SENTINDO O SOM “EU ME CHAMO ESCOLA”:
A Música no Ensino de Geografia
DOI:
https://doi.org/10.14393/BGJ-v15n2-a2024-75371Keywords:
Geography Teaching, Music, School, StudentsAbstract
This article proposes a reflection on the teaching of Geography considering the socio-spatial segregation experienced by the Black population. It explores the theoretical-methodological approach between geography and music through phenomenological and cultural geography perspectives; the perception of students regarding socio-spatial and socio-cultural issues that arise in the school environment; and the possibilities that music offers for the construction of scientific geographic knowledge. This leads to the creation of the song "Eu me chamo escola" (I Call Myself School), composed and created by students from the 3rd year of High School at the State Public School João Brienne de Camargo during pedagogical workshops held in 2022, which depict the lived experiences of the participating students. The results pertain to the creation of a critical and social reading of the space these students occupy and the role of the school in the process of recognizing their place in the world, facilitating political debate in the processes of emancipation and the struggle for a more democratic city..
Keywords: Geography Teaching; Music; School; Students.
References
ANASTASIOU, Léo das Graças Camargos; ALVES, Leonir Passate. Processos de ensinagem na universidade. Joinville: Univille 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p.227-247, maio 2005.
CALLAI, Helena Copetti. Escola, novas linguagens e educação para a cidadania. Coleção Explorando O Ensino, Brasília, v. 22, n. 2, p.25-42, abr. 2010.
CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. In: VIII congresso Luso-Afro-Brasileiro de ciências sociais. Coimbra: Congresso Luso-afro-brasileiro de Ciências Sociais, 2004. p. 1 – 10.
CAMPOS, Rui Ribeiro de; MARQUES, Eder Rodrigo Carvalho. o rap como uma possibilidade para o ensino de geografia. Geografia, Rio Claro, v. 33, n. 2, p.235-252, maio/agosto. 2008.
CAVALVANTI, Lana de Souza. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de vygotsky ao ensino de geografia. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p.185-207, maio 2005.
CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 2003.
CLAVAL, Paul. As Abordagens da Geografia Cultural. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato. (Org). Explorações Geográficas: percursos no fim do século. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997. pp. 89-117.
CORREIA, Marcos Antonio. Representação e ensino a música nas aulas de geografia: emoção e razão nas representações geográficas. 2009. 117 f. Dissertação (Mestrado) – pós graduação em Geografia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.
CORREIA, Marcos Antônio. A música nas aulas de geografia: canções e representações geográficas. Revista Geografar, Curitiba, v. 7, n. 1, p.138-160, jun. 2012.
FINN, John C. Representação, Música e Geografia: Repensando o “lugar” da música. In: OLIVEIRA, W.; CAZETTA, V. (org.). Grafias do Espaço: imagens da educação geográfica contemporânea. São Paulo: Editora Átomo e Alínea, 2013. p. 193-206.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Editora Cortez, 1984.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. Ed. São Paulo: DP&A. 2006.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto – Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1969.
LIBÂNEO, José Carlos. Finalidades educativas escolares em disputa, currículo e didática. In: LIBÂNEO, José Carlos, et al. (Org). Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. VII Edipe. Goiânia: Editora da UFG, 2019.
MANZONI, Ahiranie Sales, ROSA, Daniela Botti da. Gênero Canção: Múltiplos olhares. In:http://connepi.ifal.edu.br/ocs/index.php/connepi/CONNEPI2010/paper/viewFile/322/230#:~:text=Segundo%20Gada%2C%20os%20PCNs%20definem,(Foucault%2C%202006%2C%20p.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 2. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1999. 657 p.
MOREIRA, Ildeu de Castro, MASSARANI, Luisa. (Em) canto científico: temas de ciência em letras da música popular brasileira. Scielo Brasil, 2006
MUNIZ, Alexsandra. A música nas aulas de geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p.80-94, jan. 2012.
PANITZ, L. M. Geografia e música: uma introdução ao tema. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona, v.12, n°978, 2012
PIZOTTI, Alexandre Moura. Geografia e música: aproximações e possibilidades de diálogo. In: DOZENA, Alessandro (Org.). Geografia e música: diálogos. Natal: Edufrn, 2016. p. 104-132.
TEIXEIRA, Alison Nascimento. O RAP NA GEOGRAFIA: possibilidades de mediação do conhecimento e ensino de geografia a partir da periferia. 2020. 125 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020
TUAN, Yi-fu. Espaço e Lugar: A perspectiva da experiência. Rio Claro: Difel, 1983. 248p.
TUAN, Yi-fu. Place: an experimental perspective. Geographycal Review, New York, v. 65, n. 2, p.151-165, apr. 1975.
TUAN, Yi-fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução: Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1980.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Metodologia didática em sala de aula. Educação AEC, Brasília, v. 5, n. 83, p.01-18, abr, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucas Alves Vaz, Silvia Fernanda Cantóia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All copyrights are reserved to authors. Reproductions of any part of this journal, including the non-commercial use of figures, maps and other illustrations, are allowed provided that the original source of publication be assigned.
