O IDEB e a educação brasileira: um paradoxo entre o avanço e o retrocesso
Main Article Content
Abstract
This article proposes to analyze critically and critically the implementation of IDEB - Basic Education Development Index, its advances and setbacks in Brazilian education. The IDEB is an indicator of educational quality that associates information on the performance of students in the 5th and 9th year of Elementary School and 3rd year of High School in the Brazil Test, with information on school performance as measured by school pass and dropout rates obtained in the school census. The qualitative research analyzed bibliographies and documents, and reflected on the issues and situations presented and resulting from the implementation of the index in Brazilian education, educational quality and external evaluations. Regarding the results of the research, the advances and setbacks in Brazilian education after the implementation of the IDEB have been verified and these are paradoxically present in the daily school life and its real operationalization, still depleted, does not have great reflective meanings in the school community. This article aims to describe.
Downloads
Article Details
Section
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution Licenseque permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Copyright Statement
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (eg, in an institutional repository or publish as a book), with acknowledgment of its initial publication in this journal.
Open Access Policy
How to Cite
References
BRASIL, Lei de Diretrizes e bases da educação nacional: nova LDB (Lei nº 9394). Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.
BRASIL, Lei nº 10.172, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Presidência da República. Brasília, DF. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm> Acesso em: 12 jan. 2016
BRASIL, Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Presidência da República. Brasília, DF: Diário Oficial da União de 25.04.2007. Disponível em:
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Prova Brasil e Saeb. Disponível em:
BRASIL, O IDEB e o Censo Escolar da Educação Básica, 2011. Inep. Disponível em:
BRASIL, Projeto de Lei nº 1530, de 07 de junho de 2011. Obriga os estabelecimentos de ensino básico do país a divulgarem o índice IDEB. Disponível em:
BRASIL, Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação. Presidência da República. Brasília, DF. Disponível em:
FERREIRA, Eliza Bortolozzi et al. Política e planejamento educacional no Brasil do século XXI. 1. Brasília: Liber Livros, 2013. v. 1. 304p.
MEC – Ministério da Educação e Cultura, Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Disponível em:
SAVIANI, Demerval. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2014, v. 1. 126p.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
VALENTE, Ivan. Plano Nacional de Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.