O PIBID COMO MECANISMO DE FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE CIÊNCIAS

Authors

  • Marco Antônio Franco do Amaral Universidade Federal de Uberlândia
  • Mariana Batista do Nascimento Silva Universidade Federal de Uberlândia
  • Michele Castro LIma Instituto Federal Goiano

DOI:

https://doi.org/10.14393/DP-v3n1-2016-49624

Keywords:

Teacher formation, Practice, Pibid

Abstract

This article is part of a discussion of the research group on internship and teacher training at the Goiano Federal Institute. It seeks to discuss teacher education, as well as to present some theoretical notes about the supervised internship and how the Programa de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) is being used to fill some needs in the internship. This qualitative research presents the experience of the interdisciplinary PIBID of sciences realized in the city of Morrinhos-GO identifying some difficulties encountered and also highlights how the program can help in the initial formation of the student of the licenciatura course and in the continued formation of the teachers who act in the initial series of elementary school in the area of ​​sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marco Antônio Franco do Amaral, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Tecnologia, Comunicação e Educação

Mariana Batista do Nascimento Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação

Michele Castro LIma, Instituto Federal Goiano

Doutora em Educação

References

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm> Acesso em: 04 set. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: <www.planalto.gov.be/CCVIL_03/leis/L9394.htm > Acesso em 15 de junho de 2015

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Apresentação dos temas transversais, ética. Brasília, MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: ciências naturais. Brasília, MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. PIBID: apresentação. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=233:pibid-apresentacao&catid=155:pibid&Itemid=467>. Acesso em: 04 set. 2015.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados, v. 5, n. 11, 1991, p. 173-191.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de trabalho. Trad. Jussara H. Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2008.

NÓVOA, Antônio. A Imprensa de Educação e Ensino: concepção e organização do repertório português. In: CATANI, Denice; BASTOS, Maria Helena Câmara. Educação em Revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 1997.

SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão. Identidade docente em tempos de educação inclusiva. In: Veiga, Ilma Passos Alencastro, Ana Lúcia Amaral. Formação de professores, 2002, p. 155-174.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Professor: tecnólogo do ensino ou agente social. In: Veiga, Ilma Passos Alencastro, Ana Lúcia Amaral. Formação de professores: políticas e debates. Campinas: Papirus, 2002, p. 65-93.

Published

2019-07-16