Afro do Amaral Fontoura: the systematization of arithmetic knowledge for the Guanabara teacher training courses
Main Article Content
Abstract
The article investigates whether the teacher Afro do Amaral Fontoura can be considered an expert in school mathematics in times of Escola Nova and also investigates the knowledge he systematized in the primary education program of the state of Guanabara, published in 1962. The methodological theoretical framework uses the following concepts: professional knowledge, mathematics to teach, mathematics for teaching and the expert. The study is guided by the following questions: what traces allow us to affirm that Afro do Amaral Fontoura was an expert for the teacher training course in the teaching of mathematics, from 1950 to 1970, in the initial grades, when proposing Escolovan ideas? What knowledge was systematized and objectified by Fontoura throughout the Arithmetic Program of the State of Guanabara (1962)? Seeking to answer these questions, based on sources found at the Higher Institute of Education in Rio de Janeiro, we found that Fontoura falls into the category of educational expert in the state of Guanabara, so that it enabled the systematization of arithmetic knowledge approached throughout practical life situations.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BERTINI, L. F. de; MORAIS, R. S. dos.; VALENTE, W. R. A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: novos estudos sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
BRASIL. Distrito Federal. Decreto – Lei nº 8.529, de 2 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Primário. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 6 mar. 2020.
BRASIL. Distrito Federal. Programa 1954. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/ legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1-pe. html. Acesso em: 6 mar. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Rio de Janeiro, 23 de julho de 1960. Disponível em: http://memoria.bn.br/docreader/093718_04/4732. Acesso em: 30 jul. 2019.
CAMARGO, M. A. J. G. Coisas velhas: um percurso de investigação sobre cultura escolar (1928 - 1958). São Paulo: Editora UNESP. 2000.
CURSO para professores começam amanhã. O FLUMINENSE, Rio de Janeiro, 1964. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/100439_10/11437. Acesso em: 30 de jul. 2019.
CURSO para professores do ensino supletivos. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 22 de julho de 1960. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/093718_04/5552. Acesso: 30 jul. 2019.
FAVERO, M. L.A. de. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educ. rev., Curitiba, n.28, p.17-36, dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602006000200003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200003
FONTOURA, A. A. do. Manual de testes. Rio de Janeiro: Editora Aurora, 1960a.
FONTOURA, A. A. do. Prática de Ensino. Rio de Janeiro: Editora Aurora, 1960b.
FONTOURA, A. A. do. Metodologia do ensino primário. Rio de Janeiro: Editora Aurora, 1961.
FONTOURA, A. A. do. Programa para o Curso Primário do estado da Guanabara. Série II, Ed. 6. Estado da Guanabara: Editora Aurora, 1965. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/ 123456789/134100. Acesso em: 17 jul. 2019.
FRANÇA, D. M. A. de. Biblioteca didática brasileira: o manual de testes e as propostas escolanovistas em cursos de formação de professores (1950-1970). Rematec – Revista de Matemática, Ensino e Cultura, v. 23, p. 38-51, 2016. Disponível em: http://www.eventos.ufes.br/enaphem/3enaphem/ paper/viewFile/2073/78. Acesso em: 6 ago. 2019.
FRANÇA, D. M. A.; DOMINGUES, J. M. AFRO AMARAL FONTOURA: Um expert para a formação de professores? In: XVI Seminário Temático: Provas, Exames e a escrita da história da educação matemática, 2018, Boa Vista. Anais [...]. Boa Vista: UFRR, 2018. Disponível em: http://xviseminariotematico.paginas.ufsc.br/files/2018/03/FRANCA_DOMINGUES_T3.pdf. Acesso em 6 ago. 2019.
FRANÇA, D. M. A.; VILLELA, L. M. A. Notícias do Rio de Janeiro: Aritmética, Geometria e Desenho no Ensino Primário (1890-1970). JIEEM – Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática; IJSME – International Journal for Studies in Mathematics Education. v.8, n.1, p.155-176, 2015. Disponível em: http://revista.pgsskroton.com.br/index.php/jieem/issue/view/42. Acesso em: 15 jun. 2016.
HOFSTETTER, R., SCHNEUWLY, B.; FREYMOND, M. Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação: a irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p. 55-112.
MACIEL, L.S.B.; VIEIRA, R.A.; SOUZA, F.C.L. Afro do Amaral Fontoura: estudos, produções e a escola viva. Revista HISTEDBR On-line, n.47, p.232-250, set.2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640049/7608. Acesso em: 6 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v12i47.8640049
MACIEL, V. M. Elementos do saber profissional do professor que ensina Matemática: uma aritmética para ensinar nos manuais pedagógicos (1880 - 1920). 2019. Tese de doutorado (Doutorado em Ciências). Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2019.
SCHNEIDER, L. A. D.; STENTZLER, M. M. Prescrições didáticas de Afro do Amaral Fontoura e seu uso na Escola Normal Professora Amasília In: JORNADA DO HISTEDBR, 10. 2011, Vitória da Conquista, BA. Anais [...]. Vitória da Conquista, BA, Jornada do HISTEDBR. 2011. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada10/ apresentacao.html. Acesso em: 9 ago. 2019.
SOUZA, R. F. Alicerces da Pátria: História da escola primária no Estado de São Paulo (1890-1976). Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.
TADEI, G. B. S. da. A psicologia da educação nos manuais didáticos de Afro do Amaral Fontoura (Paraná, 1950-1970). 2016. 319 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
VALENTE, W.R. A Matemática a ensinar e a Matemática para ensinar: os saberes para a formação do educador matemático. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017. p.201-228.
VALENTE, W.R. Processos de investigação histórica da constituição do saber profissional do professor que ensina Matemática. Acta Scientiae, v.20, n.3, p.377-385, maio/jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss3id3906
VALENTE, W.R. Saber objetivado e formação de professores: reflexões pedagógico-epistemológicas Revista História da Educação (Online), v.23, p.1-22, 2019a. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/77747
VIDAL, D. G. Escola nova e processo educativo. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de; VEIGA, Cynthia Greive (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. 5 ed. p.497-517. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.