Proposed Activities for the Portuguese as an Additional Language Classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-20

Keywords:

Portuguese as an Additional Language, Songs, Multilingualism, Proficiency, Discourse Analysis

Abstract

In this article, I propose activities based on songs, aiming at developing students’ abilities at various proficiency levels in the teaching of Portuguese as an Additional Language (PAL), based on the standards outlined by the American Council on the Teaching of Foreign Languages (ACTFL). I start with a brief summary and some considerations about previous studies on the use of popular music in the PAL classroom. Then, I offer a few notes on how some contributions from French Discourse Analysis and studies on multilingualism can be applied to the design of activities with songs in this pedagogical context. Recognizing the dynamic nature of languages and the consequent need to update pedagogical materials, I hope the proposal presented here serves as inspiration for the creation of future similar activities for the teaching of PAL.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lígia Bezerra, Arizona State University

Doutora em Língua Portuguesa e Literatura e Cultura Lusófonas, Arizona State University.

References

ACTFL. ACTFL Proficiency Guidelines, 2012. Disponível em: https://www.actfl.org/educator-resources/actfl-proficiency-guidelines. Acesso em: 28 nov. 2023.

ASA branca. Intérprete: Luiz Gonzaga. Compositores: Luiz Gonzaga e Humberto Teixeira. In: Single. Intérprete: Luiz Gonzaga. [S.l.]: Victor, 1947. Faixa única, 78 rpm.

BAGNO, Marcos. O preconceito linguístico. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

O CALHAMBEQUE. Intérprete: Roberto Carlos. Compositor: Erasmo Carlos (versão). In: É PROIBIDO fumar. Intérprete: Roberto Carlos. Rio de Janeiro: Discos CBS e Sony Music, 1964. 1 vinil, faixa 7.

A CASA é sua. Vídeoclipe oficial. Direção de Carlon Hardt e Lucas Fernandes. [S.l.]: publicado pelo canal Três clipes, 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Y-xVpQ1KRWw. Acesso em: 28 nov. 2023.

A CASA é sua. Intérprete: Arnaldo Antunes. Compositores: Arnaldo Antunes e Ortinho. In: IÊ-IÊ-IÊ. Intérprete: Arnaldo Antunes. [S.l.]: Selo Rosa Celeste, 2009. 1 CD, faixa 2.

COELHO DE SOUZA, José Peixoto. Canção: letra e música no ensino de português como língua adicional – uma proposta de letramento literomusical. 2014. 213 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

COELHO DE SOUZA, José Peixoto. Letramento literomusical: práticas sociais mediadas por canções. Matraga, Rio de Janeiro, v. 22, n. 36, p. 175-197, jan./jun. 2015. https://doi.org/10.12957/matraga.2015.17054

COELHO DE SOUZA, José Peixoto. A canção brasileira nos livros didáticos de português como língua adicional. Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 16, n. 1, p. 103-130, 2017. https://doi.org/10.26512/rhla.v16i1.1492

COSTA, Nelson Barros da. A canção popular e o ensino da língua materna: o gênero canção nos parâmetros curriculares de língua portuguesa. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão – SC, v. 4, n. 1, p. 9-36, jul./dez. 2003. https://doi.org/10.1590/1982-4017-04-01-01

CUTSHALL, Sandy. More than a decade of standards: Integrating ‘Cultures’ in your language instruction. The Language Educator, [S.l.], pp. 32-37, abr. 2012.

GARCÍA, O.; SYLVAN, C. E. Pedagogies and practices in multilingual classrooms: Singularities in pluralities. The Modern Language Journal, [S.l.], v. 95 n. 3, p. 385-400, 2011. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2011.01208.x

KERN, Richard. Reconciling the Language-Literature Split Through Literacy. ADFL Bulletin, [S.l.], v. 33, n. 3, p. 20-24, 2002. https://doi.org/10.1632/adfl.33.3.20

LEAH, Sandy. Aquela dos 30. [S.l.]: Ponto4 Digital e Universal Music, 2012.

MAINGUENEAU, Dominique. O contexto da obra literária. Tradução: Marina Appenzeller. São Paulo, Martins Fontes, 2001.

ORABY, E.; AZAZ, M. Translanguaging Practices in Content-Based Instruction in L2 Arabic. Applied Linguistics, [S.l.], v. XX, n. XX, p. 1-30, 2022. https://doi.org/10.1093/applin/amac054

RABBIDGE, Michael. Translanguaging in EFL Contexts: A Call for Change. Nova York: Routledge, 2019. https://doi.org/10.4324/9780429439346

RAMOS, Ana Adelina Lôpo. Língua adicional: um conceito ‘guarda-chuva’. Revista brasileira de Linguística Antropológica, Brasília, v. 13, p. 233-267, 2021. https://doi.org/10.26512/rbla.v13i01.37207

ROCHA, Sílvio Rodrigo de Moura. O gênero canção em livros didáticos de literatura e língua portuguesa. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 24, n. 50, p. 175-203, 2020. https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2020v24n50p175-203

SANDY – Aquela dos 30 – Videoclipe oficial. Direção de Conrado Almada. [S.l.]: publicado pelo canal Sandy, 2012. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=tT1MF1sgem4. Acesso em: 28 nov. 2023.

Published

2024-12-02

How to Cite

BEZERRA, L. Proposed Activities for the Portuguese as an Additional Language Classroom. Letras & Letras, Uberlândia, v. 40, n. único, p. e4020 | p. 1–25, 2024. DOI: 10.14393/LL63-v40-2024-20. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/71810. Acesso em: 4 dec. 2024.