The trajectory of the political ideas of Alceu Amoroso Lima: of counterrevolution to catholic modernism (1928-1938)

Main Article Content

Rodrigo Augusto de Souza

Abstract

This article is intended to analyse the trajectory of the political ideas of Alceu Amoroso Lima (1893-1983) during the period that begins with his conversion to catholicism in 1928 and extends up to his contact with the ideas of Jacques Maritain (1882-1973) ten years later, in 1938. It is generally agreed that during this period Alceu Amoroso Lima underwent a change in his political conceptions, in a process that runs parallel with a relevant transformation in his political ideas. Under the influence of the ideas of Jackson de Figueiredo (1891-1928), Amoroso Lima initially engaged himself in counterrevolutionary activism, assuming the status of a catholic intellectual. Later on, after his contact with the ideas of Maritain, he changed his political convictions and assumed the Christian Democracy as the political doctrine that inspired his engagement in catholicism.

Article Details

Section

Article

Author Biography

Rodrigo Augusto de Souza, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Brasil)

https://orcid.org/0000-0002-8797-9367
http://lattes.cnpq.br/7979978778208457
rodrigoaugustobr@gmail.com

How to Cite

The trajectory of the political ideas of Alceu Amoroso Lima: of counterrevolution to catholic modernism (1928-1938). (2021). Cadernos De História Da Educação, 20(Contínua), e028. https://doi.org/10.14393/che-v20-2021-28

References

ARDUINI, Guilherme Ramalho. Em busca da idade nova: Alceu Amoroso Lima e os projetos católicos de organização social (1928-1945). São Paulo: EDUSP, 2015.

ANTOINE, Charles. O integrismo brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

ATHAYDE, Tristão de. Contra-revolução espiritual: ensaios. Cataguases: Spinola & Fusco, 1932.

ATHAYDE, Tristão de. Debates pedagógicos. Rio de Janeiro: Schmidt, 1931.

ATHAYDE, Tristão de. Tristão de Athayde: meio século de presença literária. Rio de Janeiro: José Olympio, 1969.

AZZI, Riolando. A crise da cristandade e o projeto liberal. São Paulo: Edições Paulinas, 1991.

AZZI, Riolando. A organização do laicato durante a restauração católica. In: ______ (Org.). Notas para a história do Centro Dom Vital. Rio de Janeiro: Paulinas/ EDUCAM, 2001, p. 9-45.

AZZI, Riolando. A neocristandade: um projeto restaurador. São Paulo: Paulus, 1994.

AZZI, Riolando; GRIJP, Klaus Van Der. História da igreja no Brasil: terceira época (1930-1964). Tomo II/3-2. Petrópolis: Vozes, 2008.

BARROS, Roque Spencer Maciel de. A ilustração brasileira e a ideia da universidade. São Paulo: Convívio/EDUSP, 1986.

BEOZZO, José Oscar. Igreja, educação e cultura: a igreja entre a revolução de 1930, o estado novo e a redemocratização. In: FAUSTO, Boris (Dir.). História geral da civilização brasileira. Tomo III, o Brasil republicano, Vol. 4, economia e cultura. São Paulo: DIFEL, 1984, p.271-341.

BERTONHA, João Fábio. Fascismo, nazismo, integralismo. São Paulo: Ática, 2004.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. 8 ed. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11 ed. Campinas: Papirus, 2013.

CAMPOS, Fernando Arruda. Tomismo e neotomismo no Brasil. São Paulo: Grijalbo, 1968.

CARNEIRO, Maria Luiza Tucci. Fascistas à brasileira: encontros e desencontros. In: ______; CROCI, Federico (orgs.). Tempo de fascismos: ideologia – intolerância – imaginário. São Paulo: EDUSP, Imprensa Oficial, Arquivo Público do Estado de São Paulo, 2010, p.433-464.

CARNEIRO JUNIOR, Renato Augusto. Amor em tempos de ressentimento: Alceu Amoroso Lima, política e resistência à ditadura militar de 1964. 224f. 2011. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em História. Universidade Federal do Paraná.

CARONE, Edgard. O Estado Novo (1937-1945). São Paulo: Difel, 1976.

CARONE, Edgard. Revoluções do Brasil contemporâneo 1922-1938. São Paulo: Ática, 1989.

CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 17 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

CHARTIER, Roger. À beira da falésia: a história entre incertezas e inquietude. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2002.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: DIFEL, 1990.

CHASIN, José. O integralismo de Plínio Salgado: forma de regressividade no capitalismo híper-tardio. 2 ed. Belo Horizonte: UNA Editoria; São Paulo: Estudos e Edições Ad Hominem, 1999.

CHAUÍ, Marilena. Manifestações ideológicas do autoritarismo brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

COSTA, Emília Viotti da. Brasil: história, textos e contextos. São Paulo: Editora da UNESP, 2015.

CUNHA, Luiz Antônio. Confessionalismo versus laicidade no ensino público. In: SAVIANI, Dermeval (Org.). Estado e políticas educacionais na história da educação brasileira. Vitória: EDUFES, 2011, p. 187-215.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Cidadania republicana e educação: governo provisório do mal. Deodoro e congresso constituinte de 1890-1891. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Ideologia e educação brasileira: católicos e liberais. 4 ed. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados, 1984.

DIAS, Romualdo. Imagens de ordem: a doutrina católica sobre autoridade no Brasil 1922-1933. São Paulo: Editora UNESP, 1996.

DOSSE, François. O desafio biográfico: escrever uma vida. São Paulo: EDUSP, 2009.

DOSSE, François. História e ciências sociais. Bauru: EDUSC, 2004.

DURKHEIM, Émile. As formas elementares da vida religiosa: o sistema totêmico na Austrália. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

FAUSTO, Boris. A revolução de 1930: historiografia e história. 16 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

FAUSTO, Boris. O pensamento nacionalista autoritário (1920-1940). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FRANCA, Leonel. A psychologia da fé. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1934.

GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

GOMES, Ângela de Castro. Autoritarismo e corporativismo no Brasil: o legado de Vargas. In: BASTOS, Pedro Paulo Zahluth; FONSECA, Pedro Cezar Dutra (orgs.). A era Vargas: desenvolvimentismo, economia e sociedade. São Paulo: Editora da UNESP, 2012, p. 69-91.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Vol.2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere. Vol.4. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1990). 2 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

HORTA, José Silvério Baia. O hino, o sermão e a ordem do dia: regime autoritário e a educação no Brasil. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

IGLÉSIAS, Francisco. Estudo sobre o pensamento reacionário: Jackson de Figueiredo. In: ______. História e ideologia. 2 ed. São Paulo: Perspectiva, 1981, p.109-158.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; Editora PUC Rio, 2006.

LENHARO, Alcir. Sacralização da política. 2 ed. Campinas: Papirus, Editora da UNICAMP, 1986.

LEVI, Giovanni. A herança imaterial: trajetória de um exorcista no Piemonte do século XVII. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

LEVI, Giovanni. Usos da biografia. In: AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. (Orgs.). Usos e abusos da história oral. Rio de janeiro: Editora FGV, 1996, p.167-182.

LIMA, Alceu Amoroso. Adeus à disponibilidade: carta a Sérgio Buarque de Holanda. In:______. Notas para a história do Centro Dom Vital. Rio de Janeiro: Paulinas/ EDUCAM, 2001, p. 169-174.

LIMA, Alceu Amoroso. Cartas do pai: de Alceu Amoroso Lima para sua filha madre Maria Teresa. São Paulo: Instituto Moreira Sales, 2003.

LIMA, Alceu Amoroso. Indicações políticas: da revolução à constituição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1936.

LIMA, Alceu Amoroso. Memorando dos 90: entrevistas e depoimentos coligidos e apresentados por Francisco de Assis Barbosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

LIMA, Alceu Amoroso. Memórias improvisadas: diálogos com Medeiros Lima. Petrópolis: Vozes, 1973a.

LIMA, Alceu Amoroso. Notas para a história do Centro Dom Vital. Rio de Janeiro: Paulinas/ EDUCAM, 2001, p. 169-174.

LIMA, Alceu Amoroso. Palavras de Tristão de Athayde sobre Alceu Amoroso Lima: meditação do ocaso. Revista Eclesiástica Brasileira, Vol. 33, fasc. 132, dezembro, Petrópolis: Vozes, 1973b, p. 823-825.

LIMA, Alceu Amoroso. Pela cristianização da idade nova. Rio de Janeiro: Agir, 1946.

LIMA, Alceu Amoroso. Política. 4 ed. Rio de Janeiro: Agir, 1956.

LIMA, Alceu Amoroso. Revolução, reação ou reforma. 2 ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1964.

LUSTOSA, Oscar de Figueiredo. A igreja católica no Brasil República: cem anos de compromisso (1889-1989). São Paulo: Edições Paulinas, 1991.

MAINWARING, Scott. Igreja católica e política no Brasil 1916-1985. São Paulo: Brasiliense, 2004.

MARITAIN, Jacques. Rumos da educação. Rio de Janeiro: Agir, 1966.

MARTINA, Giacomo. História da igreja: de Lutero aos nossos dias. Tomo III: a era do liberalismo. 2 ed. São Paulo: Loyola, 2005.

MICELI, Sergio. Intelectuais à brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

PEREIRA, José Carlos. Os ritos de passagem do catolicismo: cerimônias de inclusão e sociabilidade. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

PIO XI. Non abbiamo bisogno. In:______. Documentos de Pio XI (1922-1939). São Paulo: Paulus, 2004, p. 336-369.

RÉMOND, René (org.). Por uma história política. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2010.

RODRIGUES, Cândido Moreira. Alceu Amoroso Lima: matrizes e posições de um intelectual católico militante em perspectiva histórica (1928-1946). 318f. 2006. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em História. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

RODRIGUES, Cândido Moreira. Aproximações e conversões: o intelectual Alceu Amoroso Lima no Brasil dos anos 1928-1946. São Paulo: Alameda, 2013.

RODRIGUES, Cândido Moreira. A Ordem: uma revista de intelectuais católicos (1934-1945). Belo Horizonte: Autêntica, FAPESP, 2005.

ROMANO, Roberto. Brasil: igreja contra o estado (crítica ao populismo católico). São Paulo: Kairós, 1979.

SALEM, Tânia. Do Centro Dom Vital à Universidade Católica. In: SCHWARTZMAN, Simon (org.). Universidades e instituições científicas no Rio de Janeiro. Brasília: CNPq, 1982, p. 97-134.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas. 4 ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SCHWARTZMAN, Simon. Bases do autoritarismo brasileiro. 5 ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2015.

SIRINELLI, Jean-François. Os intelectuais. In: RÉMOND, René (org.). Por uma história política. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2010, p. 231-269.

SILVA, Helenice Rodrigues da. Fragmentos da história intelectual. Campinas: Papirus, 2002.

SKALINSKI JUNIOR, Oriomar. Alceu Amoroso Lima e a renovação da pedagogia católica no Brasil (1928-1945): uma proposta de espírito católico e corpo secular. 190f. 2014. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Maringá. DOI: https://doi.org/10.24824/978854440359.4.

VIEIRA, Carlos Eduardo. Intelligentsia e intelectuais: sentidos, conceitos e possibilidades para a história intelectual. Revista Brasileira de História da Educação 16, Campinas: Autores Associados, 2008, p. 63-85.

VILLAÇA, Antonio Carlos. O pensamento católico no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

WEBER, Max. A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.