Health of body and soul as a school mission: hygienism, ultramontanism and teaching of children, adolescent girls, and young women in Brazil, from Serro, Minas Gerais (1904-1921)

Main Article Content

Danilo Arnaldo Briskievicz

Abstract

We analyzed the relationship between school instruction, “pedagogical” hygienism and catholic ultramontanism in the context of the creation of Colégio Nossa Senhora da Conceição (Our Lady of Conception School) in the city of Serro, Minas Gerais, Brazil, for the care of children, adolescent girls and young women in their orphanage, boarding school, and normal school. We investigated three institutions that operated in perfect sync with the hygienist project of Serro: Irmandade de Santa Tereza, the City Council and the catholic church. We discuss how hygienism interfered with the school education and its teaching practices in the context of the moralization of orphaned children, adolescent girls, and young women. The methodology used was bibliographic research for mapping, collection, and interpretation of documents from public and private archives, and for the consultation of authors specializing in the subject. The result is a broadening of understanding of the way the catholic church acts in popular moralization through its confessional colleges.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Briskievicz, D. A. . (2021). Health of body and soul as a school mission: hygienism, ultramontanism and teaching of children, adolescent girls, and young women in Brazil, from Serro, Minas Gerais (1904-1921). Cadernos De História Da Educação, 20(Contínua), e035. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-35
Section
Article
Author Biography

Danilo Arnaldo Briskievicz, Instituto Federal de Minas Gerais - Brasil

https://orcid.org/0000-0002-7652-1959
http://lattes.cnpq.br/6628809867630366
doserro@hotmail.com

References

ABREU, Raphael Lorenzeto de. Mapa da localização do Serro no estado de Minas Gerais e Brasil. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MinasGerais_MesoMicroMunicip.svg. Acesso: 16 nov. 2019.

ARQUIVO E. E. DR. JOÃO PINHEIRO DA SILVA. Livro de matrícula. 1908-1909, sem paginação.

ARQUIVO IPHAN SERRO. Jornais. A Voz do Serro, 30/07/1913; A Voz do Serro, 02/12/1913.

ARQUIVO PESSOAL MARIA EREMITA DE SOUZA. Caderno [3] 00-00-0000 Francisco de Assis Gomes Pinheiro [c], sem paginação; Caderno [32] 00-00-1975 Sem capa [f], sem paginação; Caderno [139] 25-06-1987 Hibisco, sem paginação.

ARRIADA, Eduardo; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; VAHL, Mônica Maciel. A sala de aula no século XIX:disciplina, controle, organização. Conjectura, Caxias do Sul/RS, v. 17, n. 2, p. 37-54, maio/ago.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 2. ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BRISKIEVICZ, Danilo Arnaldo. A arte da crônica e suas anotações: história das Minas do Serro do Frio à atual cidade do Serro em notas cronológicas. (14/03/1702 a 14/03/2003). Porto Alegre: Revolução E-book – Simplíssimo, 2017.

CHALHOUB, Sidney. Cidade febril: cortiços e epidemias na Corte Imperial. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

DIAS, Beatriz Danúbia. O colégio nossa senhora das dores: vestígios de uma prática educacional confessional na segunda metade do século XIX. In: Anais: SIMPÓSIO NORDESTE DA ABHR, II, 2015, Recife/PE.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: formação do estado e civilização. Volume 2. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Volume 1. 2.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

FREIRE, Geraldo Azevedo. Caminhos da memória. Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade. Curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 2005.

GUERRA, Zenaide Generoso. Memórias do meu passado. Belo Horizonte: Edição da Autora, 1988.

LAGE, Ana Cristina Pereira. Conexões vicentinas: particularidades políticas e religiosas da educação confessional em Mariana e Lisboa oitocentistas. 2011. 246 f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação – Doutorado em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In.: PRIORE, Mary Del (org.). História das mulheres no Brasil. São Paulo, Contexto, 2000.

LUSTOSA, Oscar Figueiredo . A Igreja Católica no Brasil e o regime republicano. São Paulo: Ed. Loyola – CEPEHIB, 1990.

MALUF, Marina; MOTT, Maria Lúcia. Recônditos do mundo feminino. In: História da vida privada no Brasil. República: da Belle Époque à Era do Rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

MINAS GERAIS. Decreto nº 1.1960, de 16 de dezembro de 1906. Regulamento da Instrucção Primária e Normal do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte: Imprensa Oficial do Estado de Minas Gerais, 1906.

MUNIZ, Diva do Couto G. O império, o piano e o ensino da “miserável música” em Minas Gerais do século XIX. In: COSTA, Cléria Botelho da; MACHADO, Maria Salete Kern (orgs.). Imaginário e história. São Paulo: Marco Zero, 1999

NUNES, Alcebíades. Dos meus escriptos. Niterói/RJ: Escolas Profissionais Salesianas, 1931.

OLIVEIRA SOBRINHO, Afonso Soares de. São Paulo e a ideologia higienista entre os séculos XIX e XX: a utopia da civilidade. Sociologias, Porto Alegre/RS, ano 15, n. 32, jan./abr. 2013, p. 210-235. https://doi.org/10.1590/S1517-45222013000100009

PIRES, Maria de Lourdes Moreira. Valores do Serro. Uma coletânea de perfis serranos. Contagem: s.e., 2015.

RAYMUNDO, Gislene Miotto Catolino. Os princípios da modernidade nas práticas educativas dos jesuítas. 1998. 143 f. Dissertação (Mestrado) – Programa Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 1998.

SANT’ANNA, Thiago. Construindo escolas para meninas, construindo meninas nas escolas: experiências femininas na educação em Goiás (1870-1930). Em Tempo de Histórias, Brasília/DF, n. 7, 2003.

SILVA, Alcebíades Nunes de Ávila e. Álbum do Bicentenário 1714-1914. Belo Horizonte: Imprensa Oficial, 1914, n.p.