Letter of profession: Coelho Netto in charge of the Drama School (1910-1934)
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to interpret the work of Henrique Maximiano Coelho Netto as a director and as a professor at the Dramatic School. In this sense, we resorted to the correspondence of this man at the National Library Foundation and at the Brazilian Academy of Letters, in which his life intertwined with the literary and educational scene of the city of Rio de Janeiro, then capital of the Republic. Thus, we worked from the perspective of the history of the written culture, which allowed us to interpret these letters, reflecting on the addressees and senders of this teacher, as the school's director; the purpose and context of writing; as well as the relationship he had with his interlocutors and the school mentioned before. In this way, we intend to expand the knowledge about the history of this institution created in the First Republic and, above all, about Coelho Netto, who had his performance in the magisterium overshadowed by his other facets.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
ACADEMIA BRASILEIRA DE LETRAS. Inventário impresso. Guia Geral de Fundos do Arquivo dos Acadêmicos.
ANDRADE, Elza de. Escola Dramática Municipal: A Primeira Escola de Teatro do Brasil -1908-1911 (Subsídios para uma História da Formação do Ator Brasileiro). Rio de Janeiro: UNIRIO, Dissertação de Mestrado em Teatro, 1996.
ANDRADE, Elza Maria Ferraz de. Escola de Teatro Martins Pena: a primeira escola de Teatro no Brasil. O Percevejo Online – Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas. PPGAC. UNIRIO. Rio de Janeiro: UNIRIO, v. 1. no.2, p.1 – 12, 2009.
ANDRADE, Elza Maria Ferraz de. Escola Dramática Municipal: a primeira escola de teatro no Brasil. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio, SILVA, Alexandra Lima da, SILVA, Marcelo Gomes da (orgs). Outros tempos, outras escolas. Rio de Janeiro: Quartet, 2014, p.179-198.
ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Trad. Dora Rocha. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.11, n. 21, 1998, p. 9-34.
BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Laços de papel. In: BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Destino das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002, p. 5 – 12.
BESEN, Danielly Samara. Os deslembrados e seus apelos: uma história da profissão docente pelo viés do associativismo (Santa Catarina/brasil – final do século XIX início do XX). Tese de doutorado. UDESC, 2021.
BLOCH, Marc. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
CARVALHO, Marta M. Chagas. A Escola e a República. São Paulo: Editora brasiliense, 1989.
CARVALHO, Danielle Crepaldi. A luta pelo teatro: o lugar de “Pelo Amor!” de Coelho Netto na produção teatral dos últimos anos do século XIX. Anais do XI Congresso Internacional da ABRALIC Tessituras, Interações, Convergências. São Paulo: USP, 2008, s/p. Disponível em: file:///C:/Users/acmig/Downloads/A%20luta%20pelo%20teatro%20de%20coelho%20netto.%20CARVALHO,%20Danielle%20Cripaldi%20(1).pdf. Acesso em 16 de outubro de 2021.
CARVALHO, Danielle Crepaldi. “Arte” em tempos de “chirinola”: a proposta de renovação teatral de Coelho Netto (1897-1898). (Dissertação de mestrado) Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem. Campinas, SP, 2009.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. “Como o polvo e o camaleão se transformam”: modelos e práticas epistolares na Espanha Moderna. In: BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Destino das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002, p. 13 – 56.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. «Muchas cartas tengo escritas» Comunicació Epistolar I correu a l’Espanya moderna. IN: IGLESIA-FONSECA, J. Antoni. Communicatio: un itinerari històric. Barcelona: Nausíacaä, 2013. p. 133-164.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. Sociedad y cultura epistolar en la historia (siglos XVI-XX). In: Cinco siglos de cartas. In: CASTILLO GÓMEZ, Antonio, SIERRA BLAS, Verónica. Cinco siglos de cartas. Historia y prácticas epistolares en las épocas moderna y contemporánea. 1ªed. Huelva. 2014, p.25-53.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio. Escritas, textos e leituras: formas de fazer história da cultura escrita. In: PATRIOTA, Rosangela, RAMOS, Alcides Freire (Orgs). Escritas da história: circulação, leituras e recepções. São Paulo: Hucitec; Brasília: Capes, 2017, p.55-96.
CASTILLO GÓMEZ, Antonio, SIERRA BLAS, Verónica. ¿Por qué ustedes son capaces de imaginarse un mundo sin cartas? In: CASTILLO GÓMEZ, Antonio, SIERRA BLAS, Verónica. Cinco siglos de cartas. Historia y prácticas epistolares en las épocas moderna y contemporánea. 1ªed. Huelva. 2014.
COELHO NETTO, Henrique Maximiano. Palestras da Tarde. Rio de Janeiro: H. Garnier, 1911.
COELHO NETTO, Paulo. Imagem de uma vida. Rio de Janeiro: Borsoi, 1957. [ABL]
COELHO NETTO, Paulo. Coelho Netto. Rio de Janeiro: Zelio Valverde, 1942.
CUNHA, Rick Azevedo da. “Eu, Euclides” – a autodenominação de Euclides da Cunha em sua produção epistolar. In: CONSIDERA, AnabelleLoivos, PIETRANI, Anélia Montechiari, SANGENIS, Luiz Fernando Conde. Euclides, Mestre-Escola. Rio de Janeiro: Ed Uerj. 2015, p.277-292.
FIGUEIREDO, Cláudio. O ponto de partida: a cidade em busca de seu teatro. In: SANTOS, Núbia Melhem (org.). Theatro Municipal do Rio de Janeiro: um século em cartaz. Rio de Janeiro: Jauá Editora, 2011, p.42-97.
GALVÃO, Walnice Nogueira, GOTLIB, Nádia Battella (Orgs.). Prezado senhor, prezada senhora: estudos sobre cartas. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
MESTRE SANCHIS, Antonio. La carta, fuente de conocimiento histórico. Revista de Historia Moderna. N. 18, 2000, pp. 13-26. DOI: https://doi.org/10.14198/RHM1999-2000.18.01
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Um homem de letras na cena escolar: Coelho Neto (1910-1934). Projeto Faperj, CNPq, Prociência. 2011.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio, CUNHA, Maria Teresa Santos. Razões para guardar: a escrita ordinária em arquivos de professores/as. Revista Educação em Questão, Natal, v. 25, n. 11, jan./abr, 2006, p. 40-61.
MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Um homem de letras na cena escolar: Coelho Neto. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio, SILVA, Alexandra Lima da, SILVA, Marcelo Gomes da. (orgs). Outros tempos, outras escolas. Rio de Janeiro: Quartet, 2014, p. 199-220.
LAPA, José Roberto do Amaral. Coelho Netto em Campinas (1901 – 1904). Conferência proferida no Instituto Histórico e Geográfico de São Paulo. 6 de fevereiro de 1960. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.1960.120121
LIMA, Kleverson Teodoro. Cartas, História e Linguagem. Revista de Teoria da História, ano 1, nº 3, junho, 2010, p. 210-226.
PADILHA, Tarcísio Meireles. Coelho Neto ou o culto à palavra. Revista Brasileira, Rio de Janeiro (RJ), v. 12, n. 49, p.53-74, out./dez. 2006.
PETRUCCI, Armando. Escribir cartas, una historia milenaria. Buenos Aires: Ampersand, 2019. (Coleção dirigida por Antonio Castillo Gómez e traduzida por María Julia De Ruschi).
SANTOS, Heloisa Helena Meirelles dos. A Congregação da Escola Normal: da legitimidade outorgada à legitimidade (re)conquistada (1880-1910). 2011.155 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
SCHAPOCHNIK, Nelson. Cartões postais, álbuns de família e ícones da intimidade. In: SEVCENKO, Nicolau (org.). História da vida privada 3: República da Belle Époque à Era do Rádio. São Paulo: Companhia das letras, 1998. P. 423-512.
SEPÚLVEDA, José Antonio. A centenária escola pública de teatro Martins Pena. Rio de Janeiro, s/d, p.1-9. (mimeo). Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/read/ 12799975/a-centenaria-escola-ppublica-de-teatro-martins-pena-faetec-. Acesso em 22 de setembro.
SIERRA BLÁS, Verónica. Escribir y servir: las cartas de una criada durante el franquismo. SIGNÓ. Revista de Historia de la Cultura Escrita. V.10 (2002). Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares, pp. 121-140.
SIERRA BLÁS, Verónica. Aprender a escribir cartas. Los manuales epistolares en la España contemporánea (1927-1945), Gijón: Ediciones Trea, 2003.
SILVA, Alexandra Lima da, CLEMENTE, Marcela Guimarães. Teatro das Letras: papéis de João Ribeiro para Coelho Netto. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venancio, SILVA, Alexandra Lima da, SILVA, Marcelo Gomes da (orgs). Outros tempos, outras escolas. Rio de Janeiro: Quartet, 2014, p. 221-237.
SILVA, Shayenne Schneider. Mestre das Palavras: missão educativa de Coelho Netto na política, na imprensa e nas escolas. Dissertação (Mestrado) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação, 2017.
VENANCIO, Giselle Martins. “Sopros inspiradores”: troca de livros, intercâmbio intelectuais e práticas de correspondências no arquivo privado de Oliveira Vianna. In: BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos, MIGNOT, Ana Chrystina Venancio. Destinos das letras: história, educação e escrita epistolar. Passo Fundo: UPF, 2002, p. 217-242.