Critical Pedagogy, decoloniality and linguistic education in Brazil and Mexico
Epistemological and methodological issues drawn from an-other paradigm
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v35nEsp2019-1Keywords:
Epistemologies, Decoloniality, Applied Linguistics, Language, EducationAbstract
In this article, I turn to the epistemologies and analytical frameworks that I mobilize in order to understand the dynamics of the processes that involve subjects and their language practices in the complex scenario of contemporary linguistic education. I call into question the way knowledge has been produced and experienced in the context of Modernity/Coloniality, (Maldonado Torres, 2007; Gómez Quintero, 2010; Grosfoguel, 2006 and Castro Gómez, 2007) and I discuss, from a decolonial and critical perspective (Argüello Parra, 2015), how to face the logic of Western and rational epistemologies, especially through the theoretical framework of ‘an-other thinking” (Mignolo, 2003, p. 20), as a form of counter-hegemonic thinking, in the global coloniality context. Lastly, with the aim of contributing not only to the establishment of debates around other epistemic possibilities, but also to the search of more historic and ethical research in Brazilian and Mexican contexts, I present investigations and concrete actions, defined by this locus of enunciation, with emphasis on the subjects’ singularities and their language practices that take place in wide interactional and social spaces.
Downloads
References
ARGÜELLO PARRA, A. Pedagogía decolonial: trazos para la construcción de un paradigma-otro desde la educación. Correo del Maestro, Brisa Naucalpan, n. 19, vol. 226, p. 28-37, 2015. Disponível em: https://www.correodelmaestro.com/publico/html5032015/capitulo4/Pedagogia_decolonial.html. Acesso em: 05 jun. 2019.
ARGÜELLO PARRA, A. Pedagogía decolonial: hacia una comprensión/acción educativa en las sociedades emergentes. In: GÓMEZ, J. A. A. (Comp.). Educación, sociedad e interculturalidad: diálogos desde la comprensión y acción educativa en América Latina. Bogotá: Vicerrectoría de Universidad Abierta y a Distancia, 2016. p. 87- 135.
BAPTISTA, L. M. T. R. Minha pátria é minha língua: algumas questões sobre a (de)colonização das línguas e dos sujeitos no ensino de espanhol. Revista Abeache, s/l., n. 12, p. 28-47, 2017. Disponível em: http://revistaabehache.com.br/index.php/abehache/issue/view/12. Acesso em: 31 maio 2019.
BAPTISTA, L. M. T. R. Comunidades imaginadas e práticas inimaginadas: algumas reflexões sobre a educação linguística na contemporaneidade. In: FREIRE, R., TILIO, R.; JESUS, D. M.; BARROS, A. L. E. C. (Org.). Linguística Aplicada para além das fronteiras. Campinas: Pontes, 2018a, p. 185-203.
BAPTISTA, L. M. T. R. Um dia de fúria: revisitandoconstrutos como língua espanhola, identidade e cultura e suas implicações para a educação linguística em tempos difíceis. In: NOGUEIRA, A. M. BAPTISTA, L. M. T. R. (Org.). Espanhol no nordeste. Espaços de resistência, criação e transformação. Curitiba: CRV, 2018b, p. 115-131.
BLOMMAERT, J.; RAMPTON, B. Language and superdiversity. Language and superdiversity. Diversities, s/l, n.2, v.13, 2011, p.1-21. Disponìvel em: www.unesco.org/shs/diversities/vol13/issue2/art1. Acesso em: 31 maio 2019.
BORGES, C. B. S. A construção identitária profissional das professoras negras de língua inglesa de escolas públicas de Paripe: programa de pós-graduação em Língua e Cultura. 2018. 145f. Disertação (Mestrado em Letras e Linguística). Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
CABALUZ-DUCASSE, J. F. Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación: potencialidades de un diálogo teórico-político. Educación y Educadores, Bogotá, Colombia, n. 1, vol. 19, p. 67-88, 2016. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4
CASTRO-GOMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. Prólogo. Giro decolonial, teoría crítica y pensamiento heterárquico. In: CASTRO-GÓMEZ,S.; GRASFOGUEL,R. (Comp.) El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 9-23.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, P. “Astutos e inocentes”. In: FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FOUCAULT, M. Microfisica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1998.
GÓMEZ-QUINTERO, J. D. La colonialidad del ser y del saber: la mitologización del desarrollo en América Latina. El Ágora USB, Medellín, n. 1, v. 10, p. 87-105, enero-junio 2010. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3642109. Acesso em: 31 maio 2019.
GROSFOGUEL, R. La descolonización de la economía y los estudios postcoloniales: Transmodernidad, pensamiento fronterizo y colonialidad global. Tabula Rasa, Bogotá, n. 4, p. 17-48, enero-junio 2006. https://doi.org/10.25058/20112742.245
JACQUEMET, M. Transidiomatic practices: Language and power in the age of globalization. Language and Communication, s/l, n.3, v.25, p. 257-277, 2005. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2005.05.001
MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GOMÉZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Comp.) El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre, 2007. Disponível em: https://enriquedussel.com/txt/Textos_200_Obras/Filosofos_latinos_EU/1P.Filosofos_latinos_EU.pdf. Acesso em: 01 jun. 2019.
MIGNOLO, W. Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. [s.l.]: Ediciones Akal Sa, 2003.
QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad /racionalidad. Perú Índigena, Lima, n. 13, v. 29, p. 11-20, 1992. Disponível em: http://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 01 jun. 2019.
SANJAY, S. Crítica de la razón (moderna, occidental) impura. Tabula Rasa, Bogotá, n. 14, p. 31-54, enero-junio 2011. https://doi.org/10.25058/20112742.418
SANTOS, K. C. A constituição identitária de professores formadores de língua espanhola na modalidade de educação a distancia em uma universidade pública baiana: programa de pós-graduação em Língua e Cultura. 2018. 210f. Disertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
SANTOS, I. N. C. O currículo de línguas do IFBA: tessituras sobre a sua estrutura e representação: programa de pós-graduação em Língua e Cultura. 2018. 233f. Disertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.
SOUSA SANTOS, B. Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social Utopía y Praxis Latinoamericana, Maracaibo, n. 54, año 16, p. 17-39, jul.-sept. 2011. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/EpistemologiasDelSur_Utopia%20y%20Praxis%20Latinoamericana_2011.pdf. Acesso em: 31 maio 2019.
VERONELLI, G. A. Sobre la colonialidad del lenguaje. Revista Javeriana. Universitas Humanística, Bogotá, n. 1, p. 33-58, enero-junio 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5287506. Acesso em: 01 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.