CONFORTO TÉRMICO EM AMBIENTE ESCOLAR NA CIDADE DE CUIABÁ - MT:

um estudo de caso da Escola Municipal Professora Maria Dimpina Lobo Duarte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BGJ-v11n1-a2020-57524

Abstract

The environmental thermal comfort has become a concern in recent years. Municipal and state school buildings have generally similar architectural patterns across the country, disregarding the climatic characteristics of the region. The climatic conditions of the city of Cuiabá - MT are strict, with average annual temperatures close to 25 ° C. The school environment influences students' performance in their teaching-learning process. So the objective of this article was to analyze the school environment and the conditions of thermal comfort and discomfort, through the application of the Effective Temperature Index as well as the students' perceptions. The application of the effective temperature index demonstrated that air-conditioned environments offer better conditions of comfort, providing students with better school performance. The application of the subjective index showed the predominance of a feeling of comfort in the air-conditioned room and the predominance of discomfort in the room without air conditioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablinne Cynthia Batista Angelini, Universidade Federal de Mato Grosso

Possui mestrado em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), graduação em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Mato Grosso (2012) e Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Mato Grosso (2016). Doutoranda em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso.

José Carlos Ugeda Ugeda Júnior, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Possui Graduação em Geografia - Licenciatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003), Bacharelado (2004), Mestrado (2007) e Doutorado em Geografia (2012) pela mesma instituição. É Professor do Departamento de Geografia e do Programa de Pós Graduação em Geografia, da Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, campus de Cuiabá.

Published

2020-07-31

How to Cite

ANGELINI, P. C. B.; UGEDA JÚNIOR, J. C. U. CONFORTO TÉRMICO EM AMBIENTE ESCOLAR NA CIDADE DE CUIABÁ - MT:: um estudo de caso da Escola Municipal Professora Maria Dimpina Lobo Duarte. Brazilian Geographical Journal, Ituiutaba, v. 11, n. 1, p. 145–176, 2020. DOI: 10.14393/BGJ-v11n1-a2020-57524. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/57524. Acesso em: 23 jul. 2024.