The modern in the progress of an urban, scholastic and religious culture in the constitution of a mining municipality

Main Article Content

Jardel Costa Pereira

Abstract

This article aims to analyze urban and educational development based on categories classified as "modern" and "progress". Taking as reference the city of Lavras, located in the south of the State of Minas Gerais and its documentary collections, it intends to demonstrate how the municipal public power participated in the emergence of important institutions, among them the educational one. Through a historical-documentary research, it was demonstrated how the construction of the urban became an important factor in the city of Lavras, being an indication that the concern with the social order was allied to the question of progress, and defended the hypothesis that the installation of schools was not an immediate and fundamental factor for the emergence of the villages. After the elevation of the village to the city, the municipal power extended the preoccupation to the social and educational questions, with the participation of a modernist elite of intellectuals and educators.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pereira, J. C. (2019). The modern in the progress of an urban, scholastic and religious culture in the constitution of a mining municipality. Cadernos De História Da Educação, 18(1), 69–92. https://doi.org/10.14393/che-v18n1-2019-5
Section
Dossier: Education in Local/Municipal Perspective
Author Biography

Jardel Costa Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais (Brasil)

Doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, com estágio de pesquisa na Loyola University Chicago (Estados Unidos). Professor da Universidade do Estado de Minas Gerais (Leopoldina). E-mail: jardelcostper@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-0857-0783.

References

BASTOS, Rodrigo Almeida. Regularidade e ordem das povoações mineiras do século XVIII. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo, São Paulo, n. 44, p. 27-54, fev. 2007. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/34561/37299>. Acesso em: 04 fev. 2014.

BINETTI, Saffo Testoni. Progresso. In: BOBBIO, Norberto (Org.). Dicionário de política. Brasília: EdUnB, 1995.

BIRCHAL, Sérgio de Oliveira. O empresário brasileiro: um estudo comparativo. 2004. Disponível em: . Acesso em: 1.º mar.2018.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: formação do estado e civilização. Rio de Janeiro: Zahar, 1993. v. 2.

FOLHA DE LAVRAS.Lavras, 17 set. 1899.

FOLHA DE LAVRAS.Lavras, 30 nov. 1902.

FOLHA DE LAVRAS.Lavras, 1.ºjun. 1902.

FOLHA DE LAVRAS,Lavras, 7 dez. 1902.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis, RJ: Vozes. 2013.

GAMMON, Clara. Assim brilha a luz: a vida de Samuel R. Gammon. Lavras: Imprensa Gammon, 1959.

GONDRA, José Gonçalves. Tomar distância do poder. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. (Org.). Para uma vida não fascista. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

HEES, Felipe. A industrialização brasileira em perspectiva histórica. Em tempo de Histórias, Brasília, n. 18, p.100-131,jan./jul. 2011.

NEGRÃO, Eduardo Fernandes. Família Negrão. 2004. Disponível em: <http://pagfam.geneall.net/6331/pessoas.php?id=1131024>. Acesso em: 18 fev. 2013.O CARACTER. Lavras, 27 jan. 1895.

PEREIRA, Jardel Costa. Grupo Escolar de Lavras: produzindo uma instituição modelar em Minas Gerais (1907-1905). 2005. 436 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, 2005. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/FAEC-858MHL>. Acesso em: 21 fev.2018.

ROUSSEAU, Jean Jacques. Carta a D ́Alembert. São Paulo: Ed. Unicamp, 1993.

ROSSI, Paolo. Naufrágios sem espectador:a ideia de progresso. São Paulo: Ed. Unesp, 2000.

SMITH, Adam. A riqueza das nações. São Paulo: Nova Cultural, 1985.

SILVA, Alessandra Teixeira da; PAIVA, Patrícia Duarte de Oliveira. Do Romantismo à atualidade: Lavras, história de uma praça. Lavras: Ed. Universidade Federal de Lavras, 2008.

VEIGA, Cynthia Greive. A escolarização como projeto de civilização. Revista Brasileira de Educação,Rio de Janeiro, n. 21, p. 90-103, set./dez.2002.

VEIGA, Cynthia Greive. História da educação. São Paulo: Ática, 2007.

VEIGA, Cynthia Greive; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Belo Horizonte: a escola e os processos educativos no movimento da cidade. Vária História, Belo Horizonte, n. 18, p.203-222, 1997.

VIDA ESCOLAR.Lavras, 15 jul. 1907.

VIDA ESCOLAR.Lavras, 1.º set. 1907.

VIDA ESCOLAR.Lavras, 1.º abr. 1908.

VIDA ESCOLAR. Lavras,1.º jul. 1908.

VIDA ESCOLAR.Lavras, 1.º set. 1908.

VILELA, Márcio Salviano. A formação histórica dos Campos de Sant ́Ana das Lavras do Funil. Lavras: Indi Gráfica, 2007.