Reading Itinerary Applied in High School
“The Fortune-Teller”, by Machado de Assis, in Three Clicks
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-26Keywords:
Teaching, Reading, Language, Literature, Reading itineraryAbstract
This article presents the application of a reading proposal carried out in high school at a school in Vale dos Sinos, Brazil. It argues that teaching how to read and understand literary texts, taking into account the complexity of the language in use, is a commitment to encouraging students to be proficient in their own language. To this end, it explores the inseparability between language and literature in Portuguese language teaching, it reflects on the applicability of reading strategies, and it presents a proposal for reading the short story “The fortune-teller”, by Machado de Assis, at different levels: introduction to text reception, comprehensive reading, analytical reading, interpretative reading, and transfer and application of reading. It appears that proposals that are based on reading strategies and the articulation of language and literature teaching tend to be more significant for training autonomous and proficient readers.
Downloads
References
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Todavia, 1995. v. 3, p. 235-263.
FATORELLI, Antonio. Fotografia contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2013.
FINATTO, Maria José Bocorny et al. Leitura: um guia sobre teoria(s) e prática(s). Porto Alegre: Editora Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 2015.
GALVÃO, Camila. 6 coisas estranhas que já foram usadas para prever o futuro. MEGA curioso, 27 dez. 2017. Disponível em: https://www.megacurioso.com.br/bizarro/101406-6-coisas-estranhas-que-ja-foram-usadas-para-prever-o-futuro.htm. Acesso em: 12 jan. 2024.
GIROTTO, Cyntia Graziella G. S.; SOUZA, Renata Junqueira. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: SOUZA, Renata J. et al. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p. 45-114.
ISER, Wolfgang. A interação do texto com o leitor. In: JAUSS, Hans Robert. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 83-132.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.
LEFFA, Vilson José. Aspectos da leitura. Porto Alegre: Sagra, 1996.
SARAIVA, Juracy Assmann. Narrativa literária: aspectos composicionais e significação. In: SARAIVA, Juracy Assmann. Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 51-61.
SARAIVA, Juracy Assmann. A indissociabilidade entre língua e literatura no ensino fundamental: uma metodologia integradora. In: SARAIVA, Juracy Assmann; MÜGGE, Ernani. Literatura na escola: propostas para o ensino fundamental. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 45-51.
SARAIVA, Juracy Assmann; MÜGGE, Ernani; KASPARI, Tatiane (org.). Texto literário: resposta ao desafio da formação de leitores. São Leopoldo: Oikos, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Amanda Santos da Silveira Fernandes, Ana Cândida Santos de Carvalho, Juracy Assmann Saraiva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.