Playing with ambivalence in Tropicália

Authors

  • Celso F. Favaretto

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v23-n42-2021-61863

Keywords:

criticismo, culture, politics

Abstract

Ambivalence is a seminal category in Hé- lio Oiticica’s artistic proposals and theoretical texts, since the theory of the parangolé until the ambiental manifestations and their developments, made perfectly explicit in the ambiental project Tropicália, and in the relationships he established with the production of the group of popular music from Bahia. Ambivalence is also a critical procedure that refers to the elaborations of Oswald de Andrade’s antropophagy and that guided the creative processes and the political dimension of a significative set of activities that emerged simultaneously in the years 1967-68, and that defined a specific position, dissonant in regard to the most evident relationships between aesthetics and politics of the 1960s, questioning the then fixed conflitous opposition between artistic and social inconformism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celso F. Favaretto

Doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo (USP). Professor dos Programas de Pós-graduação em Filosofia e em Educação da USP. Autor, entre outros livros, de A invenção de Hélio Oiticica. 2. reimp. São Paulo: Edusp, 2015. 

References

AYALA,Walmir (org.). A criação plástica em questão. Petrópolis: Vozes, 1970.

BOAL, Augusto. O que pensa você do teatro brasileiro? Catálogo da 1ª. Feira Paulista de Opinião (1968). Arte em Revista, n. 2, São Paulo, 1979.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

OITICICA, Hélio. A trama da terra que treme: o sentido de vanguarda do grupo baiano. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 24 nov. 1968.

OITICICA, Hélio. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, Hélio. Brasil diarreia. In: GULLAR, Ferreira (org.). Arte brasileira hoje. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1973.

OITICICA, Hélio. Experimentar o experimental. In: SALOMÃO, Waly e NETO, Torquato (coordenação e organização). Navilouca. Rio de Janeiro: Gernasa, 1974.

PEDROSA, Mário. Brasília, a cidade nova. In: AMARAL, Aracy (org.). Dos murais de Portinari aos espaços de Brasília. São Paulo: Perspectiva, 1981.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2005.
SCHWARZ, Roberto. Nota sobre vanguarda e conformismo. Teoria e Prática, n. 2, São Paulo, 1967.

Published

2021-06-23

How to Cite

F. Favaretto, C. . (2021). Playing with ambivalence in Tropicália. ArtCultura, 23(42), 247–258. https://doi.org/10.14393/artc-v23-n42-2021-61863