Sertões: stories and memories of the education and culture of the Sertanejo people

Main Article Content

Jailson Costa da Silva
Marinaide Lima de Queiroz Freitas

Abstract

This paper presents researches carried out from 2011 to 2018, in the sertão of Alagoas, and were focused on literacy and culture actions, developed in the sertão community during the period of the civil-military dictatorship (1970-1985), based on Oral history, Alberti (2008) and Bosi (1994), privileging interviews and photographs as sources. These reports have as purpose to present the memorialistic narratives, about several Alagoas’ sertões, with emphasis on the education and culture of the people of the countryside. These narratives go against official history, which reinforces the stigmas about this region, led by the project of colonial domination that is perpetuated in the hegemonic discourses currents of our country even in nowadays, and constantly fights for the domination of powers and knowledge. The oral and visual sources brought new reflections in relation to the place – Alagoas’ Sertões – and made us realize that resignifications were possible, even during the military dictatorship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Silva, J. C. da, & Freitas, M. L. de Q. (2022). Sertões: stories and memories of the education and culture of the Sertanejo people. Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e079. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-79
Section
Papers
Author Biographies

Marinaide Lima de Queiroz Freitas, Universidade Federal de Alagoas (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-3659-4165
http://lattes.cnpq.br/0771452713521203
naide12@hotmail.com

References

ALBERTI, Verena. Histórias dentro da história. In: PINSKY, Carla B. (Org.). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008, p. 155-202.

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. A feira dos mitos: a fabricação do folclore e da cultura popular (Nordeste 1920-1950). São Paulo: Intermeios, 2013.

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. Distante e/ou do instante: “sertões contemporâneos”, as antinomias de um enunciado. In: FREIRE, Alberto (Org.) Culturas dos sertões. Salvador: EDUFBA, 2014.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. Prefácio – Continuando a conversa. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; PEREZ, Carmem Lúcia Vidal; OLIVEIRA, Inês Barbosa de Oliveira (Org.). Aprendizagens cotidianas com pesquisa – novas reflexões em pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas. Petrópolis: DP et Alii, 2008.

BARROS, Luitgard de Oliveira Cavalcanti. Santana do Ipanema pelos caminhos da memória. In: MELO, José Marques de; GAIA, Rossana. (Orgs.). Sertão Glocal: um mar de ideias brota às margens do Ipanema. Maceió EDUFAL, 2010.

BARROS, Luitgard de Oliveira Cavalcanti. Pelos sertões do Nordeste. Maceió: Eduneal: Impressora Oficial, 2015.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. A partilha da vida. São Paulo: Geic/Cabral Editora, 1995.

BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

CARVALHO, Cícero Péricles de. Formação histórica de Alagoas. 3.ed. Maceió: EDUFAL, 2015.

CASTRO, Josué de. Geografia da fome: o dilema brasileiro: pão e aço. 10 ed. Rio de Janeiro: Antares, 1984.

CUNHA, Euclides da. Os sertões. 23.ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1954.

DE CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1 Artes de fazer. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

GURAN, Milton. Considerações sobre a constituição e a utilização de um corpus fotográfico na pesquisa antropológica. Discursos fotográficos, Londrina, v.7, n.10, p.77-106, jan./jun. 2011. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2011v7n10p77.

JANNUZZI, Gilberta Martino. Confronto pedagógico: Paulo Freire e Mobral. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1987.

LEITE, Miriam Moreira. Retratos de família. São Paulo: Edusp, 1993.

MELO, Floro de Araújo; MELO, Darci de Araújo. Santana do Ipanema conta a sua história. Rio de Janeiro: Borsoi, 1976.

RAMOS, Graciliano. Viventes das Alagoas. 19. Ed. Rio de Janeiro: Record, 2007.

ROCHA, Tadeu. Modernismo & Regionalismo. 3. ed. Maceió: EDUFAL, 2014. (Coleção Nordestina; v. 85).

ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 20. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa & MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

THOMPSON, Edward Palmer. Costumes em comum: estudos sobre a cultura popular tradicional. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

VERÇOSA. Elcio de Gusmão. Cultura e educação nas Alagoas: histórias, histórias. 4. ed. Maceió: EDUFAL, 2006.

XAVIER, Marcos. Lugar, Pluralidade da Existência e Democracia. Revista Brasileira de Estudos Urbanos Regionais, São Paulo, v.20, n.3, p.506-521, Set-Dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.22296/2317-1529.2018v20n3p506.