The Angel of prehistory: anachronism, discontinuity and trace in the unconscious facies of history
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v23-n43-2021-64085Keywords:
archeology, repression, after lifeAbstract
According to the first generation of the École des Annales, anachronism is "the most unforgivable of all sins". Benjamin, however, emphasized not only a certain inevitability of anachronism, but even its potentiality. His notion of the trace (Spur) emphasizes that which persists through different epochs, understood from an idea of survival (Nachleben), which gives rise to the archaeological figure of a past that interrupts the relation of the present to itself. Didi-Huberman's work, by giving channel to the intuitions pointed out by Benjamin, makes the power of anachronism the starting point for the conceptualization of a methodology in the field of history. The inactuality of the past is unfulfilled, prehistoric, archaeological, discontinuous and unconscious, whose distance is no less porteur of a demand for translatability (Ubersetzbarkeit).
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Das Passagen-Werk. Frankfurt: Suhrkamp Verlag, 1982.
BENJAMIN, Walter. El origen del drama barroco alemán. Madrid: Taurus, 1990.
BENJAMIN, Walter. El origen del Trauerspiel alemán. In: Obras: libro I, v. 1. Madrid: Abada, 2006.
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften, II.1. Frankfurt /Main:Suhrkamp, 1991.
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften. II. 2. Frankfurt: Suhrkamp, 1991.
BENJAMIN, Walter. Libro de los pasajes. Madri: Akal, 2005.
BENJAMIN, Walter. Obras, II.1, Madrid: Abada, 2007.
BENJAMIN, Walter. Sobre Kafka: Textos, discusiones, apuntes. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2014.
BENJAMIN, Walter. Über literatur. Frankfurt: Suhrkamp, 1969.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2015.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Devant le temps. Paris: Minuit, 2000.
DIDI-HUBERMAN, Georges. L’image survivante: histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Minuit, 2002.
KAFKA, Franz. El mensaje imperial. In: Relatos completos. Buenos Aires: Losada, 2003.
KITTLER, Friedrich A. Gramophone, film, Typewriter. Stanford: Stanford University Press, 1999.
OYARZÚN, Pablo, La dialéctica en suspenso: fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile: Arcis, 1995.
SALE, Stephen e SALISBURY, Laure. Kittler Now. Cambridge: Polity Press, 2015.
WEIGEL, Sigrid. Imágenes de pensamiento: una relectura del “Ángel de la Historia”. In: Cuerpo, imagen y espacio en Walter Benjamin. Buenos Aires: Paidós, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.