LEITURA E ESCRITA:

UMA REFLEXÃO ACERCA DAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Luenda de Oliveira Martins Faculdade Católica de Uberlândia
  • Tatiani Rabelo Lapa Santos Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v4n2-2017-49847

Keywords:

Childhood education, Reading and writing activities, Teaching practices

Abstract

The aim of this article is to describe, through bibliographic research, the importance of reading and writing activities in the childhood education. It´s necessary to know how the academic research addresses this issue and to present some methodological resources that can contribute to the teacher's daily life in the classroom. From the readings taken, it is observed how important the reading and writing activities are in childhood in a significantly, playful and pleasurable way. We also note that literacy is not mandatory, the purpose of early childhood education is not anticipate the content from primary school but establish social relationships, knowing the body, play, learn to express themselves through different languages, socializing and valuing diversity. However, the teacher must provide an environment in which literacy establish a child's relationship with reading and writing, since it is present in our daily lives. To achieve this goal, it is necessary to work with various genres, and create a daily routine handling of books, reading, storytelling, collective texts, log activities, among others. The teacher can promote recreational activities, exploring the jokes and games, such as bingo, memory games, activities with the name, drawings, among others. Thus, the child will understand that there are many reasons to enjoy reading, and it will improve the level of learning and reflection, as well as working creativity, imagination, oral expression, expressiveness and also improve vocabulary and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luenda de Oliveira Martins, Faculdade Católica de Uberlândia

Licenciada em pedagogia pela Faculdade Católica de Uberlândia.

Tatiani Rabelo Lapa Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia - FACED UFU (2012 - 2014).

References

ALVES, Bruna Molisani Ferreira. Infâncias e educação infantil: aspectos históricos, legais e pedagógicos. Revista Aleph infâncias. 11/2011. Disponivel em: <http://www.uff.br/revistaleph/pdf/art8.pdf>. Acesso em: 03 fev. 2016.


AMORIN, Meire Catalani Beluzo ; FARAGO, Alessandra Corrêa. As Práticas de Leitura na Educação Infantil. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro-SP, 134-154, 2015. Disponível em: <http://unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/cadernodeeducacao/sumario/35/06042015200353.pdf>. Acesso em: 02 fev. 2016.


BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi; ROSA, Ester Calland de Sousa. Ler e Escrever na Educação Infantil: Discutindo Práticas Pedagógicas. 2.ed. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2011.


BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria da Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998. Manual, v. 1, v. 2, v. 3. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/sef/infantil/rcnei.shtm>. Acesso em: 02 fev. 2016.


______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 20 ago. 2015.


CARDOSO, Bruna Puglisi de Assunpção. Práticas de linguagem oral e escrita na Educação Infantil. São Paulo: Editora Anzol, 2012.


FARIA, Vitória Líbia Barreto de; SALLES, Fátima. Currículo na Educação Infantil: Diálogo Com os Demais Elementos da Proposta Pedagógica. 2.ed, São Paulo: Ática, 2012.

FERREIRO, Emilia. Com todas as letras. São Paulo. Cortez Editora. 14 ª edição. 2007. Disponível em: <www.uva.br/.../File/.../FERREIRO.doc%20FICHAMENTO.doc>. Acesso em: 15 fev. 2016.

FERREIRO, Emília: O momento atual é interessante porque põe a escola em crise. Revista Nova Escola, 2006. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/lingua-portuguesa/alfabetizacao-inicial/momento-atual-423395.shtml>. Acesso em: 02 fev 2016.

FERREIRA, Anna Rachel. Leitura e escrita na Pré Escola. Revista Nova Escola, edição 278, dezembro 2014/ janeiro 2015. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/creche-pre-escola/leitura-escrita-pre-escola-educacao-infantil-alfabetizacao-820073.shtml?page=0#ad-image-0>. Acesso em: 12 fev. 2016.

FONSECA, Edi. Interações: com os olhos de ler. São Paulo: Blucher, 2012.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: A pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rk/v10nspe/a0410spe.pdf>. Acesso em: 01 jan. 2016.

LUIZE, Andréa Um espaço possível para a leitura e a escrita na Educação Infantil. Escola da vida – Blog da Vila. 18 de março 2013. Disponível em: <http://www.escoladavila.com.br/blog/?p=7478>. Acesso em: 06 fev. 2016.


SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento na Educação Infantil. Revista Pátio Educação Infantil - Ano VII - Nº 20 - Oralidade, alfabetização e letramento - Jul/Out, 2009. Disponível em: <http://falandodospequenos.blogspot.com.br/2010/04/alfabetizacao-e-letramento-na-educacao.html>. Acesso em: 12 fev. 2016.

Published

2019-08-01