SENTINDO O SOM “EU ME CHAMO ESCOLA”:

A Música no Ensino de Geografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/BGJ-v15n2-a2024-75371

Keywords:

Geography Teaching, Music, School, Students

Abstract

This article proposes a reflection on the teaching of Geography considering the socio-spatial segregation experienced by the Black population. It explores the theoretical-methodological approach between geography and music through phenomenological and cultural geography perspectives; the perception of students regarding socio-spatial and socio-cultural issues that arise in the school environment; and the possibilities that music offers for the construction of scientific geographic knowledge. This leads to the creation of the song "Eu me chamo escola" (I Call Myself School), composed and created by students from the 3rd year of High School at the State Public School João Brienne de Camargo during pedagogical workshops held in 2022, which depict the lived experiences of the participating students. The results pertain to the creation of a critical and social reading of the space these students occupy and the role of the school in the process of recognizing their place in the world, facilitating political debate in the processes of emancipation and the struggle for a more democratic city..

Keywords: Geography Teaching; Music; School; Students.

 

Author Biographies

  • Lucas Alves Vaz, Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso

    Mestre em Geografia, Professor vinculado à Secretaria Estadual de Educação de Mato Grosso.

  • Silvia Fernanda Cantóia, Universidade Federal de Mato Grosso

    Doutora em Geografia, Professora do Departamento de Geografia e Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

References

ANASTASIOU, Léo das Graças Camargos; ALVES, Leonir Passate. Processos de ensinagem na universidade. Joinville: Univille 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p.227-247, maio 2005.

CALLAI, Helena Copetti. Escola, novas linguagens e educação para a cidadania. Coleção Explorando O Ensino, Brasília, v. 22, n. 2, p.25-42, abr. 2010.

CALLAI, Helena Copetti. O estudo do lugar como possibilidade de construção da identidade e pertencimento. In: VIII congresso Luso-Afro-Brasileiro de ciências sociais. Coimbra: Congresso Luso-afro-brasileiro de Ciências Sociais, 2004. p. 1 – 10.

CAMPOS, Rui Ribeiro de; MARQUES, Eder Rodrigo Carvalho. o rap como uma possibilidade para o ensino de geografia. Geografia, Rio Claro, v. 33, n. 2, p.235-252, maio/agosto. 2008.

CAVALVANTI, Lana de Souza. Cotidiano, mediação pedagógica e formação de conceitos: uma contribuição de vygotsky ao ensino de geografia. Cad. Cedes, Campinas, v. 25, n. 66, p.185-207, maio 2005.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas: Papirus, 2003.

CLAVAL, Paul. As Abordagens da Geografia Cultural. In: CASTRO, Iná Elias de; GOMES, Paulo César da Costa; CORRÊA, Roberto Lobato. (Org). Explorações Geográficas: percursos no fim do século. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997. pp. 89-117.

CORREIA, Marcos Antonio. Representação e ensino a música nas aulas de geografia: emoção e razão nas representações geográficas. 2009. 117 f. Dissertação (Mestrado) – pós graduação em Geografia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2009.

CORREIA, Marcos Antônio. A música nas aulas de geografia: canções e representações geográficas. Revista Geografar, Curitiba, v. 7, n. 1, p.138-160, jun. 2012.

FINN, John C. Representação, Música e Geografia: Repensando o “lugar” da música. In: OLIVEIRA, W.; CAZETTA, V. (org.). Grafias do Espaço: imagens da educação geográfica contemporânea. São Paulo: Editora Átomo e Alínea, 2013. p. 193-206.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista. São Paulo: Editora Cortez, 1984.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 11. Ed. São Paulo: DP&A. 2006.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto – Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1969.

LIBÂNEO, José Carlos. Finalidades educativas escolares em disputa, currículo e didática. In: LIBÂNEO, José Carlos, et al. (Org). Em defesa do direito à educação escolar: didática, currículo e políticas educacionais em debate. VII Edipe. Goiânia: Editora da UFG, 2019.

MANZONI, Ahiranie Sales, ROSA, Daniela Botti da. Gênero Canção: Múltiplos olhares. In:http://connepi.ifal.edu.br/ocs/index.php/connepi/CONNEPI2010/paper/viewFile/322/230#:~:text=Segundo%20Gada%2C%20os%20PCNs%20definem,(Foucault%2C%202006%2C%20p.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. 2. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1999. 657 p.

MOREIRA, Ildeu de Castro, MASSARANI, Luisa. (Em) canto científico: temas de ciência em letras da música popular brasileira. Scielo Brasil, 2006

MUNIZ, Alexsandra. A música nas aulas de geografia. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 3, n. 4, p.80-94, jan. 2012.

PANITZ, L. M. Geografia e música: uma introdução ao tema. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona, v.12, n°978, 2012

PIZOTTI, Alexandre Moura. Geografia e música: aproximações e possibilidades de diálogo. In: DOZENA, Alessandro (Org.). Geografia e música: diálogos. Natal: Edufrn, 2016. p. 104-132.

TEIXEIRA, Alison Nascimento. O RAP NA GEOGRAFIA: possibilidades de mediação do conhecimento e ensino de geografia a partir da periferia. 2020. 125 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020

TUAN, Yi-fu. Espaço e Lugar: A perspectiva da experiência. Rio Claro: Difel, 1983. 248p.

TUAN, Yi-fu. Place: an experimental perspective. Geographycal Review, New York, v. 65, n. 2, p.151-165, apr. 1975.

TUAN, Yi-fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução: Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1980.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Metodologia didática em sala de aula. Educação AEC, Brasília, v. 5, n. 83, p.01-18, abr, 1992.

Published

2024-12-30

How to Cite

SENTINDO O SOM “EU ME CHAMO ESCOLA”:: A Música no Ensino de Geografia . Brazilian Geographical Journal, Ituiutaba, v. 15, n. 2, p. 177–197, 2024. DOI: 10.14393/BGJ-v15n2-a2024-75371. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/75371. Acesso em: 24 dec. 2025.