A constituição do professor primário na Bahia republicana: diálogo com a legislação (1890-1919)

Main Article Content

Antonieta Miguel
Jaci Maria de Ferraz Menezes
Elizabete Conceição Santana

Abstract

The present study investigates the constitution of the profession of primary teacher during the First Republic from the educational legislation. It takes the Reforms of the Teaching in the State of Bahia between 1890 and 1919 to understand the dynamics that the teaching profession assumed in the legal texts, considering as markers the access / recruitment to the teaching career; the typology of teachers; and vocational training. The analysis of these aspects pointed to the continuation of conceptions about the idea of teacher and forms of recruitment coming from the Empire that reverberated in the first republican decades and resulted in a control and control policy on the formation, access and professional progression of the primary teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Miguel, A. ., Menezes, J. M. de F., & Santana, E. C. . (2020). A constituição do professor primário na Bahia republicana: diálogo com a legislação (1890-1919) . Cadernos De História Da Educação, 20(Contínua), e003. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-3
Section
Article
Author Biographies

Jaci Maria de Ferraz Menezes, Universidade do Estado da Bahia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-9889-4257
http://lattes.cnpq.br/0296701151804947
jacimnz@hotmail.com

Elizabete Conceição Santana, Universidade do Estado da Bahia (Brasil)

https://orcid.org/0000-0003-3645-5878
http://lattes.cnpq.br/2986085738856452
bete.santana0612@gmail.com

References

ARAÚJO, Dilton Oliveira de. Republicanismo e classe média em Salvador (1870-1889). Salvador: UFBA, 1992.

BRANDÃO, Verônica de Jesus. Práticas curriculares nas escolas públicas primárias: um estudo das teses apresentadas nas Conferências Pedagógicas em Salvador (1913-1915). Salvador: UNEB, dissertação mestrado, 2012.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Reforma do ensino primário e várias instituições complementares da instrução pública – Parecer e projeto da Comissão de Instrução pública. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1883.

CATANI, Denise Barbara. Estudos de história da profissão docente. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Orgs.). 500 Anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

COTA, Luis Gustavo Santos. Não só “para inglês ver”: justiça, escravidão e abolicionismo em Minas Gerais. História Social, n. 21, segundo semestre, 2011.

FERREIRA, Leonardo da Costa. Educação escolar e trabalho: propostas e reformas educacionais entre o Império e a República brasileira (1878-1909). Niterói: UFF, tese, 2015.

FRANCA, Alípio. Memória Histórica: 1836-1936. Escola Normal da Bahia. Salvador: Imprensa Oficial do Estado, 1936.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. SP: Companhia da Letras, 1989.

JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico, In: Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, 2001.

LE GOFF. Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.

LEITE, Rinaldo César Nascimento. A rainha destronada: discursos das elites sobre as grandezas e os infortúnios da Bahia nas primeiras décadas republicanas. São Paulo: PUC, 2005.

LUZ, José Augusto Ramos da. A salvação pelo ensino primário, Bahia 1924-1927. Feira de Santana: UEFS, 2013.

MENEZES, Jaci Maria de Ferraz. Igualdade e liberdade, pluralismo e cidadania: o acesso à educação dos negros e mestiços na Bahia. Córdoba: Universidad Católica de Córdoba, tese doutorado, 1997.

MONTESQUIEU, Charles de Secondat, Baron de. O espírito das leis. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

NÓVOA, António (Coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, António. (Org.) Profissão professor. Porto: Editora Porto, 1999.

RAGAZZINI, Dario. Para quem e o que testemunham as fontes da História da Educação? Educar em Revista, n. 18, UFPR, 2001. https://doi.org/10.1590/0104-4060.231

SAMPAIO, Consuelo Novais. Os partidos políticos da Bahia na primeira república: uma política de acomodação. Salvador: UFBA, 1975.

SANTANA, Elizabete Conceição, MENEZES, Jaci M. F. de, MELLO, M. A. G. M, SOUZA, L. A., COSTA, N. S., SOUZA, S. S. e; BRANDÃO, V. de J. (Org.) A construção da escola primária na Bahia: leis de reforma e regulamento da instrução 1890-1930. Coleção Memória da Educação na Bahia, v. 2. Salvador: EDUFBA, 2011.

SANTOS, Mário Augusto da Silva. Associação comercial da Bahia na Primeira República: um grupo de pressão. Dissertação de mestrado. Salvador: UFBA, 1973.

SARMENTO, Silvia Noronha. A raposa e a águia: J.J. Seabra e Rui Barbosa na política baiana da Primeira República. Salvador: UFBA, dissertação mestrado, 2009.

SCHMIEGUEL, Carlos. Conceitos de lei em sentido jurídico. Ágora Revista de Divulgação Científica, Mafra, v. 17, n.1, 2010.

SOUZA, Sandra da Silva e. O ensino intuitivo nas Escolas Primárias Públicas da Bahia no período de 1889 a 1925: avanços e recuos. Salvador, UNEB, Monografia, 2009.

TAVARES, Luiz Henrique Dias. Duas reformas na educação da Bahia 1895-1925. Centro Regional de Pesquisas Educacionais da Bahia – MEC/INEP, 1968.

VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosario Genta. História da profissão docente no Brasil: representação em disputas. São Paulo: Cortêz, 2009.

VIEIRA, Débora Magali. A Escola Normal da Bahia: saberes veiculados na formação das mulheres para o magistério (1890-1914). Salvador: UFBA, dissertação mestrado, 2013.