The formative education and the teaching of a teacher of children (1937-1971)

Main Article Content

Marta Maria de Araújo
Hercília Maria Fernandes

Abstract

The pedagogical formation and professional teaching of Prof. Marinete Gomes Bezerra, in the years 1937-1940 (Teachers' School of Natal) and 1941-1971 (urban and rural public schools), respectively, are objects of historical reflection of the present work. For the analysis of the documentary sources (book of reminiscences, educational legislation, registration of diploma, teaching program and materials of research of Fernandes), the methodological understanding defined by Catani (2000) was pertinent, so a simultaneous and integrated analysis of the theoretical and practical dimensions could be proceed – formation and teaching – in the institutions of study and work, and beyond disciplinary knowledge. The concluding finding is that the theoretical and practical dimensions of the pedagogical formation and professional teaching of Prof. Marinete were performed through a dialogue with an institutionalized literature of the educational sciences. Consequently, culminating in the complexity of a relatively complete formation to effect the integral education of the child student of the public school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Araújo, M. M. de ., & Fernandes, H. M. . (2020). The formative education and the teaching of a teacher of children (1937-1971). Cadernos De História Da Educação, 19(3), 890–902. https://doi.org/10.14393/che-v19n3-2020-14
Section
Papers
Author Biographies

Marta Maria de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Brasil)

https://orcid.org/0000-0001-5820-9462
http://lattes.cnpq.br/6905794496420579
martaujo@uol.com.br

Hercília Maria Fernandes, Universidade Federal de Campina Grande (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-5927-5629
http://lattes.cnpq.br/5652804027020933
fernandeshercila@hotmail.com

References

ABI-SÁBER, Nazira Féres. Jardim de infância: programa para crianças de 5 e 6 anos. Programa de Assistência Brasileiro-Americano ao Ensino Elementar (PABAEE). Belo Horizonte: PABAEE, 1963.

ABI-SÁBER, Nazira Féres. O que é jardim de infância. Rio de Janeiro: Editora Nacional, 1965.

BEZERRA, Marinete Gomes. Um grande amor. Natal, 2005 (digitado).

BOTO, Carlota. Pedagogia: campo das ciências humanas às voltas da misteriosa arte de ensinar. Revista Educação em Questão, Natal, v. 21, n. 7, p. 37-68, set./dez. 2004.

CATANI, Denice Barbara. Estudos da história da profissão docente. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (Org.). 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

ESCOLA NORMAL DE NATAL. Programa de Pedagogia. Livro destinado a registro dos programas da Escola Normal de Natal (1931-1941). Antonio Gomes da Rocha Fagundes (Diretor).

ESCOLA NORMAL DE NATAL. Turma diplomada pela Escola Normal de Natal em 21 de dezembro de 1940. Livro para registro das turmas diplomadas pela Escola Normal de Natal (1938-1944). Clementino Hermógenes da Silva Câmara (Diretor).

DEWEY, John. Vida e educação. Tradução Anísio Teixeira. 10. ed. São Paulo: Edições Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional do Material Escolar do Ministério da Educação e Cultura, 1978.

DEWEY, John. A escola e a sociedade. A criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2002.

FERNANDES, Hercilia Maria. Aprender e apreender no Jardim-Escola (Caicó, Rio Grande do Norte, 1960-1993). 2018, 367f. (Tese de Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.

FRÖEBEL, Friedrich Wilhelm August. Pedagogics of the kindergarten. Translated by Josephine Jarvis. New York: Appleton, 1897.

FRÖEBEL, Friedrich Wilhelm August. Education by development: the second part of the pedagogics of the kindergarten. Translated by Josephine Jarvis. New York: D. Appleton and Company, 1902.

MONTESSORI, Maria Tecla Artemisia. Pedagogia científica: a descoberta da criança. Tradução Aury Azélio Brunetti. São Paulo: Editora Flamboyant, 1965.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Disciplinarização e disciplinação: as ciências da educação e as didáticas das disciplinas sob análise. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2017.

HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Saberes em (trans) formação: tema central da formação de professores. São Paulo: Editora Livraria de Física, 2017.

RIO GRANDE DO NORTE. Decreto n° 225, de 19 de outubro de 1911. Cria na cidade de Macaíba um Grupo Escolar denominado “Auta de Souza”. In: Atos Legislativos e Decretos do Governo. Natal: Typographia d’A República, 1912.

RIO GRANDE DO NORTE. Decreto n° 261, de 28 de dezembro de 1911. Cria o Código de Ensino. In: Atos Legislativos e Decretos do Governo. Natal: Typographia d’A República, 1912.

RIO GRANDE DO NORTE. Lei n° 405, de 29 de novembro de 1916. Lei Orgânica do Ensino. Reorganiza o ensino primário, secundário e profissional, no Estado. Natal: Typographia d’A República, 1917.

RIO GRANDE DO NORTE. Regulamento da Escola Normal de Natal. Aprovado pelo Decreto n° 161, de 7 de janeiro de 1922. In: Atos Legislativos e Decretos do Governo. Natal: Typographia d’A República, 1923.

RIO GRANDE DO NORTE. Decreto n° 223, de 28 de janeiro de 1924. Cria um curso complementar misto no Grupo Escolar “Auta de Souza”. In: Atos Legislativos e Decretos do Governo. Natal: Typographia d’A República, 1925.

RIO GRANDE DO NORTE. Lei n° 2.639, de 28 de janeiro de 1960. Cria cargos no Quadro do Magistério e no Quadro Único do Estado e dá outras providências. Diário Oficial [do] Rio Grande do Norte, Poder Executivo, Natal, RN, 31 jan. 1960.

RIO GRANDE DO NORTE. Decreto n° 3.590, de 1º de fevereiro de 1960. Regulamento do Ensino Primário e Normal do Rio Grande do Norte. Dinarte de Medeiros Mariz/Grimaldi Ribeiro de Paiva. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 35, n. 82, abr./jun. p. 112-122, 1961.

TEIXEIRA, Anísio. Pequena introdução à filosofia da educação: a escola progressiva ou a transformação da escola. 8. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1978.