The Knowledge and Flavor of the Literary Text
An Experience with Tchau, by Lygia Bojunga
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-25Keywords:
Reading, Literary Text, Teaching Mother Tongue, Linguistics, LiteratureAbstract
This article aims to present a didactic proposal applied in an initial class of Elementary School 2 at Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues Silveira/CAp UERJ. It was based on a critical reading of the book Tchau, by Lygia Bojunga (2021), conducted in the classroom. The pedagogical perspective of the activity led us to reflections and theoretical notes on reading literary texts, considering the association between Literature and Linguistics as an important tool for teaching the mother tongue. In this sense, we deal with the impacts of Literature on the reading and cultural formation of 6th-grade students, in addition to reflecting on its role in relation to aspects of psycho-affective development in the transition phase from childhood to adolescence. We highlight the urgent defense of reading literary texts in basic education as a privileged source for the linguistic-discursive emancipation of students, because it ultimately emerges as a symbolic potential for emancipation and recognition of oneself and the world.
Downloads
References
AGUIAR, Vera Teixeira de; BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.
BARTHES, Roland. Aula. São Paulo: Cultrix, 2013.
BOJUNGA, Lygia. Tchau. 20. ed. 2. reimpressão. Rio de Janeiro: Casa Lygia Bojunga, 2021.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Remate de Males: Revista do Departamento de Teoria Literária, n. esp., p. 81-90, 1999.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011. p. 171-193.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria e análise. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COMPAGNON, Antoine. Literatura para quê?. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.
COSERIU, Eugenio. Lições de linguística geral. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1980.
COSERIU, Eugenio. Do sentido do ensino da língua literária. Confluência: Revista do Instituto de Língua Portuguesa do Liceu Literário Português, Rio de Janeiro, n. 5, p. 20-47, 1993.
COSERIU, Eugenio; LAMAS, Óscar Loureda. Lenguaje y Discurso. V. 4 De Linguística: Nueva Serie, Universidad de Navarra, 2006.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 21. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1988.
JAUSS, Hans Robert. A literatura como provocação (História da Literatura como provocação literária). Lisboa: Vega, 2003.
REZENDE, Neide Luzia de. O ensino de literatura e a leitura literária. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia; JOVER-FALEIROS, Rita. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.
ROUXEL, Annie. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: DALVI, Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia; JOVER-FALEIROS, Rita. (org.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Daniela Porte, Carlos Henrique Soares Fonseca (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.