Architecture, school culture and physical education practices: the relevance of patios in Salesian institutions in early of 20th century

Main Article Content

Diego Ferreira Lima
Edivaldo Gois Junior

Abstract

This research aimed to analyze the representation of the patio as a school space of Salesian educational institutes, in particular, the Colégio Salesiano Santa Rosa and the Liceu Coração de Jesus. The study had as its time frame the first decades of the 20th century, and the documentary research had as sources: yearbooks, record books, and photographs. From the analysis of the data, we observed that physical education practices were very present in those patios, engaged by an interrelation process between different school cultures, inspired by modern pedagogies and a Catholic educational project.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lima, D. F. ., & Gois Junior, E. . (2022). Architecture, school culture and physical education practices: the relevance of patios in Salesian institutions in early of 20th century. Cadernos De História Da Educação, 21(Contínua), e067. https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-67
Section
Papers
Author Biographies

Edivaldo Gois Junior, Universidade Estadual de Campinas (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-0521-1937 
http://lattes.cnpq.br/3126832317253330 
gois@unicamp.br 

References

ARATA, Nicolás. Un episodio de la cultura material: la inauguración de 54 edificios escolares en la ciudad de Buenos Aires (1884-1886). Hist. Educ., Santa Maria, v.23, e84235, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/84235.

AZZI, Riolando. A obra de Dom Bosco no Brasil: cem anos de história. Barbacena: Centro Salesiano de Documentação e Pesquisa, 2002. v. III.

AZZI, Riolando. Os salesianos no Brasil a luz da história. São Paulo: Salesiano Dom Bosco, 1982.

BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Arquitetura e espaço escolar: reflexões acerca do processo de implantação dos primeiros grupos escolares de Curitiba (1903-1928). Educação em revista, Curitiba, n.18, p.103-141, dez. 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.236

BENCOSTTA, Marcus Levy Albino (Org.) História da Educação, Arquitetura e Espaço Escolar. São Paulo: Cortez Editora, 2005.

BURKE, Peter. O que é História Cultural? 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora. 2008.

CANCLINI, Nestor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2003.

CASTANHO, Sergio. A institucionalização escolar entre 1879 e 1930. Série-Estudos, Campo Grande, n. 25, jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i25.219.

CERTEAU, Michel de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 2011.

CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CUNHA, Luiz Antonio. Educação, Estado e Democracia no Brasil. 6. ed. Cortez, Niterói: Editora da Universidade Federal Fluminense; Brasília: FLASCO do Brasil, 2009.

DÓREA, Célia Rosângela Dantas. A arquitetura escolar como objeto de pesquisa em História da Educação. Educação em revista, Curitiba, n.49, p.161-181, set.2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000300010.

ERMEL, Tatiane de Freitas; BENCOSTTA, Marcus Levy. Arquitetura escolar: diálogos entre o global, nacional e regional na história da educação. História Educ., Santa Maria, v.23, p.1- 6, 2019a. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/88785.

ERMEL, Tatiane de Freitas; BENCOSTTA, Marcus Levy. Escola graduada e arquitetura escolar no Paraná e Rio Grande do Sul: a pluralidade dos edifícios para a escola primária no cenário brasileiro (1903-1928). Hist. Educ., Santa Maria, v. 23, e83527, 2019b. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/83527.

FARIA FILHO, Luciano Mendes. O espaço escolar como objeto da história da educação: algumas reflexões. Educação e pesquisa, São Paulo, v.24, n.1, p.141-159, jan.1998. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000100010.

FARIA FILHO, Luciano Mendes; VIDAL, Diana Gonçalves; PAULILO, André Luiz. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.30, n.1, p.139-159, abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100008.

FONSECA, Jairo de Matos. Sistema Preventivo de Dom Bosco. Belo Horizonte: CESAP, 1998.

GOIS JUNIOR, Edivaldo; SOARES, Carmen Lucia. Os comunistas e as práticas de educação física dos jovens na década de 1930 no Rio de Janeiro. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 1-19, 2018.

GONDRA, José G. Artes de civilizar: medicina, higiene e educação escolar na Corte Imperial. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844175380.

HERSCHMANN, Micael M.; PEREIRA, Carlos Alberto M. Invenção do Brasil Moderno: Medicina, Educação e Engenharia nos anos 20-30. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

HELFENBERGER, Marianne; SCHREIBER, Catherina. Construindo cidadãos: arquitetura da escola e seu programa social - visões comparativas da Suíça e de Luxemburgo nos séculos XIX e XX. Hist. Educ., Santa Maria, v. 23, e82303, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/82303.

HIGINO, Elizete. Um século de tradição: a banda de música do Colégio Salesiano Santa Rosa. 2006. Dissertação (Mestrado em História) - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro 2006.

IBARRA, Carlos Ortega. Una arquitectura escolar nacional y popular durante la revolución constitucionalista de 1914-1917. Hist. Educ., Santa Maria, v.23, e83400, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/83400.

ISAÚ, Manoel. Liceu Coração de Jesus. São Paulo: Editora Salesiana, 1985.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v.1, n.1, p.9-43, jan./jun. 2001.

MELO, Victor Andrade. O espetáculo que educa o corpo: clubes atléticos na cidade de Niterói dos anos 1880. Revista História da Educação, Pelotas, v.23, p.1-34, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/85836.

NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na Primeira República. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ROCHA, Heloisa Helena Pimenta. A higienização dos costumes: educação escolar e saúde no projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo. Campinas: Mercado de Letras; Fapesp, 2003.

ROCHA, Heloisa Helena Pimenta, Regras de bem viver para todos: a Bibliotheca Popular de Hygiene do Dr. Sebastião Barroso. Campinas: Mercado de Letras; Fapesp, 2017.

SILVA, José Cláudio Sooma; RIZZINI, Irma; SILVA, Maria de Lourdes. Remodelar a capital carioca e sua gente: educação e prevenção nos anos 1920. Revista História da Educação, Pelotas, v.16, p.198-224, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S2236-34592012000200010.

SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: um estudo sobre a implantação dos Grupos Escolares no estado de São Paulo (1890-1910). 1997. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1997.

STEPHANOU, Maria. Tratar e educar: discursos médicos nas primeiras décadas do século XX. 1999. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 1999. 2v.

VIÑAO FRAGO, A; ESCOLANO BENITO, A. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas escolares: estudo sobre práticas de leitura e escrita na escola pública primária (Brasil e França, final do século XIX). Campinas: Autores Associados, 2005.

VIDAL, Diana Gonçalves. Culturas escolares: entre la regulación y el cambio. Propuesta Educativa, n. 28, p. 28-37, 2007. DOI: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403041700005.

VIOLA, Valeria. Arquitetura escolar durante o fascismo em Itália. Hist. Educ., Santa Maria, v.23, e82782, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/82782.

Fontes

COLÉGIO SALESIANO SANTA ROSA. Anuário de 2003 - 2004. Niterói: Memorial Histórico do Colégio Salesiano Santa Rosa, 2004.

COLLEGIO SALESIANO SANTA ROZA. Proposta de oficialização. Niterói: Memorial Histórico do Colégio Salesiano Santa Rosa, 1927.

COLLEGIO SALESIANO SANTA ROZA. Anuário de 1915. Niterói: Memorial Histórico do Colégio Salesiano Santa Rosa, 1915.

COLLEGIO SALESIANO SANTA ROZA. Anuário de 1930. Niterói: Memorial Histórico do Colégio Salesiano Santa Rosa, 1930.

LYCEU SALESIANO NOSSA SENHORA AUXILIADORA. Anuário de 1914. Campinas: Lyceu Salesiano Nossa Senhora Auxiliadora, 1914.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Anuário de 1916. São Paulo: Lyceu Salesiano Sagrado Coração de Jesus, 1916.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Anuário de 1918. São Paulo: Lyceu Salesiano Sagrado Coração de Jesus, 1918.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Anuário de 1921. São Paulo: Lyceu Salesiano Sagrado Coração de Jesus, 1921.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Anuário de 1925. São Paulo: Lyceu Salesiano Sagrado Coração de Jesus, 1925.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Anuário de 1930. São Paulo: Lyceu Salesiano Sagrado Coração de Jesus, 1930.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Jogo “Estado” entre interno e externo, início 1906. 1906. 1 fotografia. Memorial do Colégio Salesiano Coração de Jesus. Pasta de fotos n. 3, Lyceu Coração de Jesus 1902 – 1907, cartelas 38 a 84.

LYCEU SALESIANO SAGRADO CORAÇÃO DE JESUS. Recreio no pátio do Lyceu 1908. 1908. 1 fotografia. Memorial do Colégio Salesiano Coração De Jesus. Pasta de fotos n. 3, Lyceu Coração de Jesus 1908 – 1914, cartelas 85 a 126.