Components of the teaching profession history in Montes Claros/MG (1920-1930)
Main Article Content
Abstract
This study aims to discuss the forming elements of the teaching profession history, in the 1920-30s, based on the organization of the first normal school in the city of Montes Claros, located in the state of Minas Gerais, Brazil. It is placed within the scope of Cultural History, and used the newspaper Gazeta do Norte as documentary source and the magazine Revista do Ensino to capture the local harmony with the proposed discussions in Minas Gerais. The study highlights the role of normal schools for teacher training, the clash between technical training and general education, and self-denial and guilt as fundamentals of teaching. It emphasizes that Montes Claros adheres to the program proposed in Minas, defends teaching as a priestly function and normal education as a technical activity.
Downloads
Article Details
Os trabalhos publicados são de propriedade dos seus autores, que poderão dispor deles para posteriores publicações, sempre fazendo constar a edição original (título original, Cadernos de História da Educação, volume, nº, páginas).
References
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. O Manifesto e a Liga Internacional de Educação Nova. In. XAVIER, Maria do Carmo (org). Manisfesto dos pioneiros da educação: um legado educacional em debate.Rio de Janeiro: editora da FGV, 2004.p. 147-182.
CHARTIER, Roger. História Cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Berthand do Brasil, 1990.
CALICCHIO, Vera. Verbete Noraldino Lima. CPDOC | FGV -Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil.Disponível em:http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-biografico/lima-noraldino. Acesso em 10 de agosto de 2016.
DE LORENZO, Helena Carvalho; COSTA, Wilma Peres da (orgs.). A década de 20 e as origens do Brasil moderno. São Paulo: Editora da UNESP. p.159-184.
FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva e MACIEL, Francisca Isabel Pereira. (2006). O Livro de Lili em Minas Gerais: hegemonia didática e suas influências. In.: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva e MACIEL, Francisca Isabel Pereira. (org). História da alfabetização: produção, difusão e circulação de livros (MG/RS/MT –Séc. XIX e XX). Belo Horizonte: UFMG/FAE. p. 95-116.
MONARCHA, Carlos. Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes.Campinas-SP: Editora da Unicamp, 1999.
NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na primeira república.Rio de Janeiro: DP e A, 2001.
GONÇALVES NETO, Wenceslau. Escola Normal de Montes Claros:controle e disciplina na preparação de professores primários em Minas Gerais (1888-1903). Disponível: http://www.revistas.uniube.br/index.php/anais/article/viewFile/752/1049. Acesso em 10/06/2016.
PEIXOTO, Ana Maria Casasanta. Educação e Estado Novo em Minas Gerais.Bragança Paulista/SP: EDUSF, 2003.
REIS, José Carlos. As Identidades do Brasil:De Varnhagen a FHC. 9.ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.
TANURI, Leonor Maria. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação. Anped. Mai/jun/jul/ago. 2000, n. 14, p.61-88.
VELOSO, Geisa Magela. Imprensa e Escola Normal: representações de progresso e civilização na produção de um imaginário social –1918-1938. Revista Brasileira de Educação. v. 14 n. 42 set./dez. 2009. Pp 488-603.Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n42/v14n42a07.pdf. Acesso em: 11 de agosto de 2016.
VIDAL, Diana Gonçalves. O exercício disciplinado do olhar: livros, leituras e práticas de formação docente no Instituto de Educação do DistritoFederal (1932-1937). Bragança Paulista: Editora da Universidade de São Francisco, 2001.
VILELA, Heloisa de O. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira, FARIA FILHO, Luciano Mendes, VEIGA, Cyntia Greive (org.). 500 anos de educação no Brasil.2. ed. Belo Horizonte, Autêntica. 2000. p.95-134.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org). Caminhos da profissionalização do magistério.2.ed. Campinas-SP: Papirus, 2001.Fontes Documentais.
ALVES, Geraldina. A Festa das Normalistas. Discurso da alumna Geraldina Alves. Gazeta do Norte,Ano IX, nº 508, 12 de fevereiro de 1927. (Acervo do CPDOC -Centro de Pesquisa e Documentação da Unimontes–Montes Claros).
LIMA, Noraldino. O momento educacional em Minas –Discurso do paraninfo às diplomandas da Escola Normal de Juiz de Fora. Revista do Ensino:órgão oficial da Inspetoria Geral da Instrução. Ano VII. nº 79. 1º de janeiro de 1933 (Acervo do Arquivo Público Mineiro - Belo Horizonte).
RAYMUNDO NETTO, José. O espírito associativo do professorado mineiro. Revista do Ensino: órgão oficial da Inspetoria Geral. Ano V. nº 41. jan.1930 (Acervo do Arquivo Público Mineiro -Belo Horizonte).
RAYMUNDO NETTO, José. Problemas do Ensino em Minas. Gazeta do Norte.Ano XVI. n º 914. 19 de maio de 1934 .(Acervo do CPDOC -Centro de Pesquisa e Documentação da Unimontes – Montes Claros).
SANTOS, Helena Sousa. Ensino Normal. Gazeta do Norte.Ano XVI. nº 915.26 de maio de 1934.(Acervo do CPDOC - Centro de Pesquisa e Documentação da Unimontes – Montes Claros).