Break a lot, a little, nothing: the rock in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v26-n48-2024-75977Keywords:
rock, Latin America, countercultureAbstract
The book proposes to solve the absence of a continental and comparative narrative of rock in Latin America that also incorporates the gender perspective. At the same time, it proposes to pay attention to the ways of processing and incorporating music that is in principle foreign, listened to and observed, generally, with distaste for the left and also for the conservative universe, sometimes with arguments converging with the previous ones. This project, naturally, requires thinking about the Brazilian scene, which reproduces several of the characteristics of the two Spanishspeaking founding scenes – the Mexican and the Argentine – and introduces crucial novelties, such as its internal dispute around, simply, the use of the electric guitar. In this sense, then, our book is proposed as a good history, complete, documented and critical. This work is the general introduction to the book, in which the general hypotheses that organized the research are presented.
Downloads
References
BOND, Billy. Rompan todo: memorias revueltas. Buenos Aires: Planeta, 2023.
BOURDIEU, Pierre. Los usos del pueblo. Cosas dichas. Barcelona: Gedisa, 1996.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. México: Grijalbo, 1990.
GILMAN, Claudia. Entre la pluma y el fusil: debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012.
GINZBURG, Carlo. El queso y los gusanos: el cosmos, según un molinero del siglo XVI. Barcelona: Muchnik, 1999.
GRIGERA, Daniel y ANTONELLI, Mario. Al rescate de Los Shakers. Montevideo: Ediciones B, 2017.
HALL, Stuart. Los hippies: una contracultura. Barcelona: Anagrama, 1969.
HORNBY, Nick. Alta fidelidad. Barcelona: Anagrama, 2007.
LEE, Rita. Rita Lee: uma autobiografia. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2017.
MARCUS, Greil. Rastros de carmín: una historia secreta del siglo XX. Barcelona: Anagrama, 1993.
PALOMINO, Pablo. La invención de la música latinoamericana: una historia transnacional. Buenos Aires: FCE, 2021.
PARODI, Gabriela. Las mil vidas de Gabriela: memorias de la pionera del rock argentino, Buenos Aires: Marea, 2022.
PETERSON, Richard. Why 1955? Explaining the advent of rock music. Popular Music, n. 9, Cambridge, 1990.
POLIMENI, Carlos. Bailando sobre los escombros: historia crítica del rock latinoamericano. Buenos Aires: Biblos/Latitud Sur, 2001.
RUST, Frances. Dance in society: an analysis of the relationship between the social dance and Society in England from the Middle Ages to the present day. Londres: Routledge, 1969.
VERDESIO, Gustavo. Rock and pop across cultural boundaries: the story of a tension between Mimicry and Autochthony. En: CASTRO-KLAREN, Sara (ed.) A Companion to Latin American Literature and Culture. New Jersey: John Wiley & Sons, 2022.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo y literatura. Barcelona: Península, 1997.
ZOLOV, Eric. Refried Elvis: the rise of the Mexican counterculture. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.