Playing with images: disputes over the meanings of capoeira in O Cruzeiro illustrated news magazine
DOI:
https://doi.org/10.14393/artc-v20-n37-2018-47247Abstract
The photo-reports “Delinquencia juvenil” (1/2/1947), signed by photojournalist Jean Manzon and journalist David Nasser, and “Capoeira mata um!” (10/1/1948), signed by the then photojournalist Pierre Verger and folklorist Cláudio “Tuiuti” Tavares, are analyzed as part of the continuing debates surrounding the decriminalization of capoeira in 1937. The first one shows the popular ways of representing this topic before 1937, when capoeira was only mentioned in police pages. In the second one, we see forms diffused after 1937, when capoeira migrated to the cultural pages. After establishing the visual and intellectual affiliations of the authors in this dispute, the contents of the photo-reports will be compared with the representations of capoeira present in Jorge Amado’s novel Capitães da Areia (1937), identified as a common reference to both. By doing so, we aim at highlighting the limits of journalistic narrative representation of this theme.
keywords: visual culture; capoeira; racial relations.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos da licença Creative Commons, adotada a partir da ArtCultura, v. 21, n. 39 (jul.-dez. 2019).
CC BY-NC-ND 4.0: o artigo pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato. Os créditos devem ser dados ao autor original e mudanças no texto devem ser indicadas. O artigo não pode ser usado para fins comerciais. Caso o artigo seja remixado, transformado ou algo novo for criado a partir dele, ele não pode ser distribuído.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.