A suitcase, an archive: ordinary writing in notebooks used outside school settings

Main Article Content

Vania Grim Thies

Abstract

Except in rare cases, women are responsible for keeping family memories. Personal archives and its objects in different media reveal how social and sensible are everyday traces. In that context, this paper seeks to analyze the personal archives of an unschooled woman to understand how written records support those memories. The subject of this research is an ordinary woman who recorded accounts, lists of names and surnames, regional, national, and world events, and other. We analyzed six notebooks used outside school settings that correspond to different time periods between 1946 and 2012. They reveal traces of rural, everyday life through ordinary writing. Theory and methodology for this paper are based on Cultural History premises. It contributes to History of Education and to Contemporary History by analyzing ephemeral records.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Thies, V. G. . (2021). A suitcase, an archive: ordinary writing in notebooks used outside school settings . Cadernos De História Da Educação, 20(Contínua), e047. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-47
Section
Dossier - Traces that leave traces: personal archives and present time
Author Biography

References

ARTIÈRES, Philippe. Arquivar a própria vida. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.11, n. 21, p. 9-34,1998.

BAHIA, Joana. O tiro da Bruxa: identidade, magia e religião na imigração alemã. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.

CUNHA, Maria Teresa Santos. (Des)arquivar: arquivos pessoais e ego-documentos no tempo presente. 1 ed. São Paulo: Florianópolis: Rafael Copetti Editor, 2019.

CUNHA, Maria Teresa Santos. Territórios abertos para a História. In: PINSKY, Carla Bassanezi, DE LUCA, Tânia Regina (Org.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, p. 252-279, 2013.

CHARTIER. Roger. A história ou a leitura do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DOSSE, François. História do tempo presente e historiografia. Tempo e Argumento. Florianópolis, v.4, n.1, p.5–22, jan/jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304012012005.

ECO, Umberto. A vertigem das listas. Trad. Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Record, 2010.

FABRE, Daniel. Introduction. In: FABRE, Daniel (org.) Écritures ordinaires, Paris: Bibliothèque Publique D’Information (Centre Georges Pompidou), 1993.

HÉBRARD, Jean. Por uma bibliografia material das escrituras ordinárias: a escrita pessoal e seus suportes. In: MIGNOT, Ana Chrystina Venâncio, BASTOS, Maria Helena Camara, CUNHA, Maria Teresa Santos (Org.). Refúgios do eu: educação, história, escrita autobiográfica. Florianópolis: Mulheres, p. 29-61, 2000.

GÓMEZ, Antonio Castillo. Das mãos ao arquivo. A propósito das escritas das pessoas comuns. Percursos, Florianópolis, v.4, n.1, p. 223-250, jul. 2003.

GÓMEZ, Antonio Castillo. Educação e cultura escrita: a propósito dos cadernos e escritos escolares. Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 1, p. 66-72, jan./abr. 2012.

KOSELLECK, Reinhard. O conceito de História. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LEJEUNE, Philippe. O guarda-memória’. Estudos Históricos, v. 10, n. 19, p. 111-120, 1997.

PERROT, Michelle. Práticas da memória feminina. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 9, n. 18, p. 09-18, Ago/Set 1989.

PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Bauru, SP: EDUSC, 2005.

PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2007.

RÖLKE, Helmar Reinhard. Descobrindo raízes, Aspectos Geográficos, Históricos e Culturais da Pomerânia. Vitória: UFES. Secretaria de Produção e Difusão Cultural, 1996.

WEIDUSCHADT, Patrícia; TAMBARA, Elomar; Cultura escolar através da memória dos pomeranos na cidade de Pelotas, RS (1920-1930). Cadernos de História da Educação, v.13, n.2, p.687-704, 2014.