The two "Brazils": the rural and the urban in publications and researches the Brazilian Centre for Educational Research publications (1956-1964)

Main Article Content

Fernando César Ferreira Gouvêa

Abstract

The present article has as its study object the publications and research developed by the Brazilian Center for Educational Research (CBPE) - from 1956 to 1964 - that had as its focus the relations between Education and Society in a plot that led to the collation between the “rural world" and the “urban world” in a historical, educational and sociological perspective. It is a historical and documentary research with contributions from Cultural History regarding CBPE printed material as a strategy of institutional legitimation in the field of research regarding the mentioned time frame. The purpose is based on the understanding of the research methodology used by CBPE, also in the field work carried out by the researchers in the construction of the final research reports and in the examination of such reports. The sources used to support this thesis are the Revista Educação e Ciências Sociais (Education and Social Sciences Journal), the CBPE's Monthly Bulletin and the books published by the institution. Thus, we have the following problematic: as results and unfolding actions of the research, has the institution maintained the traditional and dichotomous positioning of an urban world as a sign of progress and a rural world as a synonym for retrocess, or opened space for contemplation and plural pedagogical actions in line with a less classificatory view, thus focusing on possible dialogues between the rural and the urban?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gouvêa, F. C. F. . (2020). The two "Brazils": the rural and the urban in publications and researches the Brazilian Centre for Educational Research publications (1956-1964). Cadernos De História Da Educação, 19(3), 764–782. https://doi.org/10.14393/che-v19n3-2020-7
Section
Papers
Author Biography

Fernando César Ferreira Gouvêa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (Brasil)

http://orcid.org/0000-0002-3537-7559
http://lattes.cnpq.br/6186337020612168
gouveafcf@uol.com.br

References

ALBERSHEIM, Úrsula. Uma comunidade Teuto-Brasileira. Coleção O Brasil Provinciano. Rio de Janeiro: INEP/CBPE, 1962.

BOTELHO, André; BASTOS, Elide Rugai; BÔAS, Glaucia Villas (orgs.). O moderno em questão: a década de 1950 no Brasil. Rio de Janeiro: Topbooks Editora, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde. Decreto-Lei n. 8.585, de 8 de janeiro de 1946. Dispõe sôbre a adaptação dos serviços do ensino primário nos Estados, Territórios e Distrito Federal, a Lei Orgânica do Ensino Primário. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Rio de Janeiro, DF, Seção 1, p. 396, 10 jan.. 1946. Disponível em http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8585-8-janeiro-1946-416400-publicacaooriginal-1-pe.html

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Decreto n. 38.460, de 28 de dezembro de 1955. Institui o Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais e centros regionais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Poder Executivo, Rio de Janeiro, DF, Seção 1, p. 23.778, 29 dez. 1955. Disponível em http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1950-1959/decreto-38460-28-dezembro-1955-334313-republicacao-49484-pe.html.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Plano de Organização do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais e dos Centros Regionais, 1956.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Revista Educação e Ciências Sociais. Rio de Janeiro: CBPE/INEP/MEC, n. 1 ao n. 21, 1956-1962.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Boletim Mensal do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais. Rio de Janeiro: CBPE/INEP/MEC, n. 1 ao n. 81, 1957-1964.

CARVALHO, Delgado de. História Geral na Antiguidade. Série I – Guias de Ensino – Escola Secundária. Rio de Janeiro: INEP/CBPE, 1956.

CARVALHO, Delgado de. História Geral na Idade Média. V. 1 e 2. Série I – Guias de Ensino – Escola Secundária. Rio de Janeiro: INEP/CBPE, 1959.

CARVALHO, Delgado de. História Geral da Idade Contemporânea. Série I – Guias de Ensino – Escola Secundária. Rio de Janeiro: INEP/CBPE, 1966.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand, 1990.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. 14 ed. São Paulo: EDUSP, 2012.

FREITAS, Marcos Cezar de. A pesquisa educacional como questão intelectual na história da Educação brasileira. In: FREITAS, Marcos Cezar de (org.). Memória intelectual da educação brasileira. Bragança Paulista: EDUSF, p. 65-84, 1999.

GOUVÊA, Fernando. “Dr. Anísio, ele pensava e executava”: a trajetória de Anísio Teixeira no campo da formação de professores no Brasil (1924-1950. Revista Contemporânea de Educação, n.8, agos./dez., 2009. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1594/1442.

GOUVÊA, Fernando. Tudo de novo no front: o impresso como estratégia de legitimação do Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais (1952-1964). Tese (Doutorado em Educação). Departamento de Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

GOUVÊA, Fernando. Um percurso com os boletins da CAPES: a contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da pós-graduação no Brasil. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.

HOLLANDA, Guy de. Um quarto de século de Programas e Compêndios de História para o Ensino Secundário – 1931/1956. Série IV – Currículos, Programas e Métodos. Rio de Janeiro: INEP/CBPE, 1957.

IANNI, Octávio. Estado e Planejamento Econômico no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.

LAMBERT, Jacques. Os dois brasis. Série VI – Sociedade e Educação. Rio de Janeiro:INEP/CBPE, 1959.

MELLO, João Manuel Cardoso; NOVAIS, Fernando. Capitalismo tardio e sociabilidade moderna. História da vida privada no Brasil. Vol. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

MENDONÇA, Ana Waleska; BRANDÃO, Zaia (orgs.). Por que não lemos Anísio Teixeira?- uma tradição esquecida. Rio de Janeiro: Ravil, 1997.

MEUCCI, Simone. Gilberto Freyre no comando do Centro Regional de Pesquisas Educacionais do Recife: educação em debate (1957 – 1964). Sociologia e Antropologia, vol.5, n.1, pp.129-155, 2015. https://doi.org/10.1590/2238-38752015v516

SANTOS, Márcia dos. O Centro Regional de Pesquisas Educacionais de São Paulo (1956-1961). FERREIRA, Márcia dos Santos. O Centro Regional de Pesquisas Educacionais de São Paulo (1956-1961). Dissertação (Mestrado em Educação). Departamento de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.

SODRE, Nélson Werneck. O que se deve ler para conhecer o Brasil. Série III – Livros Fonte. Rio de Janeiro: INEP/CBPE, 1957.

TAVARES, Luís Henrique Dias. Fontes para o Estudo da Educação no Brasil – Bahia. Série IX - Levantamentos Bibliográficos. Rio de Janeiro:INEP/CBPE, 1959.

VIZENTINI, Paulo G. Fagundes. Do nacional-desenvolvimentismo à Política Externa Independente (1945-1964). In FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. O tempo da experiência democrática: da democratização de 1945 ao golpe civil-militar de 1964. Coleção O Brasil Republicano. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

XAVIER, Libânia Nacif. O Brasil como laboratório: educação e ciências sociais no projeto do centro brasileiro de pesquisas educacionais CBPE/MEC/Inep (1950/1960). Bragança Paulista: IFAN/CDAPH/EDUSF, 1999.

XAVIER, Libânia Nacif (coord.). Documento: Espaço Anísio Teixeira: referência para a pesquisa educacional no Brasil. UFRJ: PROEDES, 2004.

XAVIER, Maria do Carmo. A tradição (re) visitada: a experiência do Centro Regional de Pesquisas Educacionais de Minas Gerais CRPEMG. Tese (Doutorado em Educação). Departamento de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais, 2007.