School evaluation: a socio-historical contribution to the study of grade assignment
Main Article Content
Abstract
Students evaluation and assessment is a daily practice in schools, although we have very little knowledge indeed on the criteria mobilized by teachers in those processes and we know not much concerning the history of that aspect of the school culture. In this paper, I intend to contribute with the history of evaluation, mainly on a theoretical perspective, in dialogue with sociological studies, by focusing a classificatory practice presents in the scale of excellence that giving grades allows to formulate. Besides, in order to exemplify the potentiality of the examination of sources constituted from the school scripture, I analyse records of grades of a Catholic school located in Porto Alegre (Brazil) covering the period 1957-1964. In articulation with others historical studies, I explicit the search of precision and objectivity in the quantification of the school outcomes and the pedagogic debate concerning the subject.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
UFPR, 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alvez, 1992.
BOURDIEU, Pierre. A força da representação. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. 2ª ed. São Paulo: Edusp, 1998, p.107-116.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
CARDOSO DA SILVA, Carolina Ribeiro. “O valor do aluno”: vestígios de práticas de avaliação na escola primária (Florianópolis/SC, 1911-1963). UDESC, 2014. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.
CARDOSO DA SILVA, Carolina Ribeiro. "A justa medida do progresso dos alunos": avaliação escolar em manuais de pedagogia (segunda metade do século XIX). UDESC, 2018. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do Estado de Santa Catarina, 2018.
CARDOSO DA SILVA, Carolina Ribeiro; GASPAR DA SILVA, Vera Lucia. O aluno sob medida: como a escola registra seus alunos? Caderno de História da Educação, Uberlândia, v. 14, n. 1, jan./abr., 2015.
CATANI, Denice Barbara. História das práticas de avaliação no Brasil: provas, exames e testes ou a longa provação dos alunos rumo à distinção ou ao “triunfo escolar” (1890-1960). Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 1, p. 8–14, 2017.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2ª ed, Lisboa: Difel, 2002.
DALIGAULT, Jean Baptiste. Curso Pratico de Pedagogia. Desterro: Typografia Ribeiro & Caminha, 2. ed., 1870.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir. 10a ed. Petrópolis: Vozes, 1987.
GATTI, Bernadete A. Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. Eccos, v. 4, n. 1, p. 17–41, 2002. https://doi.org/10.5585/eccos.v4i1.291
GIL, Natália de Lacerda; HAWAT, Joseane El. O tempo, a idade e a permanência na escola: um estudo a partir dos livros de matrícula (Rio Grande do Sul, 1895-1919). História da Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 46, p. 19–40, 2015. https://doi.org/10.1590/2236-3459/50877
HAWAT, Joseane Leonardi Craveiro El. Os saberes elementares matemáticos nas escolas isoladas de Porto Alegre: avaliações, programas de ensino e livros escolares (1873-1919).
UFRGS, 2015. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
JARDIM, Germano. A coleta da estatística educacional (IV). Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 7, n. 21, p. 452-463, março-abril, 1946.
JINZENJI, Mônica Yumi. As escolas públicas de primeiras letras de meninas: das normas às práticas. Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 22, p. 169-198, jan.-abr. 2010.
KISTEMACHER, Dilmar. Avaliação e qualidade da educação na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos/INEP (1944-1964). UNISINOS, 2010. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2010.
LOURENÇO FILHO. Estatística e educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógico, v. XI, n. 31, p. 467-488, nov.-dez., 1947.
LOURENÇO FILHO. Introdução ao Estudo da Escola Nova. 14. ed. Rio de Janeiro: EdUERJ/Conselho Federal de Psicologia, 2002.
LOURENÇO FILHO; HILDEBRAND, Armando. São necessários os exames escolares?. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 4, n. 10, p. 51-54, abril 1945.
LUCHESE, Terciane Angela. Celebrações do saber: exames finais nas escolas da região colonial italiana, Rio Grande do Sul, 1975 a 1930. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, jan./abr., 2014. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.AO03
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem na escola e a questão das representações sociais. Eccos, v. 4, n. 2, p. 79–88, 2002. https://doi.org/10.5585/eccos.v4i2.310
MANIFESTO dos Pioneiros da Educação Nova (1932) e dos educadores 1959. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
MERCIER, Pascal. Trem noturno para Lisboa. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2013.
MONARCHA, Carlos. Brasil arcaico, Escola Nova: ciência, técnica e utopia nos anos 1920 - 1930. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.
"ORIENTAÇÃO pedagógica". Comunicado da Diretoria de Instrução Pública. Secção técnica. Revista do Ensino, Porto Alegre, v. 5, n. 17-18, p. 162-163, jan.-fev., 1941.
PERRENOUD, Philippe. La fabrication de l’excellence scolaire: du curriculum aux pratiques d’évaluation. Genebra: Librairie Droz S.A., 1984.
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
ROCHA, Fernanda Cristina Campos da. A Reforma João Pinheiro nas práticas escolares do Grupo Escolar Paula Rocha/Sabará (1907-1916). UFMG, 2008. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
ROCHA, Fernanda Cristina Campos da. A repetência e a reprovação na escola graduada, em Minas Gerais, nas primeiras décadas do século XX. UFMG, 2017. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO E DA SAÚDE PÚBLICA. Directoria do Ensino. As reuniões pedagogicas de janeiro de 1937. São Paulo, 1937. [Boletim n. 13]
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de Civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP, 1998.