A arte de contar histórias no espaço escolar
DOI:
https://doi.org/10.14393/DP-v5n1-2018-51234Keywords:
Storytelling, school space, teaching-learning, teacher trainingAbstract
Stories are constructions that humanity has been consolidating since the earliest times, even before the existence of writing, man felt the need to establish communications. This cultural legacy perpetuated for centuries, was acquiring forms that varied with the time and the historical context pertaining. The stories told include the dimension of knowledge: they promote children's development, stimulate creativity, offer aesthetic and critical sense, orality, writing, and visual field development, which are essential to the teaching-learning process. The presence of such striking moments as these in school can not be relegated only to hours of entertainment, distraction or relaxation for students, nor should they only comply with discipline, content or curriculum. The purpose of this article through bibliographical research is to understand the role of storytelling in the school universe. Therefore, the following question is asked: what place do they occupy in educational institutions? How is storytelling applied in educational practice? What is the contribution of the same in the process of teaching learning? What techniques are used to tell stories? What arouses interest in students? Theoretical background was used by authors who study the subject in a consubstantiated way; for the research methodology Gil (2003), Thiollent (1996), Ludke (1986), André (1985) among others, in relation to the subject I searched for the notes of Abramovich (1986), Coelho Novaes 1986), Bussato (2006) Fonseca (2012) in addition to researching legal documents as a reference, guideline, etc. Theoretical reflections that will serve as subsidies with a view to improving teacher training were sought from the exposed theme.
References
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995.
BRANDÃO Ana Carolina Perrusi, Ester Calland de Sousa Rosa (org.), Ler e escrever na Educação Infantil discutindo práticas pedagógicas. 2.ed, Belo Horizonte: Autêntica editora, 2011.
BRUNO Bettelheim. A Psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2007.
BUARQUE, Chico. João e Maria. Disponível em: http://www.vagalume.com.br/chico-buarque/joao-e-maria.html#ixzz3t1zEZ13. Acesso em 01/12/2015 00.11
BUSSATO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
________________ Contar e encantar- Pequenos Segredos da narrativa: Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1.ed. São Paulo: 2000.
COELHO, Betty. Contar histórias uma arte sem idade. São Paulo: Ática, 1986.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam 39º ed.- São Paulo, Cortez, 2000.
FONSECA. Edi. Interações: com olhos de ler, apontamentos sobre a leitura para a prática do professor da educação infantil.São Paulo, 2012, coleção interações.
GALVÃO, Isabel. Henri Wallon: Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petropólis: Vozes, 1995.
GIL, Antonio Carlos, 1946- Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed.- São Paulo: Atlas 2003.
MACHADO, Regina. Acordais: fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo, 2004.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky Aprendizado e desenvolvimento um processo sócio histórico. São Paulo: Scipione, 1997.
REYES, Yolanda: A casa imaginária: leitura e literatura na primeira infância. 1ed.- São Paulo: Global, 2010.
THIOLLENT, Michel 1947 Metodologia da pesquisa-ação. 7ed, São Paulo, Cortez 1996.
ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. 6 ed, São Paulo, Global, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.