Memories of teachers in the amazon region: work and ways of teaching in rural schools in the third quarter of the 20th Century

Main Article Content

Josemir Almeida Barros
Marcia Jovani de Oliveira Nunes
Andressa Lima da Silva

Abstract

The investigation is about teachers from rural schools in the Amazon region, northern Brazil, today the state of Rondônia. The time frame began in 1955 with the creation of the Rural Social Service, linked to the Ministry of Agriculture. The final year of the survey is 1971, with the creation of the Rural Assistance and Credit Association of the Federal Territory of Rondônia. The objective is to identify and analyze ways of teaching, the work of rural teachers and school infrastructure in a Brazilian political and economic context in view of the migration of settlers to the Amazon region. Ways of teaching are examined based on the work of teachers in rural multigrade schools in the Amazon. The methodology is based on sources: laws, decrees, books and semi-structured interviews carried out with three teachers, through the Google Meet platform, in view of the COVID-19 pandemic. It appears that ways of teaching and teaching work are articulated in the teaching and thinking of doing.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barros, J. A., Nunes, M. J. de O., & Silva, A. L. da. (2023). Memories of teachers in the amazon region: work and ways of teaching in rural schools in the third quarter of the 20th Century. Cadernos De História Da Educação, 22(Contínua), e152. https://doi.org/10.14393/che-v22-2023-152
Section
Dossier 1 - History of training and work of teachers in rural schools (1940-1970)
Author Biographies

Josemir Almeida Barros, Universidade Federal de Rondônia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-2687-6575
http://lattes.cnpq.br/3625890466420467
josemir.barros@unir.br

Marcia Jovani de Oliveira Nunes, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Rondônia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-1568-0462
http://lattes.cnpq.br/0224188849238773
marcia.nunes@ifro.edu.br

Andressa Lima da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-8253-9867
http://lattes.cnpq.br/3431409485923816
andressa.lima@ifrn.edu.br

References

ALENCAR, José F. de. A professora “leiga” um rosto de várias faces. In: THERRIEN, Jacques; DAMASCENO, Maria Nobre (coord.). Educação e escola no campo. Campinas: Papirus, 1993. p. 177-190.

ANTUNIASSI, Maria Helena Rocha. Trabalhador Infantil e escolarização no meio rural. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1983.

BARROS, Josemir Almeida; et al. Memórias de professores e professoras rurais sobre o fazer docente em Rondônia, fins do século XX e início do XXI. Educa - Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v.7, n.17, p.998-1024, jan./dez., 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11754. Acesso em: 10 dez. de 2021.

BARROS, Josemir Almeida; FERREIRA, Nilce Vieira Campos. Pesquisa em História da Educação rural: professoras e professores entre teias e tessituras. In: CHALOBA, Rosa Fátima de Souza; CELESTE FILHO, Macioniro; MESQUITA, Ilka Miglio de (org.). História e memória da Educação Rural no Século XX. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 439-475.

BRASIL. Decreto-lei nº 1.106, de 01 de jul. de 1970. Cria o Programa de Integração Nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 25, n. 65, p. 2994-3026, 09 jul., 1970.

BRASIL. Decreto-lei nº 5.812, de 13 de setembro de 1943. Cria os Territórios Federais do Amapá, do Rio Branco, do Guaporé, de Ponta Porã e do Iguassú. Diário Oficial da União - Seção 1 – 15 set., 1943.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Amazônia Legal, Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/cartas-e-mapas/mapas-regionais/15819-amazonia-legal.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 11 dez. 2021.

BRASIL. Lei Complementar nº 41, de 22 de dez. de 1981. Cria o estado de Rondônia e da outras providencias. Diário Oficial da União, col. 1, 23 de dez., 1981.

BRASIL. Lei nº 2.731, de 17 de fev. 1956. Muda a denominação do Território Federal do Guaporé para Território Federal de Rondônia. Diário Oficial da União, Seção 1 de 21 de fev. 1956.

BRASIL. Lei nº 2613, de set. 1955. Autoriza a União a criar uma Fundação denominada Serviço Social Rural. Diário Oficial da União, 27 de set.,1955.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra S/A., 2001.

GALEANO, Eduardo. As palavras andantes. Porto Alegre: L&PM, 1994.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questão de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artemed, 2009.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. O Brasil republicano: economia e cultura (1930-1964). 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S.A., 1985. v.11.

ILLICH, Ivan. Um apelo à pesquisa em cultura escrita leiga. In: OLSON, David. R.; TORRANCE, Nancy (org.). Cultura escrita e oralidade. São Paulo: Ática, 1995.

LIMA, Abnael Machado de. Achegas para História da Educação no estado de Rondônia. 2. ed. Porto Velho: SEDUC, 1993.

LIMA, Sandra Cristina Fagundes de; ASSIS, Danielle Angélica de; GONÇALVES, Silvana de Jesus. “Inventores de trilhas nas selvas da racionalidade funcionalista”: professoras leigas e alunos das escolas rurais (Uberlândia-MG, 1950-1979). In: LIMA, Sandra Cristina Fagundes de; MUSIAL, Gilvanice Barbosa da Silva (org.). Histórias e memórias da escolarização das populações rurais: sujeitos, instituições, práticas, fontes e conflitos. São Paulo: Pacto, 2016. p. 199-233.

MACARINI, José Pedro. A política econômica do governo Médici: 1970-1973. Nova Economia [online]. 2005, v.15, n.3, p.53-92. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-63512005000300003.

MATIAS, Juliana Cândido; BARROS, Josemir Almeida. As políticas sociais nos planos de governo dos presidenciáveis 2018 no Brasil e a mídia. Revista de Políticas Públicas, São Luís, v.23, n.1, p.339-355, 25 jul. 2019. Universidade Federal do Maranhão. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/11923. Acesso em: 15 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2865.v23n1p339-355

NUNES, Marcia Jovani de Oliveira. Do professor leigo ao graduado no magistério rural: ações pedagógicas e processos formativos na transição do século XX para o XXI em Colorado do Oeste - RO. 2019. 211 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Curso de Pós-graduação em Educação Escolar: Mestrado e Doutorado Profissional, Universidade Federal de Rondônia - UNIR, Porto Velho, 2019.

OLIVEIRA, Ovídio Amélio de. História, desenvolvimento e colonização do estado de Rondônia. Porto Velho: Dinâmica Ltda, 2001.

PEDLOWSKI, Marcos; DALE, Virginia; MATRICARDI, Eraldo. A criação de áreas protegidas e os limites da conservação ambiental em Rondônia. Ambiente & Sociedade [online]. 1999, n.5, p.93-107. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-753X1999000200008. Acesso em: 12 dez. 2021.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.

SCHELBAUER, Analete Regina; SOUZA, José Edimar de. Atuação docente no meio rural: cultura e práticas escolares. In: CHALOBA, Rosa Fátima de Souza; CELESTE FILHO, Macioniro; MESQUITA, Ilka Miglio de (org.). História e memória da Educação Rural no Século XX. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2020. p. 363-398.

SILVA, Andressa Lima da. Infâncias da terra: histórias, memórias e suas repercussões na prática docente em escolas rurais de Ariquemes - RO. 2019. 202 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Pós-graduação em Educação Escolar: Mestrado e Doutorado Profissional, Universidade Federal de Rondônia – UNIR, Porto Velho, 2019.

SILVA, Maurício Ferreira da; BENEVIDES, Silvio César; PASSOS, Ana Quele da Silva. Impeachment ou golpe? Análise do processo de destituição de Dilma Rousseff e dos desdobramentos para a democracia brasileira. In: Congresso Latino-Americano de Ciência Politica, 9., 2017, Montevidéu. [Trabalhos apresentados]. Montevidéu: ALACIP, 2017. p. 1-22.

THOMPSON, Paul. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

VENTURA, Zuenir. 1968 o ano que não terminou. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.

Entrevistas

PROFESSORA 1. COSTA, Maria Clara Villar da. [81 anos]. [set. 2021]. Entrevistador e entrevistadoras: Josemir Almeida Barros; Marcia Jovani de Oliveira Nunes e Andressa Lima da Silva. Porto Velho, RO, 03 set. 2021. Google Meet, 74 min.

PROFESSORA 2. SILVA, Luizene Moreira. [68 anos]. [set. 2021]. Entrevistador e entrevistadoras: Josemir Almeida Barros; Marcia Jovani de Oliveira Nunes e Andressa Lima da Silva. Porto Velho, RO, 24 set. 2021. Google Meet, 52 min.

PROFESSORA 3. SILVA, Francisca Araújo da. [62 anos]. [set. 2021]. Entrevistador e entrevistadoras: Josemir Almeida Barros; Marcia Jovani de Oliveira Nunes e Andressa Lima da Silva. Porto Velho, RO, 08 set. 2021. Google Meet, 49 min.