The Use of Communicative Resources in the Narrative Development of Deaf Children with Listening Parents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n2-2021-04

Keywords:

Language acquisition, Deaf children, Narratives

Abstract

This article intends to show some communication resources used by deaf children of listening parents with late contact with LIBRAS in narrative episodes. Consistent with Applied Linguistics, which conceives of language practices as situated, we draw on records of activities performed in a bilingual program for the deaf with links to a public university in the state of São Paulo. The results were achieved through qualitative research and research-action, with records produced consisting of footages of four deaf children, aged 4-6 years old, narrating their own stories. The results show the importance of body expression and the predominance of incorporations in the children’s narrative discourse. Beyond the conventional hand signing, the use of other resources was significant for the development of these children’s narratives.

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Author Biographies

Aline Messias Mota, Faculdade de Ciências Médias - UNICAMP

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, conclusão em 2016;  especialização em Desenvolvimento Infantil: linguagem e surdez pela Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, conclusão 2019. Atualmente é aluna de mestrado pela Faculdade de Ciências Médicas, FCM - Unicamp. Tem experiencia em desenvolvimento infantil, ensino de português como segunda língua para surdos e psicoterapia individual para pessoas surdas. 

Ivani Rodrigues Silva, Faculdade de Ciências Médias - UNICAMP

Possui graduação em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1980), mestrado em Lingüística pela Universidade Estadual de Campinas (1998), doutorado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2005) e pós-doutorado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2010). É docente do Curso de Graduação em Fonoaudiologia da Universidade Estadual de Campinas e do Curso de Pós-Graduação Saúde, Interdisciplinaridade e reabilitação da Faculdade de Ciências Médicas da UNICAMP. Orienta trabalho nos seguintes níveis: Iniciação Científica (desde 2005), Aprimoramento Profissional/pós-graduação latu-sensu (desde 1995) e Mestrado (desde 2010). Tem experiência na área de Educação de Surdos (formação de professores, Educação Bilíngue, Letramento(s) na diversidade, Construção de materiais para o ensino de português como L2) e na área de dificuldades de leitura/escrita, atuando principalmente nos seguintes temas: letramento(s) e alfabetização, formação de professores, dificuldades de leitura/escrita.

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Published

2021-12-30

How to Cite

MESSIAS MOTA, A. .; RODRIGUES SILVA, I. The Use of Communicative Resources in the Narrative Development of Deaf Children with Listening Parents. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 2, p. 64–84, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n2-2021-04. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/54982. Acesso em: 22 dec. 2024.