The author, the editor and self-publishing: historical construction of the categories and reflections on their practice

Authors

  • Paula Renata Moreira
  • Flávia Denise de Magalhães

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v25-n46-2023-71188

Keywords:

author, editor, selfpublishing

Abstract

Departing from the realization that selfpublishing is gaining space in the contemporary book publishing field, we seek to deepen our understanding of the selfpublished author with a review of the construction of the figures of the author and the publisher as they can be devised from the perspectives of Roger Chartier, Aníbal Bragança, Michel Foucault, Jean-Yves Mollier, Robert Darnton, Peter Ginna, and José Luis de Diego. Against the backdrop of the historical context in which author and publisher emerged, we discuss the difficulty of framing what the publisher does and point out some of his tasks, such as coordinating editorial production and reconciling the forces and interests of the publishing field for the publication, dissemination and circulation of the book. This article focuses on historical evidence of the rise and development of the selfpublished author, reflecting upon and raising questions about their place in the publishing field and their understanding of the publishing process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Renata Moreira

Doutora em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do curso de graduação em Letras –Tecnologias da Edição, do ensino médio e do Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (Cefet-MG). Coorganizadora, entre outros livros, de Prezada editora: mulheres no mercado editorial brasileiro. Belo Horizonte: Moinhos/ Contafios, 2021. 

Flávia Denise de Magalhães

Doutoranda em Letras pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). 

References

ALMEIDA, Lorrany Mota de e MOREIRA, Paula Renata. Literatura juvenil de mulheres negras – Brasil, Século XXI. Cuadernos del Centro de Estudio en Diseño y Comunicación [Ensayos], n. 107, Buenos Aires, 2020. Disponível em <https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cdc/article/view/4201>.

ALTAMIRANO, Carlos e SARLO, Beatriz (eds.). Conceptos de sociologia literaria. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1980.

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BRAGANÇA, Aníbal. Sobre o editor: notas para sua história. Em Questão, Porto Alegre, jul.-dez. 2005.

CATANI, Afrânio Mendes et al. (orgs.). Intelectuais. Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador – conversações com Jean Lebrun. São Paulo: Unesp, 1998.

CHARTIER, Roger. Comunidade de leitores; Figuras do autor. In: A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVII. Brasília: UnB, 1998.

CUPANI, Alberto. Filosofia da tecnologia: um convite. Florianópolis: Editora UFSC, 2016.

DALCASTAGNÈ, Regina. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Horizonte, 2012.

DARNTON, Robert. Os intermediários esquecidos da literatura. In: O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

DIEGO, José Luis de. Editores, políticas editoriales y otros dilemas metodológicos. Los autores no escriben libros: nuevos aportes a la historia de la edición. Buenos Aires: Ampersand, 2019.

EARP, Fábio Sá e KORNIS, George. A economia da cadeia produtiva do livro. Rio de Janeiro: Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (BNDES), 2005.

Enciclopédia Intercom de comunicação. São Paulo: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010.

FEBVRE, Lucien e MARTIN, Henry-Jean. O aparecimento do livro. São Paulo: Edusp, 2017.

FOUCAULT, Michel. O que é um autor. In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

GAZZERA, Carlos. Editor/publisher. Editar: un oficio – atajos/rodeos/modelos. Villa María: Eduvim, 2016.

GINNA, Peter (org.). What editors do. Chicago: The University of Chicago Press, 2007.

LIMA, Leandro Müller. Autoedição assistida: estudo de casos de práticas editoriais orientadas à publicação autoral própria ou terceirizada no Brasil. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) – UFRJ, Rio de Janeiro, 2017.

LINDOSO, Felipe José. Feiras de livros, indústria editorial, fomento à leitura e profissionalização de autores. Conexões Itaú Cultural, 2013. Disponível em <https://conexoesitaucultural.org.br/wp-content/uploads/2013/08/Felipe-Lindoso_Feiras-de-Livros.pdf>.

MAGALHÃES, Flávia Denise de. Feira de publicações independentes: uma análise da emergência desses encontros em Belo Horizonte (2010-2017) e dos eventos Faísca-Mercado Gráfico e Textura (2015-2018). Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2018.

MAGALHÃES, Flávia Denise de. Impresso em circulação: um histórico das feiras de publicações independentes de Belo Horizonte, Minas Gerais (2010-2017). In: SANTANA, Letícia, MOREIRA, Renata e COUTINHO, Samara (orgs.). Cartografias da edição independente. Belo Horizonte: LED, 2021.

MOISÉS, Carlos Felipe. A poesia brasileira hoje. Suplemento Literário de Minas Gerais, Belo Horizonte, maio-jun. 2013. Disponível em <https://www.bibliotecapublica.mg.gov.br/suplemento/#/?cd=%2F2013>. Acesso em 28 abr. 2023.

MOLLIER, Jean-Yves. A história do livro e da edição: um observatório privilegiado do mundo mental dos homens do século XVIII ao século XX. Varia História, v. 25, n. 42, Belo Horizonte, jul.-dez. 2009.

MONT’ALVERNE, Rosana. Uma batalhadora das letras. Entrevista concedida a Lucas Simões. O Tempo, Belo Horizonte, 20 de dez. 2015.

MUNIZ JR., José de Souza. Girafas e bonsais: editores “independentes” na Argentina e no Brasil (1991-2015). Tese (Doutorado em Sociologia) – USP, São Paulo, 2016.

AMARAL, Joubert Caetano. A literatura em festa: eventos literários brasileiros e o caso Flipoços. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagens) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2017.

RIBEIRO, Ana Elisa. Autor, editor e livro literário: cenas contemporâneas das tecnologias do livro. In: Livro: edição e tecnologias no século XXI. Belo Horizonte: Moinhos/Contafios, 2018.

RIBEIRO, Ana Elisa. Mulheres na edição: o caso Tânia Diniz e o mural Mulheres Emergentes. Cuadernos del Centro de Estudio en Diseño y Comunicación [Ensayos], año 23, n. 107, Buenos Aires, 2020/2021.

SCHIFFRIN, André. O negócio dos livros: como as grandes corporações decidem o que você lê. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2006.

SORÁ, Gustavo. El mundo como feria: in(ter)dependencias editoriales en la Feria de Frankfurt. Comunicación y Medios, n. 27, Santiago, 2013.

SZPILBARG, Daniela. Armas cargadas de futuro: hacía una historia feminista de la edición en Argentina. Revista Malisia, n. 4, La Plata, mayo, 2018.

THOMPSON, John B. A polarização do campo. Mercadores de cultura: o mercado editorial no século XXI. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

VECCHIO, Pollyanna de Mattos Moura. O direito de publicar: autopublicação, fast-publishing e tecnologias digitais no mercado editorial brasileiro. Tese (Doutorado em Estudos de Linguagens) – Cefet-MG, Belo Horizonte, 2022.

WITTMANN, Reinhard. Existe uma revolução da leitura no final do século XVIII? In: CHARTIER, Roger e CAVALLO, Guglielmo (orgs.). História da leitura no mundo ocidental, v. 2. São Paulo: Ática, 1999.

Published

2023-06-30

How to Cite

Renata Moreira, P., & de Magalhães, F. D. (2023). The author, the editor and self-publishing: historical construction of the categories and reflections on their practice. ArtCultura, 25(46), 100–117. https://doi.org/10.14393/artc-v25-n46-2023-71188

Issue

Section

Dossier - Passages of the Book: Transnational History(ies) of Publishing Transits