The Use of Brazilian Sign Language in Classes of Brazilian Portuguese as a Second Language for the Deaf
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v37n2-2021-07Keywords:
Teaching-learning, Portuguese language, Discourse, Libras, DeafAbstract
Research on Libras (Brazilian Sign Language) has revealed little evidence about its pedagogical implications for the reading and writing of Portuguese as a second language amongst the deaf. The present qualitative study presents linguistic aspects of sign language. More specifically, it reflects both upon the use of it in the teaching of Portuguese as a second language and upon the practice of using Libras in Portuguese classes on corruption in Brazil for deaf learners in the Outreach and Extension Project “Oficina de Leitura e Escrita de Português para Surdos” (Portuguese Reading and Writing Workshop for the Deaf), developed at Universidade Federal do Pará, Brazil. The results show Libras as a symbolic mediation that allows pedagogical actors – teacher and deaf – to be constituted in socio-cultural contexts weaving meanings and producing senses through their individual experiences, shared in the understanding and interpretation of the world’s things.
Downloads
References
ALMEIDA, D. L. de; LACERDA, C. B. F. de. Português como segunda língua: a escrita de surdos em aprendizagem coletiva. Trab. linguist. apl., v. 58, n. 2, p. 899-917, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/010318138653579436691
ALVES, E. G.; FRASSETTO, S. S. Libras e o desenvolvimento de pessoas surdas. Aletheia, n. 46, p. 211-221, abr. 2015.
BANNELL, R. I. et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologia e aprendizagem. São Paulo: Vozes, 2016.
BRASIL. Lei n° 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 25 abr. 2002.
CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO PARA SURDOS, 1880, Milão, Itália. Atas. Rio de Janeiro: INES, 2011.
CUNHA, E. Práticas pedagógicas para a inclusão e a diversidade. Rio de Janeiro: WAK Editora, 2011.
FÁVERO, M. H; PIMENTA, M. L. Pensamento e linguagem: a língua de sinais na resolução de problemas. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre, v. 19, n. 2, p.225-236, 2006. DOI https://doi.org/10.1590/S0102-79722006000200008
FELIPE, T. A. O discurso verbo-visual na língua brasileira de sinais – Libras. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, v. 8, n. 2, p. 67-89, jul.-dez. 2013.
FELIPE, T. A. Libras em contexto: curso básico − Livro do estudante. 9. ed. Rio de Janeiro: WalPrint, 2009.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PEIXOTO, R. C. Algumas considerações sobre a interface entre a Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS) e a Língua Portuguesa na construção inicial da escrita pela criança surda. Cad. CEDES, Campinas, v. 26, n. 69, p. 205-229, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622006000200006
PEREIRA, M. C. C. et al. Libras: conhecimento além dos sinais. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
QUADROS, R. M. de; KARNOPP L. B. Língua de sinais brasileira: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed,2004.
RAMOS, L. O. Que palavra vem a sua mente? Um estudo da associação semântica em Libras. 2017. 113 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/7785. Acesso em: 16 jul. 2020.
SALLES, H. M. M. et al. Ensino de língua portuguesa para surdos: caminhos para a prática pedagógica. Brasília: MEC/SEESP, 2004. v. 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lpvol1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
SANTOS, E. F; SANTOS, C. F; SANTOS, R. C. Sintaxe da Libras e a (re)afirmação linguística: o óbvio que ainda precisa ser dito. Interdisciplinar, ano 8, v. 17, p. 489-506, jan.-jun. 2013.
STERNBERG, R. J. Psicologia cognitiva. Trad. Maria Regina Borges Osório. 5. ed. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2010.
TRASK, R. L. Dicionário de linguagem e linguística. Trad. e adapt. Rodolfo Ilari. 3.ed. São Paulo: Contexto, 2015.
XAVIER, A. C.; CORTEZ, S. (Org.) Conversas com linguistas. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Waldemar dos Santos Cardoso Junior (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.