Behind the scenes of historical research: propositions about handling and the documentary treatment of printed periodicals

Main Article Content

Giovani Ferreira Bezerra

Abstract

This paper presents technical-operational procedures for the compilation of periodicals and their digital reproduction in databases, considering the reference of the New Cultural History, according to Roger Chartier. It is argued that, in the historiographical treatment of these forms, materialities and textualities are interdependent dimensions in the production of meanings. This results in the need to use specific protocols, according to research objectives and problems, to register the material, textual and graphic characteristics of the periodical printed in its original support. Such practice facilitates the subsequent consultation, interpretation and analysis of the investigated editions, even without their physical presence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bezerra, G. F. (2023). Behind the scenes of historical research: propositions about handling and the documentary treatment of printed periodicals. Cadernos De História Da Educação, 22(Contínua), e172. https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-172
Section
Articles
Author Biography

Giovani Ferreira Bezerra, Universidade Federal da Grande Dourados (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-4710-3897
http://lattes.cnpq.br/6763847248521843
gfbezerra@gmail.com

References

ABNT NBR 6029, de 31 de março de 2006 (2a. Ed). Informação e documentação: Livros e folhetos – apresentação. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Normas Técnicas.

BEZERRA, G. (2017). A Federação Nacional das Apaes e seu periódico (1963-1973): estratégias, mensagens e representações dos apaeanos em (re)vista (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados. Disponível em: https://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/MESTRADO-DOUTORADO-EDUCACAO/ Tese% 20Final-%20Giovanni%20Ferreira.pdf.

BICCAS, M.S. (2008). O impresso como estratégia de formação: Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1940). Belo Horizonte: Argvmentvm.

CAMPOS, R. D. (2012). No rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da ducação. Revista Brasileirade História da Educação, 12(1 [28]), 45-70.

CASTRO, C.A.; BORGES, A.L.D.; CASTELLANOS, S. L. V. (2020). A imprensa maranhense de educação e ensino. Revista Educação em Questão, 58(56), 1-26. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n56ID19830.

CATANI, B.D. (1996). A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o campo educacional. Educação e Filosofia, 10(20), 115-130. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/viewFile/928/842.

CATANI, D.B. (2003). Educadores à meia-luz: um estudo sobre a Revista de Ensino da Associação Beneficente do Professorado Público de São Paulo (1902-1918). Bragança Paulista: EDUSF.

CATANI, D.B., & BASTOS, M. H. C. (Orgs.). (2002). Educação em Revista: a Imprensa Pedagógica e a História da Educação (1. reimpr.). São Paulo: Escrituras.

CATANI, D.B.; FARIA FILHO, L.M. (2002). Um lugar de produção e a produção de um lugar: a história e a historiografia divulgadas no GT História da Educação na ANPEd (1985-2000). Revista Brasileira de Educação, 19, 113-128. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100010

CERTEAU, M. (2002). A operação historiográfica. In M. De Certeau. A escrita da história (2a ed., p. 65-119). Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.

CHARTIER, R. (1990). A História Cultural: entre práticas e representações (2a. ed.). Lisboa: Difel.

CHARTIER, R. (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, 5(11), 173-191. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010

CHARTIER, R. (2002a). Os desafios da escrita. São Paulo: Unesp.

CHARTIER, R. (2002b). À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietude. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS.

CHARTIER, R. (2007). Inscrever & apagar: cultura escrita e literatura (séculos XI – XVIII). São Paulo: Unesp.

CHARTIER, R. (2014). A mão do autor e a mente do editor. São Paulo: Unesp.

FRAGA, A.S. (2013). O Estudo e sua materialidade: revista das alunas-mestras da Escola Complementar/Normal de Porto Alegre/RS (1922-1931). História da Educação, 17(40), 69-97. DOI: https://doi.org/10.1590/S2236-34592013000200005

LE GOFF, J. (1990). A História Nova. In J. Le Goff (Dir.). A História Nova (p. 25-64). São Paulo: Martins Fontes.

LUCA, T.R. (2014). História dos, nos e por meio dos periódicos. In C. P. B. (Org.), Fontes Históricas (3a. ed., p. 111-153). São Paulo: Contexto.

MARTINEZ, E.C. (2009). A Imprensa Pedagógica como tema e objeto para a História da Educação Paranaense: Jornal Escola Aberta (1986-1988) (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2009_edilene_martinez.pdf.

MCKENZIE, D.F. (1986). Bibliography and the Sociology of Texts. London: The British Library.

PESAVENTO, S.J. (2003). História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica.

PINTO, A.A. (2008). Contribuições da imprensa periódica especializada para os estudos em História da Educação: a revista A Eschola Publica e as disputas pela hegemonia do campo educacional paulista (1893-1897). Fronteiras: Revista de História, 10(18), 95-118. Acessado em: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/viewFile/139/132.

PINTO, A.A. (2013). Nas páginas da imprensa: a instrução/educação nos jornais em Mato Grosso (1880-1910) (Tese de Doutorado em Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara. Acessado em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/101505.

PINTO, A.A. (2017). Imprensa e ensino: catálogo de fontes para o estudo da história da educação mato-grossense. Dourados: EdUFGD.

RODRIGUES, E.; BICCAS, M.S. (2015). Imprensa pedagógica e o fazer historiográfico: o caso da Revista do Ensino (1929-1930). Acta Scientiarum. Education, 37(2), 151-163. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v37i2.22666

SILVA, M.J.C.A. (2012). A Revista Brasileira de Educação: apropriações do discurso acerca dos temas da infância e da história da infância – (1995 a 2010) (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá. Acessado em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2012%20-%20Michelle.pdf.

ZANLORENZI, C.M.P. (2010). História da Educação, fontes e a imprensa. Revista HISTEDBR On-line, 10(40), 60-71. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i40.8639806

ZANLORENZI, C.M.P.; NASCIMENTO, M.I.M. (2020). Análise da imprensa como fonte de pesquisa para a história da educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15(3), 1181-1192. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.12706