Behind the scenes of historical research: propositions about handling and the documentary treatment of printed periodicals
Main Article Content
Abstract
This paper presents technical-operational procedures for the compilation of periodicals and their digital reproduction in databases, considering the reference of the New Cultural History, according to Roger Chartier. It is argued that, in the historiographical treatment of these forms, materialities and textualities are interdependent dimensions in the production of meanings. This results in the need to use specific protocols, according to research objectives and problems, to register the material, textual and graphic characteristics of the periodical printed in its original support. Such practice facilitates the subsequent consultation, interpretation and analysis of the investigated editions, even without their physical presence.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ABNT NBR 6029, de 31 de março de 2006 (2a. Ed). Informação e documentação: Livros e folhetos – apresentação. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Normas Técnicas.
BEZERRA, G. (2017). A Federação Nacional das Apaes e seu periódico (1963-1973): estratégias, mensagens e representações dos apaeanos em (re)vista (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados. Disponível em: https://files.ufgd.edu.br/arquivos/arquivos/78/MESTRADO-DOUTORADO-EDUCACAO/ Tese% 20Final-%20Giovanni%20Ferreira.pdf.
BICCAS, M.S. (2008). O impresso como estratégia de formação: Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1940). Belo Horizonte: Argvmentvm.
CAMPOS, R. D. (2012). No rastro de velhos jornais: considerações sobre a utilização da imprensa não pedagógica como fonte para a escrita da história da ducação. Revista Brasileirade História da Educação, 12(1 [28]), 45-70.
CASTRO, C.A.; BORGES, A.L.D.; CASTELLANOS, S. L. V. (2020). A imprensa maranhense de educação e ensino. Revista Educação em Questão, 58(56), 1-26. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n56ID19830.
CATANI, B.D. (1996). A imprensa periódica educacional: as revistas de ensino e o campo educacional. Educação e Filosofia, 10(20), 115-130. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/viewFile/928/842.
CATANI, D.B. (2003). Educadores à meia-luz: um estudo sobre a Revista de Ensino da Associação Beneficente do Professorado Público de São Paulo (1902-1918). Bragança Paulista: EDUSF.
CATANI, D.B., & BASTOS, M. H. C. (Orgs.). (2002). Educação em Revista: a Imprensa Pedagógica e a História da Educação (1. reimpr.). São Paulo: Escrituras.
CATANI, D.B.; FARIA FILHO, L.M. (2002). Um lugar de produção e a produção de um lugar: a história e a historiografia divulgadas no GT História da Educação na ANPEd (1985-2000). Revista Brasileira de Educação, 19, 113-128. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100010
CERTEAU, M. (2002). A operação historiográfica. In M. De Certeau. A escrita da história (2a ed., p. 65-119). Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.
CHARTIER, R. (1990). A História Cultural: entre práticas e representações (2a. ed.). Lisboa: Difel.
CHARTIER, R. (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, 5(11), 173-191. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010
CHARTIER, R. (2002a). Os desafios da escrita. São Paulo: Unesp.
CHARTIER, R. (2002b). À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietude. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS.
CHARTIER, R. (2007). Inscrever & apagar: cultura escrita e literatura (séculos XI – XVIII). São Paulo: Unesp.
CHARTIER, R. (2014). A mão do autor e a mente do editor. São Paulo: Unesp.
FRAGA, A.S. (2013). O Estudo e sua materialidade: revista das alunas-mestras da Escola Complementar/Normal de Porto Alegre/RS (1922-1931). História da Educação, 17(40), 69-97. DOI: https://doi.org/10.1590/S2236-34592013000200005
LE GOFF, J. (1990). A História Nova. In J. Le Goff (Dir.). A História Nova (p. 25-64). São Paulo: Martins Fontes.
LUCA, T.R. (2014). História dos, nos e por meio dos periódicos. In C. P. B. (Org.), Fontes Históricas (3a. ed., p. 111-153). São Paulo: Contexto.
MARTINEZ, E.C. (2009). A Imprensa Pedagógica como tema e objeto para a História da Educação Paranaense: Jornal Escola Aberta (1986-1988) (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2009_edilene_martinez.pdf.
MCKENZIE, D.F. (1986). Bibliography and the Sociology of Texts. London: The British Library.
PESAVENTO, S.J. (2003). História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica.
PINTO, A.A. (2008). Contribuições da imprensa periódica especializada para os estudos em História da Educação: a revista A Eschola Publica e as disputas pela hegemonia do campo educacional paulista (1893-1897). Fronteiras: Revista de História, 10(18), 95-118. Acessado em: http://www.periodicos.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/viewFile/139/132.
PINTO, A.A. (2013). Nas páginas da imprensa: a instrução/educação nos jornais em Mato Grosso (1880-1910) (Tese de Doutorado em Educação Escolar). Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara. Acessado em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/101505.
PINTO, A.A. (2017). Imprensa e ensino: catálogo de fontes para o estudo da história da educação mato-grossense. Dourados: EdUFGD.
RODRIGUES, E.; BICCAS, M.S. (2015). Imprensa pedagógica e o fazer historiográfico: o caso da Revista do Ensino (1929-1930). Acta Scientiarum. Education, 37(2), 151-163. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v37i2.22666
SILVA, M.J.C.A. (2012). A Revista Brasileira de Educação: apropriações do discurso acerca dos temas da infância e da história da infância – (1995 a 2010) (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, Maringá. Acessado em: http://www.ppe.uem.br/dissertacoes/2012%20-%20Michelle.pdf.
ZANLORENZI, C.M.P. (2010). História da Educação, fontes e a imprensa. Revista HISTEDBR On-line, 10(40), 60-71. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v10i40.8639806
ZANLORENZI, C.M.P.; NASCIMENTO, M.I.M. (2020). Análise da imprensa como fonte de pesquisa para a história da educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15(3), 1181-1192. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.12706