out. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.