Patterns in circulation for teaching Natural Sciences: Object Lessons in transition from Empire to Republic
Main Article Content
Abstract
This paper takes a historical perspective (final decades of the XIX century) to analyze the circulation of guideline bound to the intuitive teaching method. The documentary sources are two textbooks produced to guide pedagogical practices of elementary teachers: Primary Object Lessons, by N. A. Calkins, published in Portuguese language in 1886, and A Eschola Publica, edited by Oscar Thompson and others, published in 1895. The spread of objective method or object lessons was allied to pedagogical transformations that include methodological aspects and teacher’s training. In conjunction with was gathered together wit economic and social development and become a symbol of modernization in São Paulo State. Focusing on Natural Sciences, this article shows different interpretations and meanings taking for pedagogical innovation in the Brazilian context. These differences show, by the way, different conceptions about science and their teaching based on different patterns of reasoning and mental habits. One of them pays particular attention to the step-sequence logic inherent to the teaching method; the other considers the amount of subject prescribed in the school curriculum.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
A ESCHOLA PUBLICA. Linguagem em lições de coisas II. São Paulo, v. 1, n. 7, p. 54-55, fev., 1894.
BARBOSA, Rui. Reforma do ensino primário e várias instituições complementares da instrução pública. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1947. (Obras completas, v. 10, t. 1-4).
BASTOS, Maria Helena Câmara. Pro Patria laboremus: Joaquim José de Menezes Vieira (1848-1897). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.
BRASIL. Decreto-Lei nº 7247, de 19 de abril de 1879. Reforma do ensino primário, secundário e superior no município da Corte em todo o Império. In: BARBOSA, R. Reforma do ensino secundário e superior. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1942, p. 273-303.
CALKINS, Nornam Allison. Primeiras lições de coisas: manual de ensino elementar para uso dos pais e professores. Tradução de Rui Barbosa. Obras Completas, v. XIII, tomo 1. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, [1886], 1950.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Modernidade pedagógica e Modelos de Formação Docente. São Paulo em Perspectiva, v.14, n.1, p.111-120, jan./mar., 2000. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100013
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A caixa de utensílios e a biblioteca: pedagogia e práticas de leitura. In: VIDAL, D. G.; HILSDORF, M. L. (Orgs.). Brasil 500 anos: tópicas em história da educação. São Paulo: EDUSP, 2001. p. 137-167.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. A escola e a República e outros ensaios. Bragança Paulista: EDUSF, 2003.
CATANI, Denice Barbara. Educadores à meia-luz: Um estudo sobre A Revista de Ensino da Associação Beneficente do professorado público de São Paulo (1902-1918). Bragança Paulista: EDUSF, 2003.
CHAMON, Carla Simone. Maria Guilhermina Loureiro de Andrade: a trajetória profissional de uma educadora (1864 1914). 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
GONÇALVES, Gisele Nogueira; WARDE, Mirian Jorge. Oscar Thompson. In: FÁVERO, M. L. De A.; BRITO, J. M. Dicionário de educadores no Brasil da Colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/MEC-INEP, 2002. p. 867-872.
HILSDORF, Maria Lucia. Francisco Rangel Pestana: jornalista, político, educador. 1986. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1986.
KIDDLE, Henry; HARRISON, Thomas e CALKINS, Norman Allison. How to teach. A graded Course of Instruction and Manual of Methods for the use of Teachers. New York: Van Antwerp, Bragg and Co., 1873.
MAGALHÃES, Justino. O mural do tempo. Manuais escolares em Portugal. Lisboa: Edições Colibri/ Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2011.
MONARCHA, Carlos. Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1999.
MORTATTI, Maria do Rosário Longo. Os sentidos da alfabetização: São Paulo (1876 – 1994). São Paulo: Editora Unesp, 2000. https://doi.org/10.7476/9788539302697
MOTTA, Cesário. Nossa folha. In: THOMPSON, O. et al. A Eschola Publica: ensaio de Pedagogia Prática. São Paulo: Typographia Paulista, 1895, p. 8.
OLIVEIRA, Marcus Aldenison. Circulação. In: VALENTE, W. R. (Org.). Cadernos de Trabalho II. (volume 1). São Paulo: Editora Livraria da Física. 2018, p. 11-83
PEREIRA, Antonio R. A Zoologia em lições de coisas. In: THOMPSON, O. et al. A Eschola Publica: ensaio de Pedagogia Prática. São Paulo: Typographia Paulista, 1895, p. 95-138.
PEREIRA, Antonio R. Algumas lições de Botânica. In: THOMPSON, O. et al. A Eschola Publica: ensaio de Pedagogia Prática. São Paulo: Typographia Paulista, 1895, p. 273-305.
PINTO, Adriana Aparecida. Orientações pedagógicas e prescrições metodológicas: A Revista A Eschola Publica e a instrução (1893-1897). In: FURTADO, A. C.; BERTOLETTI, E. N. M.;
MOREIRA, K. H. (orgs.). História da Educação Escolar: múltiplas fontes, múltiplos olhares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. p. 153-173.
REIS FILHO, Casemiro. A educação e a ilusão liberal. 1. ed. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1981.
RIO DE JANEIRO. Primeira Exposição Pedagógica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1884.
SANT’ANNA, Joaquim. Physica I. In: THOMPSON, O. et al. A Eschola Publica: ensaio de Pedagogia Prática. São Paulo: Typographia Paulista, 1895, p. 73-94.
SANT’ANNA, Joaquim. Chimica. In: THOMPSON, O. et al. A Eschola Publica: ensaio de Pedagogia Prática. São Paulo: Typographia Paulista, 1895, p. 183-191.
SCHELBAUER, Analete Regina. Ideias que não se realizam. O debate sobre a educação do povo no Brasil de 1870 a 1914. Maringá: EDUEM, 1998.
SILVEIRA, Carlos da. Apontamentos para uma história do ensino público em São Paulo: revistas de ensino. Educação. São Paulo, v. 7, n. 3, jun., 1929, p. 323-332.
SOBE, Noah. W. Entanglement and transnationalism in the History of American Education. In: POPKEWITZ, T. S. (ed.). Rethinking the History of Education. Transnational perspectives on its questions methods and knowledge. New York: Palgrave MacMillan, 2013, p. 93-107. https://doi.org/10.1057/9781137000705_5
SOUZA, Rosa Fatima. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: Ed. da Unesp, 1998.
THOMPSON, Oscar et al. A Eschola Publica: ensaio de Pedagogia Prática. São Paulo: Typographia Paulista, 1895.
VALDEMARIN, Vera Teresa. Estudando as lições de coisas: análise dos fundamentos filosóficos do método do ensino intuitivo. Campinas: Autores Associados, 2004.
VALDEMARIN, Vera Teresa. O método intuitivo: os sentidos como janelas e portas que se abrem para um mundo interpretado. In: SAVIANI, D.; ALMEIDA, J. S.; SOUZA, R. F.; VALDEMARIN, V. T. (Orgs.). O legado educacional do século XIX. Campinas: Autores Associados, 2006.
VALDEMARIN, V. T; PINTO, A. A. Das formas de ensinar e conhecer o mundo: lições de coisas e método de ensino intuitivo na imprensa periódica educacional do século XIX. Revista Educação em questão. Natal/RN, v. 39, n. 25, p. 163-187, set./dez., 2010.
WARDE, Mirian Jorge. Oscar Thompson na Exposição de St. Louis (1904): an exhibit showing. In: FREITAS, M. C.; KUHLMANN JUNIOR, M. (Orgs.). Os Intelectuais na História da Infância. São Paulo: Cortez, 2002, p. 409-458.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.