Playing with ambivalence in Tropicália
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v23-n42-2021-61863Keywords:
criticismo, culture, politicsAbstract
Ambivalence is a seminal category in Hé- lio Oiticica’s artistic proposals and theoretical texts, since the theory of the parangolé until the ambiental manifestations and their developments, made perfectly explicit in the ambiental project Tropicália, and in the relationships he established with the production of the group of popular music from Bahia. Ambivalence is also a critical procedure that refers to the elaborations of Oswald de Andrade’s antropophagy and that guided the creative processes and the political dimension of a significative set of activities that emerged simultaneously in the years 1967-68, and that defined a specific position, dissonant in regard to the most evident relationships between aesthetics and politics of the 1960s, questioning the then fixed conflitous opposition between artistic and social inconformism.
Downloads
References
BOAL, Augusto. O que pensa você do teatro brasileiro? Catálogo da 1ª. Feira Paulista de Opinião (1968). Arte em Revista, n. 2, São Paulo, 1979.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.
OITICICA, Hélio. A trama da terra que treme: o sentido de vanguarda do grupo baiano. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 24 nov. 1968.
OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.
OITICICA, Hélio. Brasil diarreia. In: GULLAR, Ferreira (org.). Arte brasileira hoje. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1973.
OITICICA, Hélio. Experimentar o experimental. In: SALOMÃO, Waly e NETO, Torquato (coordenação e organização). Navilouca. Rio de Janeiro: Gernasa, 1974.
PEDROSA, Mário. Brasília, a cidade nova. In: AMARAL, Aracy (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.
SCHWARZ, Roberto. Nota sobre vanguarda e conformismo. Teoria e Prática, n. 2, São Paulo, 1967.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.