ELABORATION OF TEACHING MATERIAL FOR LESSONS CHEMISTRY IN BASIC EDUCATION

the concept of surface tension

Authors

  • Daividi Marcio Marques Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v6n2-2019-58988

Keywords:

Chemistry teaching, Didact material, experimentation, superficial tension, representation by models

Abstract

To understand the processes of teaching and learning in Chemistry, it is necessary, in some cases, to reach certain levels of abstraction. In order to minimize the difficulties related to the content of Surface Tension and, consequently, Intermolecular Interactions, the present paper proposes to deal with these concepts, through the soap bubble generator theme. Submicroscopic explanations were used for models elaborated with low cost material. The proposal of Teaching Chemistry, in this way contemplates to work using demonstrative experiments and representative models, thus, going through the macroscopic and submicroscopic levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, I. Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva. São Paulo: Cortez, 2008. 102 p.

ARAÚJO, M. S. T.; ABIB, M. L. V. S. Atividades Experimentais no Ensino de Física: Diferentes Enfoques, Diferentes Finalidades.
Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 25, n. 2, p.176- 194, jun. 2003.
BOSQUILHA, G. E., et al. Interações e Transformações no Ensino de Química. Química Nova, v. 15 n. 4, p. 355 – 371, abr. 1992.


BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCNEM Mais: Orientações Educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais, Brasília, 2002.

CARDOSO, S. P.; COLINVAUX, D. Explorando A Motivação Para Estudar Química. Química Nova. Rio de Janeiro, v. 23, n. 2, p.401- 403, fev. 2000.

CHRISTOFOLETTI, A. Modelagem de sistemas ambientais. São Paulo, SP: E. Blücher, xvi, 236p. 1999.

DALTIN, D. Tensoativos: química, propriedades e aplicações. São Paulo: Blucher, 2011. p. 1-43.

DRIVER, R; et al. Construindo Conhecimento Científico. Química Nova na Escola, n. 2, p. 31-40, maio 1999.

FANTINI, L. Bola de sabão na mão. 2011. Disponível em:
<http://www.pontociencia.org.br/experimentos/pdf/820>. Acesso em: 05 dez. 2018.


FERRI, Marcelo J.; SAGGIN, Renato. Aplicação de metodologias alternativas visando o melhoramento no ensino da Química.
Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Pato Branco, 2014.

FREIRE, P. Virtudes do Educador. Vereda, 1982.


GRECA, I. M.; SANTOS, F. M. T. Dificuldades da Generalização Das Estratégias de Modelação em Ciências: O Caso da Física e da Química. Investigações em Ensino de Ciências. n. 10, p. 31-46, 2005.

KOTZ, J. C.; TREICHEL Jr., P. M. Química Geral e Reações Químicas. vol. 1, 5ª. ed., São Paulo: Pioneira Thomson, 2005. LINS, M. C. A. Modelagem no Ensino de Química: Uma Ferramenta Cinestésica Útil ao Aprendizado. Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana. 2015.

MALDANER, O.A., A formação inicial e continuada de professores de Química: Professor/ Pesquisador, 2a ed. (Ijuí: Editora Unijuí, 2003).




MATEUS, L, A. Química na cabeça. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2001, p. 47-48.

MELEIRO, A.; GIORDAN, M. Hipermídia no ensino de modelos atômicos. LAPEQ. n. 9, p. 1-9, jun. 2003.

MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H.; ROMANELLI, L. I. A
Proposta Curricular de Química do Estado de Minas Gerais: Fundamentos e Pressupostos. Química Nova na Escola. v. 23, n. 2, p.273-283, mai. 1999.

OLIVEIRA, J. R. S. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae. Canoas v.12 n.1, p. 139-153 jan. 2010.

SANGIOGO, F. A. Representações de Estruturas Submicroscópicas no Ensino de Ciências da Natureza e suas Tecnologias: (Re)Construção De Conhecimentos Escolares.
Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2010.




SANGIOGO, F. A.; ZANON, L. B. Mobilização de linguagens e pensamentos necessários à compreensão de modelos de estruturas submicroscópicas em aulas de Ciências. In. Anais do VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, 2009.

SILVA, J. G. Desenvolvimento de um ambiente virtual para estudo sobre a representação estrutural em química. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) –Universidade de São Paulo. São Paulo, 2007.
SILVÉRIO, J. Atividades experimentais em sala de aula para o ensino da química: percepção dos alunos e professor. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química), Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Pato Branco, 2012.

SOUZA, J. A. G. Práticas avaliativas: reflexões. Revista Virtú - ICH, Juiz de Fora, v. 2, n. 1, p.1-16, jun. 2005.

SOUZA, V. C. A; Os Desafios da Energia no Contexto da Termoquímica: Modelando uma Nova Ideia Para Aquecer o Ensino de Química. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

Published

2021-01-23