Rococo drawing in eighteenth-century brazilian manuscripts: routes and expressions
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v21-n39-2019-52035Keywords:
ornate, rococo, Brazilian artAbstract
The present article considers the origins, characteristics and diffusion of the rococo, highlighting, especially, ornamentation in eighteenth-century Brazilian manuscripts. Despite the existence of stylistic studies, the peculiarities of rococo development deserve analysis that is always current and detailed, above all in order to understand better the influence that Frenchen graving exercised over the creation, development and diffusion of the style in Europe and Brazil. An emphasis on graphic ornamentation is the basis of the analysis concerning the particularities of the style, making possible a greater understanding of the significance which the design assumes as an authentic manifestation of art and allowing it to be established that the rococo became a singular reality in Brazilian artistic expression.
Downloads
References
ADÃO, Áurea. Estado absoluto e ensino das primeiras letras: as escolas régias (1772-1794). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1997.
ALMADA, Márcia. Caligrafia artística no século XVIII: Brasil e Portugal enlaçados nas letras de Manoel de Andrade de Figueiredo. Navegações: Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa, v. 4, n. 2, Porto Alegre, jul.-dez. 2011.
ALMADA, Márcia. Livros manuscritos iluminados na era moderna: compromissos de irmandades mineiras. Dissertação (Mestrado em História) – FFCHF-UFMG, Belo Horizonte, 2006.
BONNE, Jean-Claude. De l’ornement à l’ornementalité: la mosaïque absidiale de San Clement de Rome. Actes du Colloque International: le rôle de l’ornement dans la peinture murale du Moyen Âge. Poitiers, Université de Poitiers, 1997.
COLLE, Enrico. Il mobille rococó in Italia: arredi e decorazioni dal 1738 al 1775. Milano: Electa, 2003.
DECROSSAS, Michael et FLÉJOU, Luice (dirs.). Ornements. XVe-XVIIIe siècles: chefs-d’oeuvre de la Bibliothèque de l’INHA, collection Jacques Doucet. Paris: Mare & Martin/Inha, 2014.
GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Desenhismo. 2. ed. Santa Maria: Editora daUFSM, 1996.
HERMAN, Sandrine. Estampes de l’ornementsous Louis XIV: création, interpretation & réception de l’oeuvre gravée de Paul Androuet du Cerceau (vers 1630-1710). Thèse (Doctorat) – École Doctorale VI-Paris IV/La Sorbonne, Paris, 2008.
HUNTER-STIEBEL, Penelope. The continuing curve. In: COFFIN, Sarah D. et al. Rococo: the continuing curve, 1730-2008. New York: Smithsonian’s Cooper-Hewitt, National Design Museum, 2008.
KLAUSING, Flávia Gervásio. O rococó religioso no Brasil e seus antecedentes europeus. Varia História, v. 20, n. 31, Belo Horizonte, jan. 2004.
LIEURE, Jules. La gravureen France au XVeme siècle: la gravure dans le livre et l’ornement. Paris et Bruxelles: Librairie Nationale d’Art d’Histoire G. Van Oest, Éditeur, 1927.
MANDROUX-FRANÇA, Marie-Thérèse. Information artistique et ‘mass media’ au XVIIIèmesiècle: la diffusion de l’ornement grave rococó au Portugal. Bracara Augusta, v. 27, n. 64, Braga, 1973.
MARQUES, Maria da Luz Vasconcelos e Souza Paula. Mobiliário português do aparato do século XVIII: credência, consolas e tremós. Dissertação (Mestrado em História da Arte) – Universidade do Porto, Porto, 1997.
MINGUET, Philipe. Esthétique du rococo. Paris: J. Vrin, 1966.
NÓBREGA, Michael Douglas dos Santos. Circulação de imagens lusitanas no Além-Mar: cultura histórica e cultura artística na azulejaria barroca de Teotónio dos Santos na Paraíba colonial. Dissertação (Mestrado em História) – UFPB, João Pessoa, 2015.
OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. Barroco e rococó nas igrejas do Rio de Janeiro. Brasília: IPHAN/Programa Monumenta, 2008, v. 1.
PEDRONI, Fabiana. Por uma definição do ornamento. Atas do IX Encontro de História da Arte: circulação e trânsito de imagens e ideias na História da Arte. Campinas, Unicamp/IFCH/CHAA, 2013.
PEREIRA, José Fernandes e PEREIRA, Paulo (orgs.). Dicionário da arte barroca em Portugal. Lisboa: Presença,1989.
REY, Alain. Dictionnaire de la langue française. Paris: Le Robert, 2000.
SANTIAGO, Camila Fernanda Guimarães. Os usos de gravuras europeias como modelos pelos pintores coloniais: três pinturas mineiras baseadas em uma gravura portuguesa que representa a Anunciação. Temporalidades, v. 3, n. 1, Belo Horizonte, jan.-jul. 2011.
SERRÃO, Joel e MARQUES, A. H. de Oliveira. Nova história da expansão portuguesa: o império luso-brasileiro (1750-1822). Lisboa: Estampa, 1986.
SOUZA, Antonio Wilson Silva de Souza. O desenho no Brasil do século XVIII: ornato de documentos e figurinos militares. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade do Porto, Porto, 2008.
THUILLIER, Jacques. Catalogues de la collection d’estampes de D. Jean V, roi de Portugal. Organisée par Marie-Thérèse Mandroux-França. Lisbonne/Paris: Fundação Calouste Gulbenkian/Bibliothèque Nationale de France-Fundação da Casa de Bragança, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.