The age of the canon: popular song and collective memory in the twenty-first century
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v24-n45-2022-68253Keywords:
popular song, canon, historyAbstract
This article shares reflections on the past of popular music and its validity in the twenty-first century through the form of a canon or list of songs considered “classical”. Without restricting the concept of canon to a closed or fixed list, the author asks about those songs that have remained in time overcoming a kind of “natural selection”. Through what processes of communication and cultural legitimation do these “themes” enjoy today the status of “classical”, when in other times the “classical” was restricted to the so-called “serious" or “academic” music? While most of the examples analyzed come from the inventory of Argentine popular music, the article includes extensive observations on the songmaking traditions of other countries
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Introducción a la sociología de la música: obra completa, 14. Madrid: Akal, 2009.
BLOCK DE BEHAR, Lisa. Introduccion. Maldoror, n. 19, Montevideo, 1984.
BLOOM, Harold. El canon occidental. Barcelona: Anagrama, 1995.
BRACELI, Rodolfo. Ser Spinetta. La Nación, Buenos Aires, 22 nov. 2008.
DALHAUS, Carl. Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Gedisa, 1997.
DEL PRIORE, Oscar y AMUCHÁSTEGUI, Irene. Cien tangos fundamentales. Buenos Aires: Aguilar, 1998.
DIMERY, Robert. 1001 albums you must hear before you die. London: Cassell Illustrated, 2005.
DIMERY, Robert. 1001 songs you must hear before you die. London: Quintessence, 2010.
DOCTOROW, Standards, Harpers Magazine, New York, nov. 1991.
ECO, Umberto Eco y CARRIÉRE, Jean-Claude. Nadie acabará con los libros. Barcelona: Lumen, 2010.
FISCHERMAN, Diego. Efecto Beethoven: complejidad y valor en la música de tradición popular. Buenos Aires: Paidós Diagonales, 2004.
FRITH, Simon. Performing rites: on the value of popular music. Cambridge: Harvard University Press, 1996.
GARCÍA BRUNELLI, Omar. Discografía básica del tango, 1905-2010. Buenos Aires: Gourmet Musical, 2010.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, indicios: morfología e historia. Barcelona: Gedisa, 1994.
KERMODE, Frank. Forms of atention: Botticelli and Hamlet. Chicago: The University of Chicago Press, 1985.
PAYNE, Michael. Diccionario de teoría crítica y estudios culturales. Buenos Aires: Paidós, 2002.
PROUST, Marcel. En busca del tiempo perdido: por el camino de Swann. Madrid: Alianza, 2011.
PUJOL, Sergio. Canciones argentinas, 1910-2010. Buenos Aires: Emecé/Planeta, 2012.
PUJOL, Sergio. La suspensión del tiempo. En: <https://laagenda.buenosaires.gob.ar/contenido/9316-la-suspension-del-tiempo>. 2019.
REYNOLDS, Simon. Retromanía: la adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra, 2012.
ROSS, Alex. El ruido eterno: escuchar el siglo XX a través de su música. Barcelona: Seix Barral, 2009.
SAID, Edward. Cultura e imperialismo. Barcelona: Anagrama, 1996.
SHUKER, Roy. Understanding popular music. London-New York: Routledge, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.