Farming instrucution, health, hygiene and moralization of practices in the Farmer’s guide
Main Article Content
Abstract
This article presents a historiographical comprehension of the Farmer’s guide, emphasizing aspects of its materiality, circulation and appropriations in agricultural teaching. Regarding the content, it analyses instructions of the scientific agriculture and standards of hygiene and moralization of the customs that the book intended to instill among the rural population. Two editions of the guide were analysed, organized in 05 volumes, published in the years 1969 and 1970 by the State of Rio Grande do Sul's Agriculture Department . In order to achieve a regional audience, this work had followed different routes, reaching readers in other regions of Brazil. This booklet can be understood as a manual of practices’ moralization and also of inculcation of hygienic standards and, mainly, as diffuser of agronomic know-how for the purpose of forging a productive farmer and moralizing according to the current standards.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BOMENY, Helena Maria Bousquet. Moral, bons costumes e limites à participação cívica. Desigualdade & Diversidade – Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio, nº 9, p. 181-192, ago/dez, 2011.
BOTO, Carlota. Aprender a ler entre cartilhas: civilidade, civilização e civismo pelas lentes do livro didático. Educação e Pesquisa. São Paulo, v.30, n.3, p. 493-511, set./dez, 2004. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300009
CHARTIER, Roger. A aventura do Livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.
CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. 2 ed. Brasília: Editora da UnB, 1998.
CHARTIER, Roger. Formas e sentido. Cultura escrita: entre distinção e apropriação. Campinas/SP: Mercado de Letras; ALB, 2003.
CONCEIÇÃO, Joaquim Tavares da. A pedagogia de internar. História do internato no Ensino Agrícola Federal (1934-1967). 2007. São Cristóvão: Editora UFS, 2012.
CONCEICAO, Joaquim Tavares da. Perfil dos alunos internos no ensino profissional agrícola federal mantido pelo Ministério da Agricultura em Sergipe (1934-1967). Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v.96, n.244, p.596-615, set./dez, 2015. http://dx.doi.org/10.1590/S2176-6681/346413576.
CUNHA, Luiz Antônio. Sintonia oscilante: religião, moral e civismo no Brasil – 1931-1997. Cadernos de Pesquisa, v.37, n.131, p.285-302, maio/ago 2007. https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000200004
FILGUEIRAS, Juliana Miranda. “A produção de materiais didáticos pelo MEC: da Campanha Nacional de Material de Ensino à Fundação Nacional de Material Escolar” Revista Brasileira de História. São Paulo, v.33, n.65, p.313-335, 2013. https://doi.org/10.1590/S0102-01882013000100013
KLANOVICZ, Jó. O Brasil no mundo rural doente: A construção do agricultor na literatura em dois momentos da história brasileira (1914 e 1970). Luso-Brazilian Review. University of Wisconsin Press, v.44, n.1, pp.45-60, 2007. https://doi.org/10.1353/lbr.2007.0028
MACIEL, Francisca Isabel Pereira. As cartilhas e a história da alfabetização no Brasil: alguns apontamentos. História da Educação. ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, v. 6, n. 11, p. 147-168, jan./jun., 2002.
MENDONÇA, Sônia Regina de. O ruralismo brasileiro (1888 -1931). São Paulo: HUCITEC, 1997.
NASCIMENTO, Jorge Carvalho do. Memórias do aprendizado. 80 anos de ensino agrícola em Sergipe. Maceió: Edições Catavento, 2004.
NERY, Marco Arlindo Amorim Melo. A regeneração da infância pobre sergipana no início do século XX: o Patronato Agrícola de Sergipe e suas práticas educativas. São Cristóvão. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. UFS. 2006.
PERES, Eliane. Autoras de obras didáticas e livros para o ensino da leitura produzidos no Rio Grande do Sul: contribuições à história da alfabetização (1950-1970). Educação Unisinos. v.12, n.2, mai./ago., 2008.
Fontes
BRASIL. Decreto n° 60.731, de 19 de maio de 1967. Transfere para o Ministério da Educação e Cultura os órgãos de ensino do Ministério da Agricultura e dá outras providências. SICON (Sistema de Informações do Congresso Nacional), 1967. Disponível em:
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Acordos, contratos e convênios. MEC: Oficina Gráfica da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1967.
BRASIL. Decreto-Lei nº. 869, 12 de setembro de 1969. Dispõe sobre a inclusão da Educação Moral e Cívica como disciplina obrigatória, nas escolas de todos os graus e modalidades, dos sistemas de ensino no País, e dá outras providências. Disponível em: http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaPublicacoes.action?id=195811. Acesso em: 30.04.2018.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Departamento de Ensino Médio. Habilitação Básica em Agropecuária. Fundamentos, currículo, metodologia e avaliação. Brasília: MEC, 1977.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Diretoria do Ensino Agrícola. Estrutura Curricular do Ensino Agrícola. Brasília, 1970.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Colégio Agrícola Benjamin Constant. Cartão de controle de retirada de livros da Biblioteca João Ribeiro (Cartilha do agricultor, v. 5), São Cristóvão, 1978.
BRASIL. Ministério da Educação. Sistema Escola Fazenda. Brasília: SENETE, 1990.
GRANATO, Lourenço. Ensino Agrícola. São Paulo: B. Mendes & C.,1918.
Secretaria da Agricultura do Rio Grande do Sul. Cartilha do agricultor. Porto Alegre: Edições Tabajara, 1969 (volumes 1, 2, 3, 4 e 5).
Secretaria da Agricultura do Rio Grande do Sul. Cartilha do agricultor. Porto Alegre: Edições Tabajara, 1970 (volumes 1, 2, 3, 4 e 5).
TIMMER, Willy Johanan. Planejamento do trabalho em extensão agrícola. Rio de Janeiro, Ministério da Agricultura – Serviço de Informação Agrícola, 1954.
TORRES FILHO, Arthur. O ensino agrícola no Brasil. Rio de Janeiro, 1926.