Stories and memories of EJA students in brazilian and portuguese universities after 1974
Main Article Content
Abstract
The Portuguese and Brazilian policies of democratization in education have led to, albeit discreetly, a growth in the number of students from Youth and Adult Education (EJA) in undergraduate courses of public education institutions. In order to perform a historical mapping of the socio-demographic profiles of adult students who graduated in Pedagogy at the Federal Institute of Goiano (Instituto Federal Goiano), or Educational Sciences at the University of Coimbra, a study was conducted using semi-structured interviews with former students of these courses. With the help of narratives and methodological support of oral history, it was found that they had fragile education pathways, most of them work, are married and have been away from school for many years. Whereas Brazilian students revealed that they felt motivated to attend higher education in the hope of redefining their line of work, Portuguese students, on the other hand, showed strong motivation to pursue personal fulfillment
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
BAIXINHO, António Francisco. Políticas educativas em Portugal: governação, contexto local e hibridismo. Eccos – Revista Científica, [s. l.], n. 42, p. 105-124, 6 fev. 2017. https://doi.org/10.5585/eccos.n42.3606
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP). Censo da educação superior: 2007– resumo técnico. Brasília: INEP/MEC, 2009.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação - LDB. Brasília, DF, 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 jan. 2019.
BARROS, Rosanna. A conceção e implementação da nova política de educação e formação de adultos em Portugal: sinopse histórica de uma viragem na agenda política nacional. In: ALVES, Natália; RUMMERT, Sonia Maria; MARQUES, Marcelo. Educação e Formação de Jovens e Adultos em Portugal e no Brasil: Políticas, Práticas e Atores. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2014. p. 13-30.
BENAVENTE, Ana. O PACTO EDUCATIVO PARA O FUTURO: UM INSTRUMENTO ESTRATÉGICO PARA O DESENVOLVIMENTO EDUCATIVO EM PORTUGAL. Revista Iberoamericana de Educación, [s. L.], n. 34, p. 69-108, 2004.
CONFERÊNCIA INTERNACIONAL SOBRE EDUCAÇÃO DE ADULTOS. Declaração de Hamburgo: agenda para o futuro. Brasília: SESI/UNESCO. 1999.
FREIRE, Paulo. A Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José E. (orgs.). Educação de Jovens e Adultos teoria, prática e proposta. São Paulo: Cortez. 2007.
GARRIDO, Joan del Alcazar i. As fontes orais na pesquisa histórica: uma contribuição ao debate. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, set 92-ago/93.
GUTERRES, António. Programa do XIII Governo Constitucional. 1996. Disponível em:
HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Satisfação das necessidades básicas de aprendizagem de jovens e adultos no Brasil: contribuições para uma avaliação da década da Educação para Todos. São Paulo, 1999. 12 p.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da Unicamp, 1990.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom; HOLANDA, Fabíola. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto, 2007.
OLIVEIRA, Albertina Lima de. O ensino superior no contexto da reforma de Bolonha. In: BALDIN, Nelma; ALBUQUERQUE, Cristina. Conhecimento e responsabilidade: As (re)configurações do saber, da educação e da ação na contemporaneidade. Brasília: Liberlivro, 2012. p. 73-95.
OLIVEIRA, Martha Kohl de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Caxambu, v. 12, p. 59-73, 1999.
PORTUGAL. Lei nº 46, de 14 de outubro de 1986. Estabelece o quadro geral do sistema educativo. Lei de Bases do Sistema Educativo. LISBOA, PT, 1986. Disponível em: http://www.cnedu.pt/pt/noticias/cne/1039-lei-de-bases-do-sistema-educativo. Acesso em: 14 jan. 2019.
PORTUGAL. Lei nº 115, de 19 de setembro de 1997. Altera a lei nº 46, de 14 de outubro de 1986. Lei de Bases do Sistema Educativo. LISBOA, PT, 1997. Disponível em: http://www.cnedu.pt/content/noticias/CNE/Lei_de_Bases_97.pdf. Acesso em: 14 jan. 2019.
PORTUGAL. Lei nº 49, de 30 de agosto de 2005. Segunda alteração à Lei de Bases do Sistema Educativo e primeira alteração à Lei de Bases do Financiamento do Ensino
Superior. Lei de Bases do Sistema Educativo. LISBOA, PT, 2005. Disponível em: http://www.cnedu.pt/content/noticias/CNE/Lei_de_Bases_2005.pdf. Acesso em: 14 jan. 2019.
PORTUGAL. Lei nº 64, de 21 de março de 2006. Regulamenta as provas especialmente adequadas destinadas a avaliar a capacidade para a frequência do ensino superior dos maiores de 23 anos, previstas no n.º 5 do artigo 12.º da Lei n.º 46/86, de 14 de Outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo. LISBOA, PT, 2006. Disponível em: http://www.cnedu.pt/content/noticias/CNE/Lei_de_Bases_2005.pdf. Acesso em: 14 jan. 2019.
TEODORO, Antonio; SCOCUGLIA, Afonso Celso. Tempos e andamentos nas políticas de educação: estudos iberoamericanos. Brasília, DF: Liber Livro, 2008.