The Knowledge and Flavor of the Literary Text

An Experience with Tchau, by Lygia Bojunga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-25

Keywords:

Reading, Literary Text, Teaching Mother Tongue, Linguistics, Literature

Abstract

This article aims to present a didactic proposal applied in an initial class of Elementary School 2 at Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues Silveira/CAp UERJ. It was based on a critical reading of the book Tchau, by Lygia Bojunga (2021), conducted in the classroom. The pedagogical perspective of the activity led us to reflections and theoretical notes on reading literary texts, considering the association between Literature and Linguistics as an important tool for teaching the mother tongue. In this sense, we deal with the impacts of Literature on the reading and cultural formation of 6th-grade students, in addition to reflecting on its role in relation to aspects of psycho-affective development in the transition phase from childhood to adolescence. We highlight the urgent defense of reading literary texts in basic education as a privileged source for the linguistic-discursive emancipation of students, because it ultimately emerges as a symbolic potential for emancipation and recognition of oneself and the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Porte, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Letras (Língua Portuguesa). Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Carlos Henrique Soares Fonseca, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui Licenciatura em Letras: Português-Literaturas (2017) pela Faculdade de Letras da UFRJ, Mestrado em Letras Vernáculas (Literaturas Portuguesa e Africanas) pelo PPGLEV-UFRJ (2020) e Doutorado em Letras Vernáculas (Literaturas Portuguesa e Africanas) também pelo PPGLEV-UFRJ (2022). Desde a iniciação científica (2014-2016, com bolsa concedida pelo CNPq), dedica-se ao estudo da obra de Hélia Correia, resultando em uma dissertação cujo corpus privilegiado foi o romance "A Casa Eterna" (1991) e em uma tese que teve por interesse estudar as travessias na novelística da autora. Tem interesse, sobretudo, nas relações entre Literatura, História e Memória e nos seguintes temas: literatura portuguesa dos séculos XX e XXI; diálogos entre as Literaturas em Língua Portuguesa; deslocamentos e travessias; formação do leitor literário e ensino de literatura. Atualmente, é Professor Adjunto de Língua Portuguesa e suas respectivas Literaturas no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAp-UERJ).

References

AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.

BOJUNGA, Lygia. Tchau. 20. ed. 2. reimpressão. Rio de Janeiro: Casa Lygia Bojunga, 2021.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Remate de Males: Revista do Departamento de Teoria Literária, n. esp., p. 81-90, 1999.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 171-193.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria e análise. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.

COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê?. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

COSERIU, Eugenio. Lições de linguística geral. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1980.

COSERIU, Eugenio. Do sentido do ensino da língua literária. Confluência: Revista do Instituto de Língua Portuguesa do Liceu Literário Português, Rio de Janeiro, n. 5, p. 20-47, 1993.

COSERIU, Eugenio; LAMAS, Óscar Loureda. Lenguaje y Discurso. V. 4 De Linguística: Nueva Serie, Universidad de Navarra, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 21. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1988.

JAUSS, Hans Robert. A literatura como provocação (História da Literatura como provocação literária). Lisboa: Vega, 2003.

REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia; JOVER-FALEIROS, Rita. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.

ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia; JOVER-FALEIROS, Rita. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.

Published

2024-12-02

How to Cite

PORTE, D.; FONSECA, C. H. S. The Knowledge and Flavor of the Literary Text: An Experience with Tchau, by Lygia Bojunga. Letras & Letras, Uberlândia, v. 40, n. único, p. e2025 | p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/LL63-v40-2024-25. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/72303. Acesso em: 4 dec. 2024.