Photomontage in Brazil: a possible trajectory

Authors

  • Annateresa Fabris

DOI:

https://doi.org/10.14393/artc-v22-n40-2020-56962

Keywords:

photomontage, Valério Vieira, Gilberto Rossi

Abstract

This lecture examines the use of photomontage procedures by the Brazilian photographic studios and their results: double and multiple portaits, mosaic-portraits, headless portraits and spirit photography. The article examines also the singularities of some photomontages by Valério Vieira and Gilberto Rossi and the use of the practice in the production of postcards in the first decades of XXth century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Annateresa Fabris

Doutora em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Professora aposentada do Departamento de Artes Plásticas da USP. Autora, entre outros livros, de A fotografia e a crise da modernidade. Belo Horizonte: C/Arte, 2015.

References

ANDRADE, Joaquim Marçal Ferreira de. Preciosidades do acervo. As primeiras fotografias da Amazônia. Anais da Biblioteca Nacional, v. 122, Rio de Janeiro, 2002.

ANDRADE, Mario Celso Ramiro de. O gabinê fluidificado e a fotografia dos espíritos no Brasil. Tese (Doutorado em Poéticas Visuais) – USP, São Paulo, 2008.

ANDRADE, Mário de. Fantasias de um poeta. Suplemento em Rotogravura de O Estado de S. Paulo, nov. 1939, s./p.

BALADY, Sonia Umburanas. Valério Vieira: um dos pioneiros da experimentação fotográfica no Brasil. Dissertação (Mestrado em Interunidades de Estética e História da Arte) – USP, São Paulo, 2012.

BAÑUELOS CAPISTRÁN, Jacob. Fotomontaje. Madrid: Cátedra, 2008.

BARBOSA, Paulo Roberto. Crônicas do cinematógrafo: escritos sobre cinema e fotografia. Belo Horizonte: Relicário, 2018.

BELTRAMIM, Fabiana. Entre o estúdio e a rua: a trajetória de Vincenzo Pastore, fotógrafo do cotidiano. São Paulo: Edusp, 2016.

BERGERET, Alfred & DROUIN, Félix. Les récréations photographiques. Paris: Ch. Mendel Éditeur, 1893.

CHAPLOT, Charles. La photographie récréative e fantaisiste. Paris: Charles Mendel Éditeur, 1904.

CHÉROUX, Clément. Portrait en pied... de nez. 2005. Disponível em <http://etudesphotographiques.revue.org/721>.

Commercio de São Paulo, 22 dez. 1902.

CORREIA, Maria da Luz. Contra-retratos. A subversão do grão fotográfico. 2017. Disponível em .

Correio Paulistano, São Paulo, 14 abr. 1895.

Correio Paulistano, São Paulo, 14 abr. 1895.

Correio Paulistano, São Paulo, 15 set. 1895.

ELIAS, Érico. Valério: pequena história de um fotofilme. Disponível em <https://www.studium.iar.unicamp.br/39/01/index.html>.

FABRIS, Annateresa. Entre arte e recreação: sobre alguns tipos de montagens fotográficas. Lumen et Virtus, v. X, n. 26, dez. 2019. Disponível em .

FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

FABRIS, Annateresa. Fotografia e arredores. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009.

FABRIS, Annateresa. O desafio do olhar: fotografia e artes visuais no período das vanguardas históricas. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011, v. I.

FERNANDES JUNIOR, Rubens e LAGO, Pedro Corrêa do. O século XIX na fotografia brasileira: coleção Pedro Corrêa do Lago. Rio de Janeiro: Francisco Alves, s./d.

FERNANDES JUNIOR, Rubens. A cidade multiplicada. In: KOSSOY, Boris, FERNANDES JUNIOR, Rubens e SEGAWA, Hugo. Guilherme Gaensly. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

FERNANDES JUNIOR, Rubens. A fotografia e a Semana de 22 – Parte I. 2012. Disponível em .

GALVÃO, Maria Rita Eliezer. Crônica do cinema paulistano. São Paulo: Ática, 1975.

GARBER, Marjorie. Interessi truccati: giochi di travestimento e angoscia culturale. Milano: Raffaello Cortina, 1994.

GARBOGGINI, Flávia de Almeida Fábio. Um álbum imaginário: Insley Pacheco. Dissertação (Mestrado em Artes) – Unicamp, Campinas, 2005.

GERODETTI, João Emílio e GARBIN, Luciana. Álbuns de retratos: photographias brazileiras. São Paulo: Trezmarias Editora, 2012.

GOULART, Paulo Cezar Alves e MENDES, Ricardo. Noticiário geral da fotografia paulistana: 1839-1900. São Paulo: Centro Cultural São Paulo/Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.

GRANGEIRO, Candido Domingues. As artes de um negócio: a febre photographica – São Paulo 1862-1886. Campinas: Mercado de Letras, 2000.

HERKENHOFF, Paulo. O automático e o longo processo de modernidade. In: TOLIPAN, Sérgio et al. Sete ensaios sobre o modernismo. Rio de Janeiro: Funarte, 1983.

HOPKINS, Albert A. Magic stage illusions and scientific diversions including trick photography. London: Sampson Low, Marston and Co., 1897.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 20 e 21 jan. 1840.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 10 maio 1895.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 10 maio 1895.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 26 jul. 1895.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 26 jul. 1895.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 28 jul. 1895.

Jornal do Commercio, Rio de Janeiro 4 ago. 1895.

KOHL, Frank Stephan. Albert Frisch and the first images of the Amazon to go around the world. Disponível em .

KOHL, Frank Stephan. Um jovem mestre da fotografia na Casa Leuzinger: Christoph Albert Frisch e sua expedição pela Amazônia. Cadernos de Fotografia Brasileira, n. 3, São Paulo, jun. 2006.

KOSSOY, Boris. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2002.

LAGO, Bia e Pedro Corrêa do. Brasil relembrado: os fotógrafos do Império. Rio de Janeiro: Capivara, 2005.

LEITE, Marcelo Eduardo. Militão Augusto de Azevedo: um olhar sobre a heterogeneidade humana e social de São Paulo (1865-1885). Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Unesp, Araraquara, 2002.

LEYMARIE, Madame P. G. Procès des spirites. Paris: La Librairie Spirite, 1875.

LISSOVSKY, Maurício. A fotografia e seus duplos: tão breve quanto possível. 2012. Disponível em <https://periodicos.ufpe.br/revistas/icone/article/download/230625/24641>.

MAGALHÃES, Angela e PEREGRINO, Nadja Fonsêca. Fotografia no Brasil: um olhar das origens ao contemporâneo. Rio de Janeiro: Funarte, 2004.

MENDES, Ricardo. O Valério cumprimenta-vos: persona e invenção na virada do século. 2006. Disponível em <http://www.fotoplus.com/download/2006500-Valerio%20Vieira-MIS%20SP.pdf”>.

MILLIET, Sérgio. Reflexões inatuais de muita atualidade. A Manhã, Rio de Janeiro, 2 nov. 1943.

O Commercio de São Paulo, 23 mar. 1905.

OGONOVSKI, E. e VIOLETTE. La photographie amusante. Paris: Société Générale d’Éditions, 1894.

ROSSI, Gilberto. Aos operadores cinematográficos amadores e profissionais de todo o Brasil. In: SOUZA, Carlos Roberto (org.). V Jornada brasileira do cinema silencioso. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2011.

SAITO, Nádia e MATSUDA, Juliana Miyuki. Japonismo na cena paulistana: considerações sobre teatro e ideologia no jornal Commercio de São Paulo, 1900-1908. 2013. Disponível em .

SCHWARCZ, Lilia Moritz. Lendo e agenciando imagens: o rei, a natureza e seus belos naturais. Sociologia & Antropologia, v. 4, Rio de Janeiro, out. 2014, p. 408.

SOUZA, Carlos Roberto. Raízes do cinema brasileiro. Alceu, v. 8, n. 15, Rio de Janeiro, jul.-dez. 2007.

VASQUEZ, Pedro Karp. Fotógrafos alemães no Brasil do século XIX. São Paulo: Metalivros, 2000.

VASQUEZ, Pedro. Dom Pedro II e a fotografia no Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho/Internacional de Seguros, s./d.

WARNKE, Martin. O artista da corte: os antecedentes dos artistas modernos. São Paulo: Edusp, 2001.

WOODBURY, Walter E. Photographic amusements. New York: The Photographic Times Publishing Association, 1905.

Published

2020-06-10

How to Cite

Fabris, A. . (2020). Photomontage in Brazil: a possible trajectory. ArtCultura, 22(40), 6–27. https://doi.org/10.14393/artc-v22-n40-2020-56962